Varför inte tyskimporterad?

prise

Junkie
Gick med
25 May 2004
Hoj
Gult ljudmonster!
För det första så har jag sökt men jag är kass på det...! Vad jag vill veta är helt enkelt varför det är så "illa" att en hoj är tyskimporterad? Ska kanske titta på en hoj senare i veckan och den kommer från tyskland täntke försöka pressa priset genom det. Vad kan jag hävda och inte hävda? Vilka är nackdelarna med att den kommer från tyskland?

Möjligtvis att mc-handlare inte är lika intresserad av en importhoj. Sedan är ju allt som är främmande och okänt någon vi människor försöker undvika rent instinktivt. Men ju längre tiden går desto mer hemma känns Europa. Men man kan ju alltid försöka pruta lite på det. Dessutom så är hojar billigare i ex Tyskland vilket gör att du borde kunna pruta en del om han begär ett Svenskt marknadspris.

goodspeed skrev:
Möjligtvis att mc-handlare inte är lika intresserad av en importhoj. Sedan är ju allt som är främmande och okänt någon vi människor försöker undvika rent instinktivt. Men ju längre tiden går desto mer hemma känns Europa. Men man kan ju alltid försöka pruta lite på det. Dessutom så är hojar billigare i ex Tyskland vilket gör att du borde kunna pruta en del om han begär ett Svenskt marknadspris.

Vielen dank! :tummenupp

Några fler kommentarer? :banana

Det handla främst om två saker, handlare som med näbbar och klor försöker bevara sina stora avanser och oseriösa importörer som försöker utnyttjar folks okunnighet och säljer dåliga saker. Det handlar om stora pengar och handlarnas lobbyingorganisation gör allt för att misskreditera privatimport så att vi konsumeter skall tvingas till överpriser.

Men, det blir snart rumsren med en importerad hoj. Se på bilarna, enligt bilhandeln var det förskräckligt med importerade bilar, nu är det ingen som höjer på ögonbrynen och handlarna importerar själva…

Dessutom så är hojar billigare i ex Tyskland vilket gör att du borde kunna pruta en del om han begär ett Svenskt marknadspris.[/QUOTE]

Varför det?
Har själv en importerad hoj från Tyskland.
MC-priserna där har börjat utjämnas i och med att många ifrån grannländerna åkt dit och köpt vilket trissat upp priserna.
Guldgrävar dagarna börjar ta slut :(
Det är ju en hel del besvär att ta hem själv, tid ca 5000kr resor/intyg mm samt kostnader i sverige för regbesiktning 1700kr. Tog hem genom firma som nu håller på att lägga ner pga dålig lönsamhet.
För min del sparade jag ett par tusenlappar genom att köpa tysk hoj, en yamaha TDM 850 97:a.
Man kanske kan spara mer om man köper en hoj i annan prisklass. :)

Fjordmannen skrev:
Har själv en importerad hoj från Tyskland.
MC-priserna där har börjat utjämnas i och med att många ifrån grannländerna åkt dit och köpt vilket trissat upp priserna.
Guldgrävar dagarna börjar ta slut :(
Det är ju en hel del besvär att ta hem själv, tid ca 5000kr resor/intyg mm samt kostnader i sverige för regbesiktning 1700kr. Tog hem genom firma som nu håller på att lägga ner pga dålig lönsamhet.
För min del sparade jag ett par tusenlappar genom att köpa tysk hoj, en yamaha TDM 850 97:a.
Man kanske kan spara mer om man köper en hoj i annan prisklass. :)

går o göra klipp fortfarande..har en kompis som tog hem en tdm årm ffrån början av 90.
han betala ca 19 papp med alla intyg o bes o sånt :)
tror dom lite äldre o billigare hojarna e bäst o köpa från det tyska landet :rolleyes:

En stor nackdel med privatimport är att de inte omfattas av garantireparationer mm. Det gäller att kolla noga så att ala sådana fel är fixade på en importhoj(det gäller även sv sålda).

själv tagit in hoj från tyskland

Det enda jag har märkt ibland är att tyskarna i många fall är mer pedantiska än tex svenskarna. Gamla hojar ser ofta ut som nya. Iofs så finns det många fina svenska hojar oxå, men på dom jag har tittat på så har detta varit tydligt.
Sen kvittar det om det är tysk eller svensk bara hojen är FIN! och välskött!
:banana

Nyheter
Nicky Hayden-specialversion – såld för 2,5 miljoner

En exklusiv motorcykel med ...

BMW Motorrad Vision CE

På IAA Mobility 2025-mässan...

Höstrusch för våra fotografer

Inte bara sommarmånaderna, ...

Jonathan Rea avslutar sin racingkarriär

Efter nästan två decennier ...

Yamaha debuterar med V4 i MotoGP

Yamaha har meddelat att för...