Varför inloggningsinfo plötsligt?

Calmanders

U'll never catch me alive!
Gick med
25 Jan 2005
Hoj
954 Fighterblade -03
Senaste gången jag drog igång datorn så visades inloggningssidan "Gäst/Admin", då jag fick klicka på "Admin." vilket aldrig skett tidigare. Innan så har datorn startat och man kommit direkt till skrivbordet eller vad man ska säga... Jag VET att jag inte ändrat några inställningar, utan bara loggat av och stängt av, och att det sedan blivit så här. Vad beror det på?

I någon relativt ny uppdatering lades detta till. Men det finns botemedel. Sök på microsofts hemsida om automatisk login eller nåt.

Infon finns där, men jag kommer inte ihåg var. Jag hade nämligen själv samma fenomen när jag formaterade om. Ska se om jag hittar det.

edit: träff direkt. http://support.microsoft.com/kb/315231

Jag hade sökorden kvar i browserminnet "automatic logo xp". Observera att det är registerhack som gäller med denna metoden. Det finns säkert program som fixar det annars, förr i tiden var ju tweakUI ett populärt MS-program för autologin.

edit2: längst ner står det visst hur man gör utan att hacka i registret....har dock nite testat detta.

Last edited:
Förmodligen har Gäst-kontot aktiverats (det är inaktiverat som default). Windows autoinloggar annars om du bara har ett användarkonto på datorn, som dessutom saknar lösenord.

Med hjälp av registerhacket kan du autoinlogga trots att du har lösenord (användbart om tex kör remote desktop eller fildelning och behöver dina credentials)

Förmodligen har Gäst-kontot aktiverats (det är inaktiverat som default). Windows autoinloggar annars om du bara har ett användarkonto på datorn, som dessutom saknar lösenord.

Med hjälp av registerhacket kan du autoinlogga trots att du har lösenord (användbart om tex kör remote desktop eller fildelning och behöver dina credentials)

Kan du då förklara för mig varför min dator frågade efter lösenord när gästkontot var inaktivt, som det alltid varit?

Kan du då förklara för mig varför min dator frågade efter lösenord när gästkontot var inaktivt, som det alltid varit?

Om du bara har ett konto UTAN lösenord och Gästkontot inaktivt så loggar Windows in automatiskt. Har du ett konto MED lösenord måste du skriva detta varje gång du loggar in. Registerhacket gör dock att du kan logga in automatiskt på ditt enda konto även om det har lösenord.

Om du bara har ett konto UTAN lösenord och Gästkontot inaktivt så loggar Windows in automatiskt. Har du ett konto MED lösenord måste du skriva detta varje gång du loggar in. Registerhacket gör dock att du kan logga in automatiskt på ditt enda konto även om det har lösenord.

Min kommentar var enbart avsedd för att visa för Jayjay att hans resonemang var felaktigt angående gästkontot.

För övrigt vet jag nu VARFÖR den gör som den gör. När man installerar dotnet framworks (en uppdatering som är nödvändig för att köra vissa program), skapar windows ett eget konto (lösenordsskyddat) som heter "ASP.NET machine A" och eftersom det då finns TVÅ konton på burken, efterfrågas lösenordet.

Min kommentar var enbart avsedd för att visa för Jayjay att hans resonemang var felaktigt angående gästkontot.

Men hans resonemang var ju inte fel, det är ju rätt det han säger.

För övrigt vet jag nu VARFÖR den gör som den gör. När man installerar dotnet framworks (en uppdatering som är nödvändig för att köra vissa program), skapar windows ett eget konto (lösenordsskyddat) som heter "ASP.NET machine A" och eftersom det då finns TVÅ konton på burken, efterfrågas lösenordet.

Det måste vara nån slags lotteri då, jag har inte fått ett extra konto när jag installerade dotnet frameworks (och det har jag gjort ett antal gånger det senaste året iom varje omformatering) och min dator autoinloggar fortfarande - även om jag inte har registerhacket för tillfället (ej heller lösenord men .NET FX). Men ditt resonemang stämmer - när det finns två konton på burken frågar den efter lösenord.

Men hans resonemang var ju inte fel, det är ju rätt det han säger.

Det måste vara nån slags lotteri då, jag har inte fått ett extra konto när jag installerade dotnet frameworks (och det har jag gjort ett antal gånger det senaste året iom varje omformatering) och min dator autoinloggar fortfarande - även om jag inte har registerhacket för tillfället (ej heller lösenord men .NET FX). Men ditt resonemang stämmer - när det finns två konton på burken frågar den efter lösenord.

Nja delvis, han sa att gästkontot borde vara aktiverat. Jag kontrade med att det inte kan vara det som är problemet.

Om du googlar på asp.net machine A ser du att det är många som upplevt detta. Möjligen är det bara till version 1.1 av dotnetfx som problemet uppstår.

Ja, man kan ta bort kontot, men man kan få problem om man kör IIS läste jag någonstans.

Enkelt. din förklaring:
Senaste gången jag drog igång datorn så visades inloggningssidan "Gäst/Admin", då jag fick klicka på "Admin."

Fick mig att anta att det stod "Gäst" vid din välkomstskärm. Dumma mig...

Sen när var det min förklaring? Vänligen citera mig inte på saker jag inte sagt, tack.

Då du blandade in ditt problem i nån annans tråd misstog jag dig för trådskaparen. Ber om ursäkt för det.

Men förstår inte varför du skulle ifrågasätta mitt resonemang när det stämmer? Faktum kvarstår, finns det bara ett användarkonto på burken så ska den autoinlogga förutsatt att det 1: är ett admin-konto, 2. saknar lösenord.

Du har ju själv bevisat varför din dator inte autoinloggade, men det betyder inte att trådskaparen inte har gästkontot aktiverat, vilket jag antog efter hans absolut första inlägg då han tydligt framhäver att det stod "Gäst" på välkomstskärmen. Nu behöver kanske så inte vara fallet, men eftersom jag bara kan utgå från hans problembeskrivning så ber jag om ursäkt att jag inte åkte hem till honom och studerade datorn innan jag skrev här på forumet. Jag ska inte gissa fortsättningsvis.

*/ ?>
Nyheter
KTM uppdaterar sin elhoj

Pressrelease från KTM: ...

Verksamheten säkrad på Gotland Ring!

Det har varit många turer k...

Ducati Superleggera V4 Centenario – kolfiberdrömmen

Med anledning av Ducatis 10...

Yamaha Ténéré 700 World Raid provkörd och klar!

Just nu återhämtar vi oss p...

Provkörning pågår, Ténéré 700 World Raid!

Just nu är vi mitt i provkö...

Världslansering, Yamaha Ténéré 700 World Raid!

Just nu är Bike på plats på...

Scenic – navigering för dig som prioriterar vägen framför destinationen

Screenshot I samband med...

CTEK visar upp ny laddare och ”booster”

CTEK NXT 5 Nu börjar sol...

Vi provkör nya H-D-modeller

Allt om MC åkte till Malaga...

IDM tar klivet upp – EURO MOTO lanseras

EURO MOTO ersätter inte IDM...

Back