Varför heter Slingerbulten just Slingerulten...

Finnes utåt nynan hållet, är även markerat på smc's karta över rekomenderade
mc vägar.

Ja . . . Bogesund

Allvarligt, din text gav mig huvudvärk. Styckeindelning kanske vore något? Fast så är du ju gårdare också . . . :huvet

Ang. om vägen är farlig eller ej:

Nej, vägen är inte farlig. Ingen väg är farlig. En del förare på vägarna är däremot farliga. T ex. alla bilister, de är livsfarliga. Samt alla amatörpiloter på rettor och gixxrar, men de skadar oftast bara sig själva. Dvs. ett problem som löser sig självt:tummenupp

Last edited:
Norra tuppland mot kusten!
Du gladmidsommar på dig!!:)

Glad midsommar på dig med :)

Ang. om vägen är farlig eller ej:

Nej, vägen är inte farlig. Ingen väg är farlig. En del förare på vägarna är däremot farliga. T ex. alla bilister, de är livsfarliga. Samt alla amatörpiloter på rettor och gixxrar, men de skadar oftast bara sig själva. Dvs. ett problem som löser sig självt:tummenupp

Precis ... Bulten är i bra skick och är därför en av de roligaste sträckor jag hittills hittat.

Om det sedan sker olyckor där så beror det inte på vägen i sig utan på helt andra faktorer.

Last edited:
Torö,ungefär som bulten men fyra gånger längre typ...

Du menar den som slutar på en udde vid en hamn med ett fik? Har för mig att hamnen heter något med ax eller yx. Den är as bra! :tummenupp

Å sen har vi den ner mot sundet, komer inte ihåg vad det heter, men från Vårstahållet ligger en väg in mot höger innan Rosenhill i höjd med golfklubben. Den är riktigt kurvig och rolig, fast smal, ta det lungt.

Nu kom jag på det! Skansundet heter det, tror att den är ca 1-1.5 mil. När man kommer fram så kan man 1) vända och köra tillbaka 2) ta färjan över och köra snabbare men bra vägar till S-tälje.

Du menar den som slutar på en udde vid en hamn med ett fik? Har för mig att hamnen heter något med ax eller yx. Den är as bra! :tummenupp
Du menar Ankarudden ute på Torö :)
Det bor tyvärr en massa människor längs den vägen. Annars är vägen trevlig att köra.

Vem var det som kom på namnet "slingerbulten"?
Jag är uppvuxen i Tungelsta och hörde namnet för ca. 20 år sedan.
Är det ett namn som hängt med från gamla tider?

Slingerbullten i all ära, men tycker den allt för ofta bör heta "Grus Bullten". Speciellt sista partiet, från tungelsta mot rosenhill, vid uringe crossbana, jordigt och skitigt som satan!

Tacka vet jag bogesund, åh så fin han e! :tummenupp

från www.ne.se

slingerbult

sling`erbult subst. ~en ~ar
ORDLED: slinger--bult-en
• (ofta plur.) undanflykt eller försök till bortförklaring: efter diverse ~ar medgav ministern att han hade haft fel
BET.NYANS: om person som ofta gör undanflykter
HIST.: sedan 1834; till slingra och bult i bet. 'klump, kloss'

Ett tips, men det kanske är för långt bort ifrån 08-land men väg 250 ifrån Fagersta ner emot Kungsör är då den krokigaste 90-väg jag sett. Lite begränsade omkörningsmöjligheter om man hamnar bakom diverse månghjulingar men annars riktigt kul.

totte_kott, din text där, ska börja med "Jag är 28 år" va?

från www.ne.se

slingerbult

sling`erbult subst. ~en ~ar
ORDLED: slinger--bult-en
• (ofta plur.) undanflykt eller försök till bortförklaring: efter diverse ~ar medgav ministern att han hade haft fel
BET.NYANS: om person som ofta gör undanflykter
HIST.: sedan 1834; till slingra och bult i bet. 'klump, kloss'

Jag asgravar...
Ja ni tokholmare leta på en bana istället e bättre där!
Iof så vad jag ut o rstade banmoppen igår på midsommar!
Fan vad kul det var synd att det saknas mätare på den bara men roligt hade jag... tänkte löva skiten med men det hade nog inte suttit kvar efter jag kom på att det e roligt o rejsa med far=) Körde bil!
Kände mig trotts mina 29år som en liten leklysten 10åring!
Summa sumarum inget bra o gasa landsväg!
Man får sitta på akuten på kvällen då. iof med andra saker men om jag hade gett fan i moppen hade jag kunnat varit full utan problem om man säger som så:)
(läs fräsa ur metallspån ur ögat)
Glad midsommar på er allihop!

Last edited:
Jag trodde inte här fanns någon tillräckligt gammal för att känna till Danielsson & Pekanini:tummenupp

Tidigt barndomsminne i från Måndagsbörsen tror jag. Var kanske 8-10 år. En låt som fastnade och för knappt ett år sedan hittade jag äntligen ett par mp3-filer med dom. "Ishokey och fotboll" samt "Som sommaren" :)

Inga problem med "bulten" förutom idioter som kör på den :)

Fördelarna är att det är få som bor vid den, sällan grus, bra grepp och den är skön att köra på!
Nära till sjukhus och räddningstjänst är framme på ett kick (dom behöver inte någon närmare beskrivning)

Visst finns det fler kurviga vägar men inte så pass nära civilisationen och de är inte lika väl anpassade för "sportig" körning...

Inga problem med "bulten" förutom idioter som kör på den :)

Fördelarna är att det är få som bor vid den, sällan grus, bra grepp och den är skön att köra på!
Nära till sjukhus och räddningstjänst är framme på ett kick (dom behöver inte någon närmare beskrivning)

Visst finns det fler kurviga vägar men inte så pass nära civilisationen och de är inte lika väl anpassade för "sportig" körning...

Du är säkert ironisk. Men om inte så måste jag säga att en nackdel med Bulten är just allt grus. Det körs ju mycket lastbilar med ballast, grus och torv på den vägen eftersom det bla ligger grustag och torvindustri längs vägen. Förutom allt som blåser av flaken så går släpens hjul ofta ut o gruskanten och sprider grus i kurvorna.

Du är säkert ironisk. Men om inte så måste jag säga att en nackdel med Bulten är just allt grus. Det körs ju mycket lastbilar med ballast, grus och torv på den vägen eftersom det bla ligger grustag och torvindustri längs vägen. Förutom allt som blåser av flaken så går släpens hjul ofta ut o gruskanten och sprider grus i kurvorna.

Nej jag var inte ironisk men jag kanske inte har lika låg tröskel för vad som är "grus" eller inte...
Jag har väl åkt där sisodär 200ggr vid det här laget...
Jag är fullt medveten om grusbilarna men det är bilisterna som drar upp gruset i kurvorna då de genar utanför asfaltskanten och det har jag sett med egna ögon - men en liten stund senare är oftast gruset bortblåst igen...

Man får se upp när de lagt på nytt grus utanför asfaltskanterna för det sprätter upp på vägen när bilisterna är där och rotar!

Nej jag var inte ironisk men jag kanske inte har lika låg tröskel för vad som är "grus" eller inte...
Jag har väl åkt där sisodär 200ggr vid det här laget...
Jag är fullt medveten om grusbilarna men det är bilisterna som drar upp gruset i kurvorna då de genar utanför asfaltskanten och det har jag sett med egna ögon - men en liten stund senare är oftast gruset bortblåst igen...

Man får se upp när de lagt på nytt grus utanför asfaltskanterna för det sprätter upp på vägen när bilisterna är där och rotar!

Jag har heller inte problem med gruset. Jag ville bara komma till att bultens adelsmärke (i förhållande till andra krokvägar som tex bogan) är just ymnig grusförkomst hela säsongen.

Bilisterna drar säkert upp grus de också. Men när en grusbil med släp låter en axel med dubbelmontagehjul kliva ut i gruset så har jag sett vad som händer med vägbanan. Det får en genande personbil att te sig som barnjoller.

Men men, det är säkert både pv och lb som syndar.

Jag tror iaf på ett samband mellan grus-, ballast och torvbilarna och grusförekomsten. Vore det bara bilisternas körstil så skulle alla kurviga vägar med oasfalterad väggren vara lika grusiga.

Last edited:
Just innan uringen där grusbilarna kör ut har dom asfalterat en bit in på den som va grus och lerväg ..Så jag tycker bulten har vart klart bättre nu på sistone "mindre grus och skit" .

Sen så skulle det inte va dumt om dom fixxa lite "Kurbs" eller vad det heter i innerkurvorna och gärna någon skylt med 100m inna t korset :)

Nej, det dör ju bara ett par om året där, och skadas nån varje vecka, så den är ju ganska säker faktiskt :rolleyes:

Om man kan den, och om man har som regel att åka ett par vändor och reka efter grus.. Så är den i mitt tycke inte så farlig. Vägen är bred, och man tillåts göra små korrigeringar under pågående spårval.

:tummenupp

Nyheter
Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...