Varför kör de inte rakt?

• Thread starter Thread starter sandstream
  • Start date Start date

sandstream

Guest
Satt och kollade på WSBK race 2 i går kväll och som vanligt ser man förare som kommer ut ur tex en vänsterkurva till en raka som sedan svänger vänster igen och de kör inte längs högerkanten utan i en båge in mot mitten för att sedan glida ut till höger före kurvan.

Biaggi gjorde det gång på gång i går trots att han inte hade någon bakom sig så det måste finnas någon annan förklaring. Är det bara något som hänger ihop med olika körstilar, en dålig vana, eller vad?

Jag tror det är ett intränat beteende för att undvika att andra förare slipstreemar bakom.

Är det inte så att det beror på att det är svårt att få hojen att ändra riktning när det går fort? Förarens mål är ju att det ska gå så pass fort att han måste utnyttja hela banan, och när han då kommer svängandes ut på curbsen så blir det svårt att direkt gå ur svängen för att köra rakt fram. Om man är lat bakom styret så märks det tom på Knudan där man driftar in mot räcket om man sitter och sover.

Cykeln accelar fortare ut på rakor om man gör så.
Teorin skulle då kunna vara att med lite lut på cykeln åker på en mindre hjuldiameter bak och får ner utväxlingen något (kanske 1/2 växel. Fördel att minska risk för highsider som lättera händer om utgången ska tas på effektoptimal växel.

OBS: ingen vetenskap bakom mitt påstående. Bara en tänkbar orsak till detta.

Cykeln accelar fortare ut på rakor om man gör så.
Teorin skulle då kunna vara att med lite lut på cykeln åker på en mindre hjuldiameter bak och får ner utväxlingen något (kanske 1/2 växel. Fördel att minska risk för highsider som lättera händer om utgången ska tas på effektoptimal växel.

OBS: ingen vetenskap bakom mitt påstående. Bara en tänkbar orsak till detta.

Eeeh, den lilla acceleration man skulle tjäna genom att minska hjuldiametern med några millimeter (mer än så lär det inte skilja eftersom nedlägget inte är speciellt stort) lär man väl torska på att man får en längre väg att åka när man vingar fram och tillbaka på rakan...

Nej, jag är mera inne på Oscars teori....

Eeeh, den lilla acceleration man skulle tjäna genom att minska hjuldiametern med några millimeter (mer än så lär det inte skilja eftersom nedlägget inte är speciellt stort) lär man väl torska på att man får en längre väg att åka när man vingar fram och tillbaka på rakan...

Nej, jag är mera inne på Oscars teori....

Dom som kört mindre hojar använder det ofta. Biaggi har kört en del 250cc och har väll det inlärt att köra så. Förutom att man får bättre axleration så om man fortsätter kurvan en bit så fortsätter man även att behålla ett visst tryck på framdäcket, vilket kan vara bra ibland.

Är det inte så att det beror på att det är svårt att få hojen att ändra riktning när det går fort? Förarens mål är ju att det ska gå så pass fort att han måste utnyttja hela banan, och när han då kommer svängandes ut på curbsen så blir det svårt att direkt gå ur svängen för att köra rakt fram. Om man är lat bakom styret så märks det tom på Knudan där man driftar in mot räcket om man sitter och sover.

Precis vad jag tänkte skriva.
Hojarna är tunga och otympliga jämfört med riktiga race-hojar och man vågar inte använda motstyrningen hursomhelst på dem.
Upplevde detsamma när jag körde dels 350 racer, dels Kawa Superbike som då var helt standard. Det senare blysänket hade kastat av en om man hade försökt svänga som med racern ...

Nyheter
Motorsportsalongen i Örebro!

Jag tog en snabb avstickare...

Honda CB 1000 GT bjuder på sportig komfort

Det är ingen lätt uppgift H...

KTM: ”Det är helt klart vägen framåt.”

Rajiv Bajaj, 58, VD för den...

Framtidens hjälmar är här!

Bland finesserna finns ljus...

Öhlins, som under många år ...

Bridgestone lanserar nytt sportdäck

Bridgestone har presenterat...