Varför inte racebelägg på gata?

MrPontus

Ny medlem
Gick med
27 Mar 2008
Hoj
CBR929RR
jag undrar vad anledningen är till att race belägg inte ska användas på gata, på EBC's hemsida så står det till och med att det kan vara farligt att göra det.

jag har tidigare trott att detta var för att race belägen behöver vara varma för att man ska få bra bromsverkan.
men någonstans stod det som motivering att friktionen är för hög på racebelägg.
Menas det då att racebeläggen nyper för mycket? typ att man skulle låsa/kanske slå runt om man kör med dom på gata?

sorry för en eventuellt dum fråga men jag känner att jag måste veta :D

(köpte EBC Double-H fram och någon Kina semi-metallic bak nu vilket säkert kommer bli jättebra för mig)

Högt slitage, högt pris och ibland dåliga egenskaper i regn jämfört original. Priset är ju förstås relativt.

1. optimal funktion vid hård och frekvent belastning (som vid bankörning)
2. äter mer skiva
3. "ruffigare" överlag, gnissliga och dammar mer

typ? :glömdet

Många racebelägg är precis värdelösa då belägg & skiva är kalla, finns inget bett.
Som mina belägg tex som är SBS DualCarbon, första inbromsningen så är bettet så dåligt att man kan tro att det är fel på bromsarna, men med lite värme så biter de ifrån ordentligt.

De e inga egenskaper man önskar på gata när man under längre tider kan åka helt utan att bromsa, vid ett plötsligt bromsbehov vill man att bettet finns direkt & det får du med belägg för gatåkning.

Så det du hört tidigare är en anledning till varför Race belägg inte är bästa alternativet för gatåka

Last edited:
PerWe's inlägg förklarar mycket bra. Kravspecen för bana och gata är två helt olika saker. Inga race-belägg är gjorda för att fungera om du helt plötsligt måste panikbromsa efter att inte ha använt bromsen på tio minuter. Om det dessutom är blött fungerar vissa av dem ännu sämre (SBS Dual Carbon, till exempel).

Jag har nästan smällt en barnvagn i sthlm när jag körde gata med racehojen. Inget bett alls utan temp. Så skippa racebelägg.

Mycket bra att denna fråga kom upp då vissa säger att de köpt de "bästa" bromsbeläggen på marknaden (racebeläggen) och visst är de bäst.................till avancerad körning.

Som andra redan har påpekat här så är de gjorda för att fungera optimalt under stor värmebelastning.

1, Egenskaperna kalla och vid regn är sämre.

2, livslängden är sämre och ger ett hårdare slitage på bromsskivorna.

Som sagt, bra att frågan togs upp

Känner igen beskrivningarna som folk har gett här. Blev lite orolig när jag skulle flytta min nyinköpta hoj, bromsade, men ändå kunde flytta hojen framför mig. Först när jag la på skapligt tryck som det blev stopp. Plockade ner bromsarna och såg att det var belägg från EBC, vilket i bilvärlden är kända för att ge dålig bromsförmåga innan dom är varma. Väntar tills jag kan köra mer skarpt för att konstatera att det är bromsbeläggen som är boven.
Jag valde EBC-Greenstuff till bilen primärt för att dom dammade mindre (tvärt emot vad andra har skrivit), men bytte snabbt ut dom igen. Det hela var lite grann som att tappa glasögonen: Man måste ha dom för att hitta dom.

Känner igen beskrivningarna som folk har gett här. Blev lite orolig när jag skulle flytta min nyinköpta hoj, bromsade, men ändå kunde flytta hojen framför mig. Först när jag la på skapligt tryck som det blev stopp. Plockade ner bromsarna och såg att det var belägg från EBC, vilket i bilvärlden är kända för att ge dålig bromsförmåga innan dom är varma. Väntar tills jag kan köra mer skarpt för att konstatera att det är bromsbeläggen som är boven.
Jag valde EBC-Greenstuff till bilen primärt för att dom dammade mindre (tvärt emot vad andra har skrivit), men bytte snabbt ut dom igen. Det hela var lite grann som att tappa glasögonen: Man måste ha dom för att hitta dom.

Ebc Färgstuff belägg till bilar är dåliga, vilket har konstaterats många gånger.
Speciellt om du tar ut dom på bana.
Då är dom RIKTIGT dåliga.
Jag fick en uppsättning som jag satte på min Skyline, och dom var slut på 1000 mil gatkörning och dammade mer än satan själv.

Deras MC belägg är däremot bra och jag kör med dom på min hoj.
Ebc DualCarbon.

Men det är inget att rekomendera när du kör på gata.
När jag kör i stan så håller jag lite tryck på frambromsen bara för att få lite värme i dom utifall jag skulle behöva panikbromsa för en barnvagn eller liknande.

Innan så hade jag Galfer 1375, dom var lika bra som EBC DC på bana men bromsar mycket bättre när dom är kalla.
Kommer byta tillbaka när Mina DC är slut.

Last edited:
Den bästa kompromissen är originalbeläggen. De är lite dyrare men håller längst och fungerar kalla/våta samt till banåkning för husbehov. Det är först man kör omkring med en dedikerad banhoj det börjar bli läge att byta till häftigare pads.

Galfer 1375 is tha shit. Finns hos Greven för en överkomlig penning. Fungerar bra till vardag och till banåka. En del av förarna i SST600 kör på dessa utan att känna sig begränsade av bromsarna

Dual Carbon-beläggen skapar väl någon sorts beläggning på skivan, efter det tar de som de ska.
Att växla mellan beläggtyper där Dual Carbon är den ena typen verkar ju lite smådumt, milt sagt tycker jag alltså.
Jag körde SBD Dual Carbon förut och de första varven med skivor som inte använts till DC förut var det ju löjligt dålig bromsverkan. Men sen slog det om tvärt, mitt i en bromsning förstås, man blev lätt i rumpan hastigt då, aningen oväntat...

Nu kör jag SBS RS-beläggen på bancykeln och kan inte klaga på något.
Jag kör ju inte så fort förstås, men det är inte beläggens fel.
Nyfikna läser mer på SBS:s hemsida. www.sbs.dk

Jag hade liknande fråga i annan tråd men vilka belägg jag skulle välja med hänsyn till gatåka och banåka.
mitt problem med original va att efter några varv på bana så började original att bli för varma och jag fick tipset att köra på CL XBK5 och efter lite läsning så beställde jag dem och de fungerar för min del ypperligt :tummenupp
jag upplever lite mer grepp från början i gatkörning och de bromsar betydligt bättre längre upp i temperatur men kan glatt säga att tur jag har Abs då de bettar på ordentligt precis i början då de blivit normaltemp på bana.

men jag vet inte om det är en fördel eller nackdel med XBK5 för då när jag nu bromsar så hörs ett svagt surljud så nu vet jag när jag råkar ligga på bromsen vilket ju är bra på bana så jag lär mig köra så lite som möjligt på bromsen =)

kanske lite OT men kanske hjälper någon.

Slarvade någon gång förra säsongen och lät Carbon Lorraine C50-nånting racebeläggen (var inte senaste spec) sitta kvar efter några bandagar. Tog inte många mil innan dom var slut = pengarna i sjön. Men jag kände inte av några problem med dålig bromsverkan. Numera byter jag mellan CL gatbelägg (XBK-5 heter dom väl) och C59 racebelägg i samband med att jag byter mellan gatdäck och slicks. Då kanske det blir lite fördel att jag hela tiden kör samma belägg mot samma bromsskiva också.

Nyheter
Enfield presenterar sin stora twin

Efter spionbilder, hintar o...

Gotland Ring Bike Week 2026

Packa hojen, damma av hjälm...

Motorsportsalongen i Örebro!

Jag tog en snabb avstickare...

Honda CB 1000 GT bjuder på sportig komfort

Det är ingen lätt uppgift H...

KTM: ”Det är helt klart vägen framåt.”

Rajiv Bajaj, 58, VD för den...

Framtidens hjälmar är här!