Varför har vi ingen RR-bana i Storstockholm?

valmers skrev:
Om folkets vilja nu är så stor, är det väl bara att ragga finansiering och dra igång ett banprojekt. Eller hade du tänkt dig att sitta på röven och hoppas på någon annan?

Jo, det är ju BARA att göra det... om det inte vore så att politikerna sätter stopp för det pga buller, miljöförstöring bla bla bla.
Har du inte läst tråden? Det har funnits planer på banor på ett flertal olika platser i Stockholmsområdet men dessa stoppas av politikerna hela tiden. Jag tycker det är konstigt att det i den del av Sverige där en åttondel av landets invånare finns inte ska finnas en bana. Det är väl inget du behöver vara bitter över?
 
newstead skrev:
Jo, det är ju BARA att göra det... om det inte vore så att politikerna sätter stopp för det pga buller, miljöförstöring bla bla bla.
Har du inte läst tråden? Det har funnits planer på banor på ett flertal olika platser i Stockholmsområdet men dessa stoppas av politikerna hela tiden. Jag tycker det är konstigt att det i den del av Sverige där en åttondel av landets invånare finns inte ska finnas en bana. Det är väl inget du behöver vara bitter över?
Se till att påverka beslutsfattarna då. Jag är evinnerligt trött på tjatet om banprojekt; när det kommer till kritan vill ingen göra någonting, någon annan ska göra jobbet. Jämför gärna med golfintresserade.
 
valmers skrev:
Se till att påverka beslutsfattarna då. Jag är evinnerligt trött på tjatet om banprojekt; när det kommer till kritan vill ingen göra någonting, någon annan ska göra jobbet. Jämför gärna med golfintresserade.

Om du är så trött på det så varför sitter du här och tjatar om det då? Jag är golfintresserad också men jag vet inte vad jag ska jämföra med...
 
Salig skrev:
Tror att alla hoj intresserade skulle vilja ha en bana i Stockholms trakten...

Förmodligen, eller alla som är intresserade av sporthojar iallafall.
Problemet är förmodligen att vi inte är många i jämförelse med de som stör sig på buller, ökad trafik och sånt.
 
Västerås flygplats skulle bli en fin motorbana. Den har gått med förlust de senaste 20 åren. Men Västerås kommun och staten pumpar glatt in miljon på miljon. Det finns bara halva passagerarunderlaget för att flygplatsen ska gå +- noll. Vi får se hur länge de håller på och pumpar in pengar. En dag borde de tröttna. Om de inte vill bygga villor där skulle det kunna bli en bra motorbana med en löjligt långa raka.
Ok, nu ligger ju inte Västerås i Stockholm, men det är bara en timmes färd.
 
LasseR6 skrev:
Västerås flygplats skulle bli en fin motorbana. Den har gått med förlust de senaste 20 åren. Men Västerås kommun och staten pumpar glatt in miljon på miljon. Det finns bara halva passagerarunderlaget för att flygplatsen ska gå +- noll. Vi får se hur länge de håller på och pumpar in pengar. En dag borde de tröttna. Om de inte vill bygga villor där skulle det kunna bli en bra motorbana med en löjligt långa raka.
Ok, nu ligger ju inte Västerås i Stockholm, men det är bara en timmes färd.

Västerås är ju iaf betydligt närmare än de banor som finns idag...
 
Maila G.Persson och kolla om han vill ha röster från 200.000 sporthojjare ;-)
 
vågen skrev:
Maila G.Persson och kolla om han vill ha röster från 200.000 sporthojjare ;-)
Dela med 10 så kommer du närmare verkligheten.

Som tur är finns det inget som kan rädda Göran just nu, har drar snart :D
 
valmers skrev:
Få? Varför det?

Det betvivlar jag starkt.
Suck.... "få", tror du att ja menade att jag skulle få en bana i födelsedagsprecent eller? ja vet väl att inget är gratis... Jag skulle bli glad om landsting,kommun, regering och alla andra betydelsefulla personer kunde tillåta ett bygge av bana i sthlm. bättre?

Och att det skulle bespara liv... visst kanske inte i ngn stor omfattning, men själv kör jag mkt lugnare i trafik sen jag började köra bana, och vad man hört andra kommentera om ämnet här på SH så är det många som instämmer...
Får man köra av sig "farttokigheten" så behöver man inte pressa i trafiken där det är dödsfarligt...
 
fezt skrev:
Suck.... "få", tror du att ja menade att jag skulle få en bana i födelsedagsprecent eller? ja vet väl att inget är gratis... Jag skulle bli glad om landsting,kommun, regering och alla andra betydelsefulla personer kunde tillåta ett bygge av bana i sthlm. bättre?
Mycket bättre.
fezt skrev:
Och att det skulle bespara liv... visst kanske inte i ngn stor omfattning, men själv kör jag mkt lugnare i trafik sen jag började köra bana, och vad man hört andra kommentera om ämnet här på SH så är det många som instämmer...
Får man köra av sig "farttokigheten" så behöver man inte pressa i trafiken där det är dödsfarligt...
Alla gånger jag varit och kört i gatgrupper på Gelleråsen har det varit fullt race från banan också; min erfarenhet är att väldigt många snarare kör hårdare på gata efter att ha lärt sig mer på bana.
 
valmers skrev:
Alla gånger jag varit och kört i gatgrupper på Gelleråsen har det varit fullt race från banan också; min erfarenhet är att väldigt många snarare kör hårdare på gata efter att ha lärt sig mer på bana.
Japp det stämmer, det bästa är att ha en slö bil med släp från banan.
 
valmers skrev:
Alla gånger jag varit och kört i gatgrupper på Gelleråsen har det varit fullt race från banan också; min erfarenhet är att väldigt många snarare kör hårdare på gata efter att ha lärt sig mer på bana.
tråkiga människor...
 
newstead skrev:
Det har funnits planer på banor på ett flertal olika platser i Stockholmsområdet men dessa stoppas av politikerna hela tiden.
Nja, är det verkligen så. Kan du lägga upp en länk där vi kan läsa hur politiker har gjort det omöjligt? Jag tror det ligger närmare sanningen att det är en osäker investering.
 
Varför skulle egentligen någon "annan" kliva in med de millioner som krävs för en racingbana?
De som så gärna vill ha en bana, bla här i tråden, sätt igång att organisera er och ordna med det hela själva, ingen kommer ge er en bana för att ni tycker det skulle vara skitskoj att ha en.
Sen håller jag med om att det är ytterst tveksamt om en bana leder till lägre antal olyckor, vad man kan se är det lika många olyckor i områden med banor som i de utan.
Enköping som några nämner föll ju på att pengarna inte räcker, för hur tusan ska de som lägger stålarna få dem tillbaka sedan?
Det går ju knappast att ha F1 tävlingar och liknade gigantevenemang i Sverige längre.
Det måste alltså vara entuiaster som bygger banan, så fram med plånkan och betala så kanske det händer nåt.
 
Poacher skrev:
...så fram med plånkan och betala så kanske det händer nåt.
Kanske kan man göra som när man bygger golfbanor: medlemskap/andelar kostar 10-15.000 kr / st. och ger en medlem rätt att nyttja anläggningen sedan man betalt årsavgiften på 2-3.000 kr. Andelen går att sälja till högstbjudande men är också möjlig att förlora om anläggningen hamnar i ekonomiskt obestånd. Kan man genom ett sådant upplägg locka 700-1.000 medlemmar skulle man kunna börja bygga.
 
Nyteknik skrev:
Kanske kan man göra som när man bygger golfbanor: medlemskap/andelar kostar 10-15.000 kr / st. och ger en medlem rätt att nyttja anläggningen sedan man betalt årsavgiften på 2-3.000 kr. Andelen går att sälja till högstbjudande men är också möjlig att förlora om anläggningen hamnar i ekonomiskt obestånd. Kan man genom ett sådant upplägg locka 700-1.000 medlemmar skulle man kunna börja bygga.
Jo, jag kan förstå att det handlar om en jäkla massa pengar, men om uppriktigt intresse finns (annat än att skriva så på ett forum) så borde det ju funka med någon slags andelar, åtminstonde i botten.

Det handlar ju inte bara om vad "alla" skulle vilja ha, det är så sällan man får någonting bara på de villkoren.
 
Poacher skrev:
Varför skulle egentligen någon "annan" kliva in med de millioner som krävs för en racingbana?
De som så gärna vill ha en bana, bla här i tråden, sätt igång att organisera er och ordna med det hela själva, ingen kommer ge er en bana för att ni tycker det skulle vara skitskoj att ha en.
Sen håller jag med om att det är ytterst tveksamt om en bana leder till lägre antal olyckor, vad man kan se är det lika många olyckor i områden med banor som i de utan.
Enköping som några nämner föll ju på att pengarna inte räcker, för hur tusan ska de som lägger stålarna få dem tillbaka sedan?
Det går ju knappast att ha F1 tävlingar och liknade gigantevenemang i Sverige längre.
Det måste alltså vara entuiaster som bygger banan, så fram med plånkan och betala så kanske det händer nåt.
Exakt, men försök förklara det för R1-killen som vill "köra av sig" på "något ställe" som "dom borde ordna".
Nyteknik skrev:
Kanske kan man göra som när man bygger golfbanor: medlemskap/andelar kostar 10-15.000 kr / st. och ger en medlem rätt att nyttja anläggningen sedan man betalt årsavgiften på 2-3.000 kr. Andelen går att sälja till högstbjudande men är också möjlig att förlora om anläggningen hamnar i ekonomiskt obestånd. Kan man genom ett sådant upplägg locka 700-1.000 medlemmar skulle man kunna börja bygga.
Golfspelare är ett föredöme vad gäller entreprenörsanda. Jag tippar på att 99 procent av de "intresserade" skulle försvinna spårlöst om man försökte med något liknande för en RR-bana.
 
Poacher skrev:
Varför skulle egentligen någon "annan" kliva in med de millioner som krävs för en racingbana?
För att rädda liv kanske?
Oavsett hur många miljoner det kan tänkas kosta att bygga en bana för bilar och hojar så är det peanuts för staten/landstinget/kommunen.

Visst, det kanske är naivt att tänka så men det känns bättre än att förespråka förbud mot snabba bilar och hojar.
 
sandstream skrev:
För att rädda liv kanske?
Oavsett hur många miljoner det kan tänkas kosta att bygga en bana för bilar och hojar så är det peanuts för staten/landstinget/kommunen.

Visst, det kanske är naivt att tänka så men det känns bättre än att förespråka förbud mot snabba bilar och hojar.
Det där är bara nys; visa mig statistik som visar att antalet dödade och skadade MC-förare skulle minska om "staten" byggde en RR-bana.
 
Nyheter
Strängnäs Bike Show den 30/8

Sista lördagen i augusti är...

Mälaren Runt – Tillbaka till rötterna

Under lördagen kördes Mälar...

Fat Boy Gray Ghost – 35 år efter Terminator 2

2025-års Fat Boy Gray Ghost...

European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 – ...

Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...

Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Back
Top