Varför ingen mediabevakning i Afrika? (skoltråd)

GreenLime

Ny medlem
Gick med
28 Jun 2005
Hoj
KTM Adventure 640
Jag gör som prulle och ber om hjälp här på SH. Men till skiland från prulle så har jag en vecka på mig och i dag är jag sjuk så då kan man lika gärna göra någon nytta. :rolleyes:

Jag har kommit en bra bit på vägen men måste kan var bra med nya uppslag och fakta. Hela uppstasen ska handla om hur västvärldens media vinklar situationen i Afrika och varför nyheterna inte raporterar så mycket där i från.

Så varför behandlar median i vår värld afrika som andra klassens (Ett eller två S?) nyheter?

Beror det på att det inte finns något slut? Dom har krigat i 50 år redan och kommer att kriga i 50 år till.

Är det så rörigt så media inte kan bena ut det på ett bra sätt så att den korkade allmänheten fattar?

Beror det på att de stora internationela företagen som finnansierar krigsherrarna även äger stora delar av diverese nyhetsbolag och kan kontrollera nyhetsflödet?

Eller är det så simpelt så att man inte raporterar lika mycket där i från bara för att störe delen av befolkningen är svart? Ren diskriminering alltså!?

Kom igen nu! Debatera och ge mig ideer! Min artikel ska hamna i Stassmissionens tidning sen så den måste vara bra :yoparty

KGK skrev:
2596923 Moment 22?

Dom bor i djungeln och är vildar, journalister blir ihjälslagna, svårt rapportera då.

[/url]

:hihi
Ja det kan jag ju skriva i artikeln men det lär inte läraren bli så glad över.

Hela uppstasen ska handla om hur västvärldens media vinklar situationen i Afrika och varför nyheterna inte raporterar så mycket där i från.
-Om du säger att västvärldens media vinklar situationen i Afrika så måste du ha någon form av ovinklad källa som "sanning".

Beror det på att det inte finns något slut? Dom har krigat i 50 år redan och kommer att kriga i 50 år till.
-Du kan ju nämna kolonialtiden också som bidragit. Ta det lugnt med att dra hela Afrika över en kam, det är stort.

Är det så rörigt så media inte kan bena ut det på ett bra sätt så att den korkade allmänheten fattar?
-Ja. Troligen funkar inte den vanliga envariabelanalysen på alla konflikter i Afrika. "Det handlar bara om pengar, alt religion alt olja etc"

Beror det på att de stora internationela företagen som finnansierar krigsherrarna även äger stora delar av diverese nyhetsbolag och kan kontrollera nyhetsflödet?
-Njae det var väll ett djärvt påstående. Appropå krigsherrar så fundera på om svaga stater efter kolonialtiden kan ha något med det att göra.

Eller är det så simpelt så att man inte raporterar lika mycket där i från bara för att störe delen av befolkningen är svart? Ren diskriminering alltså!?
Antal spaltmeter står nog i omvänd proportion till avståndet samt krymper ju mer olik den främmande gruppen är den egna.

Starstriker skrev:
2596933 Its all about the money.

Yes Yes

General E skrev:
2597000 ...massa bra grejer...

Tack! Just vad jag behöver att tänka över.

Självklar drar jag inte hela Afrika över en kam, just uppsatsen ska handla om Somalia. :)

GeneralE sa: -Om du säger att västvärldens media vinklar situationen i Afrika så måste du ha någon form av ovinklad källa som "sanning".

Vem som säger saningen kan man ju fundera ganska mycket över men jag har en somalier i min grupp som ska skriva om samma sak genom somalisk/afrikansk media.

Men tack så mycket nu kan jag nog skriva lite mer i uppstasen :yoparty

Last edited:
enduroemil skrev:
2597004
Vem som säger saningen kan man ju fundera ganska mycket över men jag har en somalier i min grupp som ska skriva om samma sak genom somalisk/afrikansk media.

Men tack så mycket nu kan jag nog skriva lite mer i uppstasen :yoparty

Varsågoda! Låter som en bra idé med två olika perspektiv.

Det finns en chey som heter Mary Kaldor, som är smartare än bägge oss tillsammans.
Som tur är har hon förklarat hur allt ligger till här http://www.ssrc.org/sept11/essays/kaldor.htm

Texten är lite svårtillgänglig, den är från ett nobeltal, men tragla dig igenom stycket Netforce iaf så får du nog mer idéer! :tummenupp

Här är en svensk halvbra sammanfattning av hennes teorier, punkterna 3.1 3.2 3.3.
http://theses.lub.lu.se/archive/2005/06/08/1118184278-4947-915/buppsats_reviderad.pdf

Är DU intresserad av nyheter från afrika?

Svarar du nej på den frågan har du nog svaret till varför det inte vimlar av reportage från just afrika. Majoriteten av oss känner (väl) ingen större koppling till afrika och därför är nyheter därifrån inte så intressant.

Nyheter från västvärlden berör oss mer därför ligger det också inom vår intressesfär. Därför sänds det fler nyheter med västligt innehåll.

Inte så konstigt egentligen om man tänker efter. Du hittar säkert fler asiatiska nyheter i Japan än du gör europeiska. Tänk på en nyhet som ett jordskalv. Skall nyheten färdas långt på klotet måste det ha ett högt nyhetsvärde, annars stannar nyheten lokalt/nationellt/kontinentalt.

Samtidigt kräver en nyhet just att det skall vara någonting nytt. Så som du är inne på är många nyhetslyssnare inte intresserade av det 87:e reportaget av ett krig utan slut i somalia, eller det 129:e reportaget om att dom nu svälter igen i etiopien för att det varit sommar.

På gott och ont är människor avtrubbade, det är svält för ofta för att folk skall vara intresserade. En tsunami, vulkanutbrott eller jordbävning däremot, det är så pass "sällan-nyheter" att folk stannar kvar vid tv'n.

Nyheter
Yamaha R7-vinnarens rapport: ”Ett riktigt monster på kurviga landsvägar!”

På MC-mässan i vintras anor...

Nisse Hedlund bortgången

Den legendariske motorkonst...

En dag på dragstrippen

Efter att ha varit aktiv so...

Steve McQueens Scott Squirrel till salu

Detta Scott Flying Squirrel...

Dags för Strängnäs Bike Show!

Sista lördagen i augusti är...

Bikeweekend på Kjula denna helg