Varför highsider?

Hade samma problem idag på Anderstorp.
Kör med sportsmart, tryck 2,0 bak 2,3 fram, använder mej av däckvärmare för att slippa vara nojjig för greppet i början.
Körde som du, hårdare och hårdare, för att till slut få ett släpp, dock kom den rätt mjukt och per automatik
så släpper man efter på gasen och rätar upp lite, då kommer nästa problem om man inte går omkull, hinner man bryta ner hojen igen för att klara kurvan, allt gick bra denna gången, men man får ju lite funderingar när man inte är någon expert.
 
Hade samma problem idag på Anderstorp.
Kör med sportsmart, tryck 2,0 bak 2,3 fram, använder mej av däckvärmare för att slippa vara nojjig för greppet i början.
Körde som du, hårdare och hårdare, för att till slut få ett släpp, dock kom den rätt mjukt och per automatik
så släpper man efter på gasen och rätar upp lite, då kommer nästa problem om man inte går omkull, hinner man bryta ner hojen igen för att klara kurvan, allt gick bra denna gången, men man får ju lite funderingar när man inte är någon expert.


Klurigare analys utan att ha en aning om hur du kör/körde. Men ett mjukare lugnare släpp indikerar iaf att det släppt mer pga sidokrafter än acceleration.. Då "klickar" det liksom inte loss på samma sätt. Jämför bil på blöt väg där du kör flera varv i en rondel till farten är så hög att minska ökning på gasen ger släpp med samma bil i samma rondell i lägre fart där du stämplar gasen.. Det första släppet kommer vara betydligt lättare att hantera.

Det finns säkert de som kan ge dig en djupanalys, men för mig låter det som att du började närma dig gränsen helt enkelt. Då får man skruva på spårval, ingångshastighet istället.. och bli ännu mjukare på gas och kanske ändra hur man sitter etc för att vinna mer fart.


Ps. Det är så enkelt i teorin :D

/ Långsam
 
Ett ganska bra klipp och vinkel på både bakhjul och krafter finns här:
 
Ett ganska bra klipp och vinkel på både bakhjul och krafter finns här:

Finns en lösning, rulla av gasen innan apex. Mindre tid i lutning, mer tid på full gas! Säkrare körstil och kan kapa varvtider rejält när man inte behöver vara försiktig med gasen hela tiden.
 
Däck och fjädring i all ära men jag förstår inte hur ni menar att det skulle vara orsaken? Den enda skillnaden med dåliga däck är väl att gränsen kommer vid en lägre hastighet? Kör man fortare och fortare varje varv så hittar man ju förr eller senare gränsen oavsett vilka däck man har.

Visst är det så. Men största skillnaden är att med bra däck så känner man mjuka kontrollerade släpp när man närmar sig gränsen. Dåliga däck so 2ct (bana) så släpper det tvärt.

\Masonit
 
Nyheter
Nicky Hayden-specialversion – såld för 2,5 miljoner

En exklusiv motorcykel med ...

BMW Motorrad Vision CE

På IAA Mobility 2025-mässan...

Höstrusch för våra fotografer

Inte bara sommarmånaderna, ...

Jonathan Rea avslutar sin racingkarriär

Efter nästan två decennier ...

Yamaha debuterar med V4 i MotoGP

Yamaha har meddelat att för...

Hojmys i Ugglans Park

Ända sedan början av 90-tal...

MC-mässan 2026

MC-Mässan är tillbaka 23–25...

Bike kör Stark Varg EX!

Under hösten kommer Bike gö...

Customhoj Bike Show 2026

Den 23 till 25 januari körs...

Racing på Kjula Dragway till helgen

Den kommande helgen (23-24 ...

Back
Top