Varför kör folk utan skydd?

Nu har jag läst hela tråden och den saknar verkligen en http://www.jkay.se/filer/corn.gif[/IMG]

http://www.jkay.se/filer/corn.gif?

Så det är där den har gömt sig? :hihi

corn.gif

Jag tjör lätt utan skydd i stan. Förutom handskar och hjälm då.:)
Det är skönt när det är varmt ute tycker jag.

Jag röstar för fartbegränsare på mc likt såna på tunga lastbilar sätt den på 110km/h och inför färdskrivare och ge polisen befogenhet att skriva böter tillbaka i tiden,, det skulle sätta stopp för många olyckor,, ev en gps i motorcyklen så att så fort hastighetsgränsen överskrid så skickas automatiskt en bot hem till ägaren,, Det skulle rädda många liv!!!

attachment.php

En bra bok att läsa.

Självklart ska man ha skydd på sig men det måste ju vara lite upp till var och en hur man vill göra.

Vad är skillnaden om jag åker på en r-hoj i 40 blås genom stan med handskar och hjälm + ryggskydd eller på en tramphoj i 40 blås i cykelbyxor och hjälm?

Jo skillnaden är att i ena fallet är jag dum i huvet i det andra fallet är jag duktig som använder cykelhjälm.

/Fredde

Bifogat

• brabok.jpg
    brabok.jpg
    28.3 KB · Visningar: 85
Vad är skillnaden om jag åker på en r-hoj i 40 blås genom stan med handskar och hjälm + ryggskydd eller på en tramphoj i 40 blås i cykelbyxor och hjälm?

Jo skillnaden är att i ena fallet är jag dum i huvet i det andra fallet är jag duktig som använder cykelhjälm.

/Fredde

:klappar

jag 5min till jobbet o känns rätt onödigt att kränga på sig alla skydd för en liten tur på 30 och 50 km/h streckor (med trafik dessutom, så kanske max 30).. jag e säkert inte ensam om de.

Men å andra sidan så ska jag ut på en längre tur så e de självklart att skydden åker på.

En undran bara!!! Har du har hojen i garage + låst sen 5 min till jobbet i max 30 km/t ,, låsa den och se till att den inte blir stulen.. Hur orkar du, måste gå fortare och gå den sträckan :confused:
För mig tar det 10 min till jobbet med cykel,, de tar minst de dubbla om jag ska ta hojen,, dessutom hinner den inte ens bli ljummen om inte grannarna ska vakna i ottan.

Följande relativt vanliga företeelser tycker jag är likställt med eller värre än mc-körning utan skyddskläder:

Cykla utan hjälm
Köra bil dagen efter bara för att man mår bra
Åka utan bälte (hur många har bälte på bussen?)
Cykla alkoholpåverkad
Köra ända upp i röven på framförvarande (fordon)
Stå på i 50+ knyck vid övergångställe där det finns människor som kan tänkas gå över
Åka med ett undermåligt fordon på allmän väg, exempel: slitna däck/bromsar/fjädring mm
Titta på något annat än vägen vid framförande av fordon, exempel: bilstereon, mobilen, barnen i baksätet, en fet hoj, lättkläda damer/herrar mm.
Köra fortare än dubbla hastighetsbegränsningen
Framföra ett fordon trött, ilsken eller sjuk
Köra okända objekt utan gummi

Eftersom jag utövar minst en av ovanstående synder regelbundet väljer jag att inte reta mig på folk som kör mc utan skyddskläder.

Henrik

Last edited:
Läs om. Läs rätt.
Om man kör motorcykel i 40km/h eller cyklar i 40km/h så är inte fartskillnaden jättestor..:rolleyes:

Ja jag skrev ju det, 40 blås, varken mer eller mindre.
Även om det skulle gå i 55 en bit med mc så kan det lika gärna göra det nerför västerbron, vad är skillnaden?

/Fredde

Jag läste men som alla vet, under turen kommer hastigheten att nå det dubbla vid minst ett tillfälle men troligtvis fler gånger.

Jag läste men som alla vet, under turen kommer hastigheten att nå det dubbla vid minst ett tillfälle men troligtvis fler gånger.

[DRYG]Det är ingen riktig tur vi pratar om. Det är en påhittad "tänk om.." tur.:tungan [/DRYG]

Nej förlåt.^^ Självklart är det lika svårt att köra motorcykel i 40 i stan precis som det antagligen är ga svårt att cykla i 40..

Jag kommer ändå inte köra med fullt ställ i stan när det är 20+.;D

Följande relativt vanliga företeelser tycker jag är likställt med eller värre än mc-körning utan skyddskläder:

Cykla utan hjälm
Köra bil dagen efter bara för att man mår bra
Åka utan bälte (hur många har bälte på bussen?)
Cykla alkoholpåverkad
Köra ända upp i röven på framförvarande (fordon)
Stå på i 50+ knyck vid övergångställe där det finns människor som kan tänkas gå över
Åka med ett undermåligt fordon på allmän väg, exempel: slitna däck/bromsar/fjädring mm
Titta på något annat än vägen vid framförande av fordon, exempel: bilstereon, mobilen, barnen i baksätet, en fet hoj, lättkläda damer/herrar mm.
Köra fortare än dubbla hastighetsbegränsningen
Framföra ett fordon trött, ilsken eller sjuk
Köra okända objekt utan gummi

Eftersom jag utövar minst en av ovanstående synder regelbundet väljer jag att inte reta mig på folk som kör mc utan skyddskläder.

Henrik

Känns som att man får bocka för samtliga där ( nästan ialla fall ) :yoparty

Jag undrar mest hur folk orkar bry sig? Tycker ni att det är så farligt, kör med full utrustning jämt då.
Jag VET att det inte är så lyckat att kana på asfalt i shorts och t-shirt, men lik förbannat så kör jag klädd så ibland. Bara för att det är SKÖNT och för varmt med skinnställ såna här dagar. Dock ÅKER jag mest omkring på hojen i stan då, jag KÖR inte hoj. (som i aktiv körning. fort och aggressivet med andra ord)
Ska jag köra hoj aktivt känns det inte rätt utan utrustning på, så då blir det mesig och halvtråkig körning.

Kör hur fan ni vill, jag bryr mig inte i alla fall. Tycker att det är upp till var och en. :tummenupp

Ett tips: det är bättre att köra i tjejens stringtrosor än jeans. Enligt Ett polares morsa som jobbar på sös hudklinik så finns inget värre än att trillka i jeans. tyget bränns upp men trådarna skär in i huden.

Hej!

Har oftast skydd på mig, men då det är så varmt som nu eller när jag vill vara "fin" så skippar jag skydden! Idag hade jag dock bara ett luftigt underställ med skydd från MP-ASU, under mig fina äkta Hells Angels huv-tröja.
Mvh
Majjen

Sorry,men det där tror jag inte på. Folk generellt skiter i mig,men de gnäller gärna. Om jag åker utan skydd så är det MITT val, likaså deras val att åka i full mundering. Jag hade köpt ditt argument om det kom från vänner eller familj, men att sitta här och starta trådar om det, är bara tröttsamt.

Ord! :fakta

Ett tips: det är bättre att köra i tjejens stringtrosor än jeans. Enligt Ett polares morsa som jobbar på sös hudklinik så finns inget värre än att trillka i jeans. tyget bränns upp men trådarna skär in i huden.

Men nu får vi nog backa några steg här!

Menar hon att det är bättre att karva bort allt skinn i stället för nstan allt, bara för att slippa plocka bort trådarna som blir kvar :va

Ett tips: Det är bättre att köra bil utan bälte, för enligt en polares morsas expojkväns tvillingsyster så får man sånna jäkla räda märken efter bältet vid en krock... :rolleyes:

Nyheter
Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti