Varför ingen termostat och varför ingen tomgång

flugan

Vem vet
Gick med
17 Mar 2003
Hoj
-
Varför är det inte ngn termostat på en 250räzer (inte den jag såg i a f)?
Varför är det inte ngn tomgång på en tvåtaktsräzer?

flugan skrev:
2380428 Varför är det inte ngn termostat på en 250räzer (inte den jag såg i a f)?
Här kommer ett par gissningar.
1 för att få så mkt flöde som möjligt, snarare att de har problem med att de går varma. termostaten hjälper ju bara tills den är uppe i temperatur sen är den ju öppen....'
2 de brukar ju va ganska elakt bestyckade för att det ska räcka till med soppa på topp, kan va så att de surar på låga varv.
Därav de är så omtyckta i depån:D :pannkyss
Men jag kör ju inte tvåtakt så det är bara mina gissningar

Hitecfrollo skrev:
2380448 Här kommer ett par gissningar.
1 för att få så mkt flöde som möjligt, snarare att de har problem med att de går varma. termostaten hjälper ju bara tills den är uppe i temperatur sen är den ju öppen....'
2 de brukar ju va ganska elakt bestyckade för att det ska räcka till med soppa på topp, kan va så att de surar på låga varv.
Därav de är så omtyckta i depån:D :pannkyss
Men jag kör ju inte tvåtakt så det är bara mina gissningar
Jag har för mig att man inte hade termostat just för att den kan fela? Det va ju en lååååång tråd om det där för något år sen.

flugan skrev:
2380428 Varför är det inte ngn termostat på en 250räzer (inte den jag såg i a f)?
Finns ingen anledning att krångla till det på en maskin som är gjord för ett snävt användningsområde. Är det kallt silvertejpar de kylarna.

Det jag alltid hört i crossammanhang (som kanske är en skröna) har med säkerhet att göra. Om man vurpar så ska motorn stanna av sig själv, mindre risk att göra sig illa på snurrande hjul t ex.

Det finns förare som monterar termostat på sina 250R cyklar. Anders Kihlander och Teddy tex. Funkar tydligen smidigt för dem.
Anledningen att man inte har det är annars för optimalt flöde och att man oftast ligger på max och har man anpasst kylsystemet bra så ska man teoretiskt slippa termostat.
ANgående tomgången är det som sagts optimerat för att gasa med och då kompromissar man bort tomgången till förmån för bättre register där man använder det.

Neutral skrev:
2380479 Det jag alltid hört i crossammanhang (som kanske är en skröna) har med säkerhet att göra. Om man vurpar så ska motorn stanna av sig själv, mindre risk att göra sig illa på snurrande hjul t ex.
Fast vi har ju "tilt switch" i RR.

Last edited:
Under starten i 250 på Sachsenring i år så stod jag 2 meter från Lorenzo. Han fipplade med sina handskar under några sekunder, men hojen fortsatte snällt snurra på tomgång…

oscar skrev:
2380512 Under starten i 250 på Sachsenring i år så stod jag 2 meter från Lorenzo. Han fipplade med sina handskar under några sekunder, men hojen fortsatte snällt snurra på tomgång…
Det gör inte min, fast det är å andra sidan jag som justerat förgasaren på den. :D

Gustav O skrev:
2380520 Det gör inte min, fast det är å andra sidan jag som justerat förgasaren på den. :D

Inte min heller! Verkar som att båda varianterna funkar, eller så kanske det är olika teorier beroende på motorkonstruktion?!

Det jag har hört om termostat var att man ville ha ett jämnt och "högt" flöde för att få en jämn temperatur i cylindern samt att den inte skall variera (under tid) när termostaten öppnar/stänger. Så cylindern är så cylindrisk som möjligt, med minimal friktion som följd.

bean305 skrev:
2381186 Det jag har hört om termostat var att man ville ha ett jämnt och "högt" flöde för att få en jämn temperatur i cylindern samt att den inte skall variera (under tid) när termostaten öppnar/stänger. Så cylindern är så cylindrisk som möjligt, med minimal friktion som följd.
Verkar rimligt. Jag vill höra Akos redovisning om hans termostatsystem dock.

oscar skrev:
2380534 Inte min heller! Verkar som att båda varianterna funkar, eller så kanske det är olika teorier beroende på motorkonstruktion?!
Kan det vara så att Apriliorna har tomgång?

Last edited:
ingen aprilia jag haft eller sett (utom standard) har haft tomgång, är väl inte så bra att de ligger å suger sand i sandfållan kanske...... det hann ju visserligen min gamla honda göra iallafall.....:rolleyes:

*/ ?>
Back