Varför just en kvarts mile? (402 meter)

NSR_Martin

Vill man så kan man.
Gick med
10 Mar 2003
Hoj
KTM 660 -04
Tjena, har alltid grubblat över var det kommer ifrån... Varför det just blivit en kvarts mile? Finns det någon logisk förklaring till detta?

Eller är det helt enkelt "passande"? :va

Avståndet mellan rödljusen i New york.. :)

Tror att det var Detroit (stavning?). Har för mig att jag sett nått på "Discovery" men det kan lika gjärna vait något jag drömt...

ecce skrev:
Tror att det var Detroit (stavning?). Har för mig att jag sett nått på "Discovery" men det kan lika gjärna vait något jag drömt...
Finns till och med som fråga på TP
Jag skall inte svära till 100% men känner mig
ganska säker med NY..

om det nu är avståndet mellan rödljusen som är en kvartsmile kan man ju anta att kvarteren är 1/4x1/4 mile i USA.

Amerikaner&Britter älskar ju att dela sina enheter med bråk, 1/2, 1/4, 1/8, 3/16 o.s.v.

Pebl skrev:
om det nu är avståndet mellan rödljusen som är en kvartsmile kan man ju anta att kvarteren är 1/4x1/4 mile i USA.

Amerikaner&Britter älskar ju att dela sina enheter med bråk, 1/2, 1/4, 1/8, 3/16 o.s.v.
Ja men dom håller på att gå
över till mm, men dom gör det
tum för tum :hihi

Men? Om det är 402.33m mellan rödljusen...
Hur kommer det sig DÅ att man skall ha toppfart efter den sträckan i DR?
Verkar osmidigt i stadstrafik... :hihi blåsa genom kosrningen i några hundra knyck...

Kanske bromsmomentet, som finns i verkligheten skulle införas i DR?
:brinnerup Nehe...inte det... :lol

Dr.Bike skrev:
Men? Om det är 402.33m mellan rödljusen...
Hur kommer det sig DÅ att man skall ha toppfart efter den sträckan i DR?
Verkar osmidigt i stadstrafik... :hihi blåsa genom kosrningen i några hundra knyck...

Kanske bromsmomentet, som finns i verkligheten skulle införas i DR?
:brinnerup Nehe...inte det... :lol

Det kanske var så att det blev lite sport i att åka fort genom staden. Sen kom några tokstollar på att man kan köra på spec sträkor...Sen vidareutvekla dom iden med ett reglemente typ...

Skulle vara lite kul med en dragster som bromsar lika fort som den asssseerraarr :hihi

Ninjaboy skrev:
Jag har alltid hört att det är avståndet mellan lyktstolpar på landsvägen i USA.
:va Det måste väll va kortare än 402 meter??....

Rätt komiskt att det kommer från nått så simpelt som sträckan mellan rödljusen.... Men kan det verkligen vara lika långt mellan alla rödljus i korsningarna? Borde väll va nån speciel sträcka det kommer från isf...?

Har hållt på med dragracing i 30 år och har aldrig hört ett vettigt svar på den frågan. Själv tror jag att kvartsmilen "bara blev så", lagom distans att tävla på.

Ryktet att det skulle vara genomsnittslängden på ett kvarter i USA stämmer inte då den längden ligger runt en 1/8-mile (200 meter).

MVH
PiPPi
http://HarleyDrags.com

NSR_Martin skrev:
Tjena, har alltid grubblat över var det kommer ifrån... Varför det just blivit en kvarts mile? Finns det någon logisk förklaring till detta?

Eller är det helt enkelt "passande"? :va
Varför inte? Dom mäter ju all distans mile over there. Miles/hour. En fjärdedels mile = 402 meter.
Hade vi fått bestämma hade det säkert varit 250 meter eller 500 meter.

De flesta Amerikanska städer är uppbyggda enligt ett rutnät av sk. "city blocks". Tummregeln är att ett "city block" är 1/8 mile (men det varierar så klart).

Huvudgator ligger normalt på 1/4 eller 1/2 mile-intervall.

Normalt är det bara rödljus i korsningar mellan huvudgator. Dvs minst 402m.

Det är trafikljusen eller om man så vill kvarteren som har givit 1/4mile'n. Det är det standard mått man lade huvudgatorna på då de Amerikanska städerna växte upp under femtiotalet.
Julgranen som i dag används i dragracing är helt enkelt en vidarutveckling av trafikljusen.

Nyheter
KTM säkrar investerare och gasar vidare

KTM har meddelat en viktig ...

Motorcykelbranschen presenterar ”Safe Ride to the Future 3.0”

Genom att bygga vidare på f...

Bara en månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu är det bara en månad til...

En månad kvar till Gotland Ring Bike Week!

Nu börjar det dra ihop sig ...

Vinnn en CTEK CT5 Powersport!

Svara på några enkla frågor...

Försvarsmakten väljer Yamaha XT250 som ny ordonnansmc

Yamaha Motor har vunnit en ...

Vinnarhjälmen utlämnad

Robin Axelsson lämnar över ...

Yamaha XT250 ny ordonnansmotorcykel för Försvarsmakten

Yamaha Motor Europa NV fil ...

Distinguished Gentleman’s Ride -25

Under söndagen den 18 maj d...

Dags att boka in Gotland Ring!