Varför kör du motorcykel?

Varför kör du motorcykel?


  • Antal röstningar
    0
Frihetskännslan när man surfar fram på ett hjul med nyköpt hoj och adrenalinet rusar i kroppen när man tippar den långt över balanspunkten för att bromsa för en seg käring som inte hittat gaspedalen och man i samma stund ser en galet snygga brud i den superfina bilen man inte hade råd att köpa i filen bredvid och hon sträcker ut huvudet genom rutan och skriker, jag vill ligga med dig.
Jag bara ler mot henne och sätter ner framhjulet, petar ner två växlar och vrider på rullen och känner hur det suger tag i hela kroppen och fartkännslan är maxad.
Svänger av in på Max för att möta upp mina mcpolare en bit längre fram, slår mig ner i gemenskapen och klämmer en maxburgare och snackar massa hojsnack och berättar vad som hänt på vägen hit och då händer det som alltid varit drömmen, den superheta bruden dyker upp och kommer och sätter sig och säger att hon verkligen menade allvar.
Polarna kan inte hålla sig utan bara börjar asgarva och konstaterar högt, det var fan vad mycket nöje du fick för pengarna då, borde också köpa ny hoj.
Vad kan man säga det är svårt att beskriva med ord ;)
:tummenupp:tummenupp
 
Varför jag kör motorcykel?
Det är ju som att fråga varför jag andas.
 
Frågan borde vara: Varför skulle du INTE köra motorcykel?

A: Mes/zatzy.com
B: Rädd för SH-Bladet
 
Om en stund: För att komma hem från
kontoret på rimlig tid genom trafikinfarkten. :tummenupp

I somras: För att en heldag på Arlanda TT och sedan ytterligare
en på Gåsen var en uppenbarelse värdig den Heliga Birgitta!

I början: För att Yamaha 250 Virago var
snygg och spännande i Allt om MC nr 5, 1990.
132306615_1.jpg

-"Hmm man skulle kanske skaffa kort och hoj?
Custom är ju dessutom helt ofarligt, även för en
andrenalinjunkie som mig!"

:rolleyes:

6 veckor senare hade jag en köpt en -81 CB400N för 8 500:- och tagit kortet efter
en dubbellektion på körskola. Those were the days! Ingen riskutbildning där inte! :hihi

Alla dagar: För att jag älskar motorer!
Det är ett litet under varje gång en motor går igång!
Hallelujah, It is alive! :Bugar

Att bli ett med maskinen. Att för sin inre blick se växelförarens klor gripa in i trumman och
när det sedan kajkar ihop direkt veta att det är den lilla fjädern som håller bortre klon som
gått av. Att ständigt lyssna på motorljudet och höra oljenivåns inverkan på slammer osv...

Och sedan detta under med bankörning!
Det var som om man bara suttit och torrbrutit i garaget innan,
trots massor av mil i tveksam fart och med tveksamt risktänk.
Det var ju roligt innan med....men nu.....hugaligen! :näsblod

Att kunna brassa skiten totalt. helt utan att behöva bry
sig om allt mög som det vanliga vägarna bjuder en.
Varv efter varv. Lyssna på instruktörer och medåkare.
Lära. Optimera.


Ja, å så är det ju himla roligt att mecka också.
Ge mig något trasigt och fult att försöka laga
och jag blir lycklig som ett barn som får godis.

:kär

/e
 
Det är framför allt ett sätt att komma bort från vardagen och fokusera på något helt annat för en stund; med andra ord är det frågan om en viss frihet. Trots alla kostnader, alla utrustning man behöver och allt extrajobb och förpliktelser hojen medför. Bra skit.
 
Så man kan sjunga :D

Har vid massor av tillfällen kommit på mig själv med att nynna, sjunga och prata med mig själv i hjälmen
Sa det till min far som är hojåkare sen länge, han bara skrattade och kände igen sig, haha.
 
Att köra motorcykel är den optimala mentala medicinen.
På köpet får man väldigt mycket frisk luft, väldigt många nya kompisar och oerhört mycket kaffe.
 
Att köra motorcykel är den optimala mentala medicinen.
På köpet får man väldigt mycket frisk luft, väldigt många nya kompisar och oerhört mycket kaffe.

Visste inte hur jag skulle skriva det tills Sportbike satte huvudet på spiken!
 
Några andra har redan skrivit varianter av det jag kommer att skriva:
Hojåkning är det roligaste man kan göra med kläderna på!

Någon annan skrev att han hellre skulle byta mot en 700hk Corvette, vilket faktiskt inte stämmer pga.
1. Med hoj är man snabb/smidig överallt, bilar hamnar till slut ALLTID i köer, eller bakom mossiga gubbar eller kärringar!
2. Det behövs bara en lucka på 100m till framförvarande bil för att snudda vid Nirvana, bakhjul eller tokacc? Du bestämmer det med gasrullen och kopplingen.
3. Det går inte att dra upp bilen på bakhjulet bara sådär:tummenupp
3. RRB/Riktigt Roliga Bilar = sjukt däckkonto, du ledsnar helt enkelt. På hojen är det ett (1) bakhjul som tar slut, på bilen är det två. Kombinera sedan ihop det med aktiv kurvkörning så är det fyra (4) däck som går åt.
4. Tokbusa med hoj = max 1,5l/mil, tokbusa med en RRB = 3l/mil

Mina 5 cent
 
Jag hållt på med motorcyklar sedan jag var 16år. Jag vet inte varför jag bara måste köra - men en del är säkert en identitetsfråga.
 
Av samma anledning som när man puttar ut huvudet ur en öppen bilruta i 200+

Man bli´ gla´ va...!!!
 
Jag förstår att många av de föreslagna alternativen kombinerar många motorcyklister, men om du hade bara fått välja en enda orsak till varför du kör hoj. Vad skulle det vara?? :)

Härlig känsla av ren och skär njutning när man är kör, teknikpaket, effekt, bromsar mm, kraften, exklusivt(fortfarande) en känsla av att det är "oupnåligt" för en del med tanke på vissa blickar.
Har man inte råd att köra en Ferrari, superporsche etc så duger hojen istället:) Sen är det en stor gemenskap åka iväg ett helt gäng till ett ställe, fika socialisera.

Lyxavbrott i vardagen :)
 
Har inget bättre för mig.
 
finns inge bättre att åka ut på våren/tidig sommar. när allt är grönt och de luktar blomma och frihet i luften. även första hög hastighets wheeliesen är oslagbart. man vet att vilken sek som hälst kan de gå åt ..... men de bryr man sig inte om just då. man är som i en annan värld. helt oslagbart :tummenupp


dom som tar droger är ju lurad. hahahha. finns bara en drog turbo hoj. när man väl testa är de svårt att sluta :yoparty
 
Det var drömmen!

Jag var en av de där killarna vars föräldrar inte var det minsta motorintresserade vilket gjorde chansen att en cross eller dylikt skulle vara aktuellt var lika stor som en snöbolls i hvete....
Jag dreglade alltså vid varje tillfälle en sh var i närheten och hade ett sånt där habegär som gör ont i dig!
Direkt en stadig inkomst infann sig så blev det hoj vilket jag aldrig ångrat!

Det är svårt att beskriva känslan men nästan alla killar jag träffat får ett litet leende och en speciell blick då de trycker på startknappen och hojen går igång!

Annars uttryckte Jeremy i Top Gear det alldeles ypperligt då han sa: "bikers often just go out and ride, why don´t we do that?" nuff said!
 
För att bilen som jag har råd med inte kan göra mig körkortslös innan jag kan säga transportstyrelsen!:rolleyes:
Här idag, i nästa vecka i morgon! :D
För den fantastiska kombinationen av sinnesfrid och löjlig prestanda!
Och för att det låter så fantastiskt:thumbup: de sista 2-3000 varven... :D
Och förmodligen en massa annat också...:)

Not sent from an I-thing...
 
För att jag aldrig träffat så många sjukt skruvade hjärnor på ett och samma ställe inom någon annan hobby.
 
Nyheter
Nicky Hayden-specialversion – såld för 2,5 miljoner

En exklusiv motorcykel med ...

BMW Motorrad Vision CE

På IAA Mobility 2025-mässan...

Höstrusch för våra fotografer

Inte bara sommarmånaderna, ...

Jonathan Rea avslutar sin racingkarriär

Efter nästan två decennier ...

Yamaha debuterar med V4 i MotoGP

Yamaha har meddelat att för...

Hojmys i Ugglans Park

Ända sedan början av 90-tal...

MC-mässan 2026

MC-Mässan är tillbaka 23–25...

Bike kör Stark Varg EX!

Under hösten kommer Bike gö...

Customhoj Bike Show 2026

Den 23 till 25 januari körs...

Racing på Kjula Dragway till helgen

Den kommande helgen (23-24 ...

Back
Top