Bike körde BMW R 1000 SS mot KMT Adventure 1190 tidigare i år.
När alla inblandade hade kört båda hojarna ett par dagar var man överens om att KTM Adventure 1190 var roligare, snabbare och skönare att köra på svenska landsvägar. Man konstaterade att BMW:n hade ett rejält övertag i maximalt antal hästkrafter, men att detta inte gjorde den varken roligare eller snabbare på landsväg än KTM Adventure 1190. Möjligen/troligen på bana.
”I sadeln på S 1000 RR är livet på helspänn. Fjädringskomponenterna från Sachs tycks drömma om släta asfaltsbeläggningar och signalerar sitt missnöje med hårda stötar genom hela kroppen när tjälsprickor och väglagningar forceras. Magnus upprätta ryggtavla tycks bara flyta fram på KTM:en framför och det är först när vägen äntligen blir slät och fin som jag med återfunnet självförtroende kan bara börja låta radfyran stressa den orangea jätten.”
”KTM-fjädringen tycks fullständigt obehindrad av i princip allt jag utsätter den för. En ny värld öppnar sig och plötsligt behöver jag inte stirra mig blind på beläggningen i rädsla om att skicka mig själv till skogs. På KTM:en kan jag välja spår som hade varit omöjliga på BMW:n och det i farter som snabbt suddar ut tysken i backspegeln. Farthinder förvandlas till underhållande hopp och istället för att känna mig pressad och tvingad till självbehärskning finner jag mig i ett tvåhjuligt lyckorus.”
http://www.bike.se/test/duell/bmw-s1000rr-ktm-1190-adventure-r