flugan
Vem vet
Varför är det inte ngn termostat på en 250räzer (inte den jag såg i a f)?
Varför är det inte ngn tomgång på en tvåtaktsräzer?
Follow along with the video below to see how to install our site as a web app on your home screen.
Note: This feature may not be available in some browsers.
Här kommer ett par gissningar.flugan skrev:2380428Varför är det inte ngn termostat på en 250räzer (inte den jag såg i a f)?
Jag har för mig att man inte hade termostat just för att den kan fela? Det va ju en lååååång tråd om det där för något år sen.Hitecfrollo skrev:2380448Här kommer ett par gissningar.
1 för att få så mkt flöde som möjligt, snarare att de har problem med att de går varma. termostaten hjälper ju bara tills den är uppe i temperatur sen är den ju öppen....'
2 de brukar ju va ganska elakt bestyckade för att det ska räcka till med soppa på topp, kan va så att de surar på låga varv.
Därav de är så omtyckta i depån![]()
![]()
Men jag kör ju inte tvåtakt så det är bara mina gissningar
Finns ingen anledning att krångla till det på en maskin som är gjord för ett snävt användningsområde. Är det kallt silvertejpar de kylarna.flugan skrev:2380428Varför är det inte ngn termostat på en 250räzer (inte den jag såg i a f)?
Fast vi har ju "tilt switch" i RR.Neutral skrev:2380479Det jag alltid hört i crossammanhang (som kanske är en skröna) har med säkerhet att göra. Om man vurpar så ska motorn stanna av sig själv, mindre risk att göra sig illa på snurrande hjul t ex.
Har en racer det också? Jag trodde det bara var insprutningshojar som hade det.Gustav O skrev:2380483Fast vi har ju "tilt switch" i RR.
Min hoj har det i varje fall.Neutral skrev:2380497Har en racer det också? Jag trodde det bara var insprutningshojar som hade det.
Det gör inte min, fast det är å andra sidan jag som justerat förgasaren på den.oscar skrev:2380512Under starten i 250 på Sachsenring i år så stod jag 2 meter från Lorenzo. Han fipplade med sina handskar under några sekunder, men hojen fortsatte snällt snurra på tomgång…
Gustav O skrev:2380520Det gör inte min, fast det är å andra sidan jag som justerat förgasaren på den.![]()
Verkar rimligt. Jag vill höra Akos redovisning om hans termostatsystem dock.bean305 skrev:2381186Det jag har hört om termostat var att man ville ha ett jämnt och "högt" flöde för att få en jämn temperatur i cylindern samt att den inte skall variera (under tid) när termostaten öppnar/stänger. Så cylindern är så cylindrisk som möjligt, med minimal friktion som följd.
Kan det vara så att Apriliorna har tomgång?oscar skrev:2380534Inte min heller! Verkar som att båda varianterna funkar, eller så kanske det är olika teorier beroende på motorkonstruktion?!
|
|
Custom Motor Show satsar på över 100.000 besökare
Custom Motor Show ställer ä... |
|
|
Custom Motor Show satsar på över 100.000 besökare
Custom Motor Show ställer ä... |
|
|
Gotland Ring Bike Week 2026, förlängt Early Bird erbjudande!
Den 3-5 juli slår vi upp po... |
|
|
Gotland Ring Bike Week 2026, förlängt Early Bird erbjudande!
Boka din plats på Gotland R... |
|
|
Gotland Ring Bike Week 2026, early bird erbjudande!
Boka din plats på Gotland R... |
|
|
Förarkurser på Nürburgring
Nu är datumen för båda föra... |
|
Brembo presenterar TrackTribe
Brembo presenterar TrackTri... |
|
|
|
21/12 är sista dagen beställning av Katalogen 2026
Stora Motorcykelkatalogen 2... |
|
|
Gotland Ring Bike Week 2026, spara pengar med early bird erbjudande!
Packa hojen, damma av hjälm... |
|
|
Gotland Ring Bike Week 2026, spara pengar med early bird erbjudande!
Packa hojen, damma av hjälm... |