Varför inga moderna motoranläggningar i Sverige?

Klosse

Gudomlig sporthojare
Gick med
30 Sep 2016
Ort
Essinge församling
Hoj
BMW
Som skulle kunna arrangera F1 och MotoGP. En del menar säkert att det beror på jättedumma miljöpolitiker, en del att det beror på annat. Men vad är egentligen mest sant? Dessa anläggningar medger ju uppenbara ekonomiska möjligheter, vilket etiska och ekonomiska utvecklingsländer som Indonesien, Azerbaijan och Ungern har anammat. Men även länder vars etiska normer vi respekterar har ju sådana anläggningar (Storbritannien, Kanada, Tyskland och Österrike), så varför inte Sverige? Riskkapitalister tycks ju använda sina miljarder till allt möjligt. Oljud? Men man tillåter ju dragracing (Top Fuel) på flera befintliga anläggningar. Det låter som bara den. Jag har länge undrat och vore intressant att läsa vad andra tror, ifall det är mer kvalificerat än att miljöpartiet är dumt.
track-overview-1.jpg
 
Det kostar för mycket att bygga en bana med rätt säkerhetsklassning och det går inte att ha för bara ett event per år.
 
Det kostar för mycket att bygga en bana med rätt säkerhetsklassning och det går inte att ha för bara ett event per år.
Vore inte lönsamt: ett helt begripligt och relevant skäl. Men är det sant? Banan skulle ha blott ett enda evenemang per år, skriver du. Varför bara ett? Jag tittar på Hungaroring i vårt europeiska grannland Ungern och den är öppen för alla möjliga bilar och motorcyklar mellan maj–september. 5 x 20 minuter med din gatbil för ca 2000 kr. 4 x 20 min för motorcyklar kostar 1500 kr. Med mera, med mera.image.jpeg
 
Har svårt att se varför någon finansiär skulle ge sig in i ett sådant projekt. Kort säsong, relativt dåligt med potentiell publik, särskilt på platser där det skulle gå att bygga bana, PK-minuspoäng så knappast någon draghjälp från politiker/myndigheter, men framför allt miljöreglerna. Kanske inte för att det skulle vara omöjligt att få godkänt efter evinnerlig utredningstid med div överklagningar, men för att det inte går att försäkra sig mot att ingen senare kommer med klagomål som kan leda till att man ändå år stänga ner. För stor ekonomisk risk.
 
Miljöhandläggningen tar troligtvis mer än 5år.
Och då tror jag att man tappar en del av det investeringskapital som vill se en något säkrare och snabbare utveckling.
Många av de tidigare nämnda länderna har förmodligen ingen miljöhandläggning inblandad i processen, det är mer ”cash is king”.
 
Det kan vara att jag minns fel eller hörde fel, men vill minnas att Anderstorp förlorade sina GP 500 arrangemang pga buller. Har också hört att en original (vad gäller avgas och luft) R6 kan bli svartflaggad för buller på Knutstorp. Motorintresse har en del motvind i det här landet
 
Ingen ekonomisk vinst, knappt någon säsong, miljöproblem (buller), och för litet intresse i det stora avlånga landet med lika många invånare som en normal storstad i Europa.
Ingen utanför Sverige kommer besöka en F1/GP-klassad bana där du bara får köra på halvgas och låga varv för att inte bli svartflaggad.

Allt det är lika sant.
 
Fråga folket som driver på Viking motor park. De har haft några årtionden av nej för att bygga en modern motorpark i Sverige. Nu har de ju fått ett ja, och ska bara få ihop en halv miljard för att bygga anläggningen.
Bygge pågår iofs redan utanför Enköping.
 
Tierp Arena gick ju inte runt för de som byggde det utan konkade och nya intressenter köpte upp det för att driva vidare utan att ha byggkostnaderna som ryggsäck.
 

Leta fram 350-500 millioner så finns alla tillstånd klara o vem som helst kan ta över projektet, finns pengarna är det bara att börja bygga direkt.

Alla tillstånd finns att gratis hämta i Melleruds komun arkiv.
 

Leta fram 350-500 millioner så finns alla tillstånd klara o vem som helst kan ta över projektet, finns pengarna är det bara att börja bygga direkt.

Alla tillstånd finns att gratis hämta i Melleruds komun arkiv.
Vinner jag en rejäl Eurojackpot så jävlar i det. :hihi
 
Vinner jag en rejäl Eurojackpot så jävlar i det. :hihi
Gruppen Dalslands ring jobbade i 20 år med detta, dom blev inbjudna till redbull i Österrike att presentera sin affärsplan men dom kanske inte var lika bra på affärsplaner som att lirka fram alla tillstånd för banor, vindkraft, flygplats osv osv.

Hela området ligger på en gammal mosse som är bruten det är bara en gigantisk grusås som är helt skälv dränerande.

Håller på dej Ulvhamne jag gör samma sak om jag vinner.. Underbart att ha en egen motorbana..
 
Som många andra ideér. Det kanske går. Anta att du sitter på en miljard (det räcker troligen inte för en bana i den klassen). Skall du lägga 10 år att slåss med myndigheter om tillstånd, hitta mark, ge dig på ett byggprojekt o.s.v eller sätta dem på börsen och ta det lugnt. Motorsport lever i uppförsbacke i Sverige och många kämpar med ekonomi. Den mest kommersiella motorsporten vi har är Speedway och där går klubbarna regelbundet i konkurs. Vi har fina anläggningar (Gotland ring, GTR motorpark) som är relativt nya, men de får inte event nog för att ta nästa steg. Många av de du räknar upp utomlands har ett politiskt stöd där det ingår i en större plan att locka en världspublik, som i sin tur skapar turism och ekonomiskt inflöde. Sverige har i många år ägnat sig åt motsatsen.
 
Nyheter
Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Back
Top