Varför inte MV Agusta?

L. Mäkinen

Gudomlig sporthojare
Gick med
20 Jul 2016
Ort
Örsundsbro
Hoj
Honda CBR1000F, KTM 1290 SAS, Suzuki DR650 avverkat: olika
Vad är det som gör att man sällan ser folk köpa och köra MV Agusta? Är de inte bra? Jag har bara provkört Brutale 800 några gånger och håller på att skratta mig harmynt varje gång. Jag tycker de är kul att titta på också.
 
Ibland går tidningars tester inte så bra. Och ibland skriver tidningen också om det.
(En 1a steg till nedläggningen av tidningen)
Exempel: I Performance Bikes Jan 2019 kan jag läsa om Michael Rutters tester av olika hojar på Donington Park
2018 MV Augusta F3 800 1:39.31; 2.96 s #, 139,29mph, 130bhp(est), 202,4kg, Full of character, but sadly empty of coolant.
Tydligen förlorade hojen kylarvätskan under testet och därför kunde man inte köra den sedvanliga motoreffektmätning på bänk som syns i 130bhp(estimated=uppskattat)
Performance Bikes är nedlagd

På något sätt drabbas små tillverkare hårdare av problem än stora tillverkare. Ta tex Motorrads 5000mila tester,
Inte har 0,8(?) liter olja / 100mil på CBR1000RR -08 varit något problem för Honda. Eller ?
Inte har kamaxelras efter 2400mil på BMW S1000RR varit något problem för BMW.
Eller Bike s fem bandagar på en vecka artikel med S1000RR som blir 2 bandagar och 3 motorhaverier på en vecka. Påverkat BMW ?
Bike är nedlagd.


Eller att McPint krashar med CBR1000RR -17 under NW200 för gasen hänger sig på hans Ride By Wire Honda där gasöppningen helt styrs av en dator som får sin input från elektriska signaler från Gashandtaget. Eller blippade datorn gasen vid nerväxling men McGuinness har inte fått i en lägre växel så när tändningen kommer tillbaka efter några millisek hade han samma växel och högre varv på motorn ? Växellådan klarade inte 100% av alla quickshifter nedväxlingar ?
https://www.motofire.com/2017/05/john-mcguinness-hospital-superbike-crash/
https://www.motofire.com/2017/07/ho...ils-of-fireblade-failure-in-mcguinness-crash/
Problem för Honda ? Eller ?

Jag gissar de stora fabrikaten klarar sig för när hojen krångar finns service ofta i närheten som kan lösa problemen snabbt. För man har erfarna tekniker.

Men strular ett udda fabrikat så finns inte lösningen inom någon timme med hojen i en hyrd skåpbil (eller bärgad) på helförsäkring o. s. v.

Sök på
mv agusta problems

#(långsammare än Panigale V4S den då Jan 2019 snabbaste, senare har Aprilia RSV4 1100 fått lägre varvtid än duccen, snabbast av de Donington testade hojarna)
 
Last edited:
Jag var också sugen häromåret och ställde samma fråga... startmotorkopplingen på 800an till och med 2017 års modell gick sönder stup i kvarten. Vet inte hur de är nu. Och sedvanlig italiensk servicenivå. Jag har haft Alfa Romeo så jag kände att jag är färdig med sånt. Det är som att ha en flickvän med borderlinepersonlighet - när det är bra är det rena himmelriket, och när det är dåligt är det fullständig katastrof. I'm too old (och bekväm) for that shit :)
 
Läste att för något år sen bara, när MV var så pass dåligt skött ekonomiskt och logistiskt sett så fick handlare i Sverige skruva av delar från t.ex. demohojar i sina butiker för att serva redan sålda hojar. Nu har de väl ny ägare och jag hoppas dem kan klara sig då de har en del riktigt snygga modeller i sitt modellprogram.
Hade dock inte ägt någon själv hur fina de än är att kolla på. :(
 
Den uppfattningen jag har fått är att kvaliten sjönk ganska rejält från och med årsmodell 2010 och frammåt, till och med så illa att ledningen för MV gått ut och bett om ursäkt till sina kunder för att dom sänkt priserna till underleverantörer och därmed också kvaliten, nu har dom lovat bättring.

Ett annat bekymmer är att tillgången på reservdelar kan växla väldigt fort då fabriken med jämna mellanrum är i ekonomiskt obestånd och ue därmed inte leverarar delar pga obetalda fakturor.

Med detta sagt vänder jag på myntet, är man riktigt mc intressead och aldrig haft en italienare måste man bara köpa en, allt snack om känsla och själ är inte bara snack, det är en helt annan grej med dessa cyklar, på alla vis, men det är inte fel att ha en japan i garaget som back-up den gången det blir bekymmer:tummenupp
 
Skulle gissa att priserna och att du inte kan få det servat på vilken verkstad som helst avskräcker en del folk.
Tycker det är sjukt läckra hojar men jag skulle aldrig köpa en själv pga ovan nämnda anledningar.
 
Jag får tacka för alla synpunkter!
Det låter inte så illa, tycker jag. Folk åker ju Ducati och trivs med det trots att de inte har någon lika körglad maskin.
Jag tävlar inte så varvtider är inte så intressant.

Körglädje mäts inte med stoppur!
 
Alla borde äga en MV någon gång. Den F4:a jag hade var problemfri och kördes både på bana och landsväg. Kände aldrig någon oro angående kvalitet, men jag hade också en inbiten MV-mek i närheten.
 
Jag får tacka för alla synpunkter!
Det låter inte så illa, tycker jag. Folk åker ju Ducati och trivs med det trots att de inte har någon lika körglad maskin.
Jag tävlar inte så varvtider är inte så intressant.

Körglädje mäts inte med stoppur!

Sök på google , bing och hitta efter
ducati service
respektive
mv augusta service

så ser du hur nära du har till service

kör du samma för aprilia
så kan du också se hur service läget / tillgänglighet är för aprilia
 
Last edited:
Köööp och leeev!!


4dde3bcd1ee8d5b3bae57248d052a932.jpg
8e0db7dccf273cbac50cc7cd2619910d.jpg
 
Kolla 44Teeth och deras Budget Bike Battle Italia:

[video]https://www.youtube.com/playlist?list=PL17EJR_05MHeCczrwCnjPmpH-buaTFugj[/video]

Ducati 999 mot MV Agusta F4. Habegäret blir stort för båda, plus att jättemånga skratt utlovas! :D
 
Personligen är enda orsaken att jag inte har en Brutale 800 RR den underdimensionerade startkopplingen. Helt underbart otämjd nakenhoj.

Vad gäller F3 och F4 så kom jag inte överens med dem när jag provkörde.
 
Jag vill inte förstöra en god idé med fakta!:D

Kan ju var en tanke men vill man Köra hoj kan det nog var en bra ide ha mer än en MV Augusta i garaget ifall man bor i Örsundsbro.
Örsundsbro är inte samma som Linköping , Växjö. Alvesta eller Vislanda.
Men nog sagt bara slå till
https://www.automastarna.se/fordon/fordon-till-salu.html
tänk dock på #3 i tråden (förklaringen till att den på 4 år bara rullat 123mil ?) så du får lite delar med hem så du kan mecka det själv.
https://www.sporthoj.com/forum/showthread.php?288392-Varför-inte-MV-Agusta
 
Last edited:
Alltid lika kul och läsa folk som kritiserar både Ducati och MV för deras dåliga kvalitet...spec när dom själva aldrig ägt en utan hört det av någons mammas brors faster sons kompis eller läst på nätet.
Håller med att service absolut kan vara avgörande för att köpa en Italienare.
Har precis samma problem i tex skåne med Ducati...finns ingen återförsäljare utan måste köra minst 1 1/2 timme för att få hjälp vid något svårare eller som i mitt fall under garantin/service.
Vill man ha en MV har man numera det i Skåne/Helsingborg. Detta gör att jag iaf överväger byta från Ducati.
 
När jag skulle byta hoj förra gången för fyra år sen var jag sugen på MV Agusta. Visade sig finnas en handlare i Göteborg, men när jag åkte dit kunde de inte erbjuda provkörning och hade inte ens koll på hur många cylindrar motorerna hade i MV Agustas modeller. Gav ett allmänt oseriöst intryck och lite googling på firman gav intrycket att det handlade om en halvkriminell verksamhet som mest livnärde sig på att bygga om och sen sälja kraschade sportbilar. Blev inget köp den gången.

Fortfarande finns det något i mig som starkt vill ha en MV. Bland alla hojar på MC-mässan i Milano kan jag konstatera att den hoj som skapade mest vill-ha-känsla var nya Brutale 1000 RR. Sinnessjukt vacker skapelse, särskilt när man ser detaljerna i verkligheten, och där specifikationerna ser imponerande ut.

Numera säljer tydligen Ahlqvist dem i Göteborg, så det kanske talar för en något mer seriös ägarupplevelse, trots allt.
 
Kan ju var en tanke men vill man Köra hoj kan det nog var en bra ide ha mer än en MV Augusta i garaget ifall man bor i Örsundsbro.
Örsundsbro är inte samma som Linköping , Växjö. Alvesta eller Vislanda.
Men nog sagt bara slå till
https://www.automastarna.se/fordon/fordon-till-salu.html
tänk dock på #3 i tråden (förklaringen till att den på 4 år bara rullat 123mil ?) så du får lite delar med hem så du kan mecka det själv.
https://www.sporthoj.com/forum/showthread.php?288392-Varför-inte-MV-Agusta

Till för ett par år sen kunde man köpa MV Agusta lika långt från centrala Örsundsbro som jag bor, dvs på Sulas. Det var där jag testade första gången. Jag hade ju gärna testat ett annat fabrikat med motsvarande egenskaper med service i Enköping, men har inte hittat rätt där.
 
Alltid lika kul och läsa folk som kritiserar både Ducati och MV för deras dåliga kvalitet...spec när dom själva aldrig ägt en utan hört det av någons mammas brors faster sons kompis eller läst på nätet.
Alltid lika kul och läsa folk som förvarar sina hojval.
OBS detta gäller alla märken inte enbart de som avses i tråden :krama
 
Nyheter
Idag inleds nationella potthålsveckan

I år äger Nationella Potthå...

Nationella Potthålsveckan 1-7 maj

Det är återigen dags för Na...

Motorcykelns Dag 3 maj

Den 3 maj är det Motorcykel...

Bilprovningen: Brister hos var fjärde motorcykel

Foto: Bilprovningen Våre...

Europeisk kampanj för säkrare motorcykelkörning

Den europeiska branschorgan...

Bara två månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

En liten påminnelse om året...

2 månader kvar till Gotland Ring Bike Week !!

Nu är det bara två månader ...

Nya Indian Pursuit Elite

Screenshot Indian Motorc...

Icons of British Originality

Åtta team från åtta länder ...

BMW presenterar R 12 G/S

BMW Motorrad har presentera...

Back
Top