Varför har polisen alltid reflexvästar på sig?

Det där har jag funderat länge på, vid jobb vid väg gäller ju som du säger att "varselväst" används.

Gäller detta polis med? Vore ju perfekt bortförklaring om man åker dit vid laserkontroll och polisen inte har varselväst. De brukar ju oftast ha det, men då och då ser man nån som inte har.

Jag vet faktiskt inte om det är ett krav över lag.
Dem flesta företagen har det nog som policy inom skyddutrustning att godkända varselkläder ska bäras i trafiken.

Men det jag menade av vad jag sa att min polare som jobbade med likadant som jag gör idag utförde någon form av arbete åt vägverket.
Och då fanns där tydligen kontrollanter som kunde bötfälla en om man inte hade de rätta kläderna på sig. Och som sagt så var det orimliga böter också vill jag ha för mig

Har man otur o träffar på en kontrollant så är det några sjuka böter man som individ åker på om man inte har rätt klädsel på sig.

Hörde om en kille som la asfalt, han körde välten. Eftersom det var tokvarmt så tog han av sig sin varselväst/tröja när det var rast, i samma veva kom en kontrollant, vips var han 10 000 fattigare, betalas ur egen ficka...

(är osäker om det var 10 eller 20 k, hur som så är det sjukt sura pengar)

Hörde om en kille som la asfalt, han körde välten. Eftersom det var tokvarmt så tog han av sig sin varselväst/tröja när det var rast, i samma veva kom en kontrollant, vips var han 10 000 fattigare, betalas ur egen ficka...

(är osäker om det var 10 eller 20 k, hur som så är det sjukt sura pengar)

...det där e en 'urban legend'...så ryslig är din story...

Kanske av samma anledning som att det är lag på att varselväst skall finnas i alla lätta lastbilar åxå t ex. borde införas lag på det för alla som vistas på väg utanför tätort eftersom vissa inte fattar bättre...

För att de ska synas. Minimera risken att bli påkörd. Tycker det är väldigt bra.:)

Ser fler o fler mcförare också med reflexväst, syns mycket bra och det undviks säkert en del olyckor när bilar ska köra ut på körbanan...spelar ingen roll vems fel det är ..mcföraren får alltid ta den hårdaste smällan så var rädda om er :krama

Last edited:
Ja visst dom kan strunta i den, de kan även strunta i alla andra direktiv och lagar de ska följa, men det är inte rätt... och i inlägget jag svara på skrev du att de inte "måste inte ha väst på sig". Men de måste de enligt RPS, vilket även svarar på TS fråga om "Varför har polisen alltid reflexvästar på sig?"

För att de enligt RPS "vid all uniformerad yttre tjänstgöring såväl i som utanför tjänstefordon, ska bära gul väst." (även om det precis som du skriver handlar om säkerhet och arbetsmiljö)

En sanning med modifikation, det där skiljer mellan olika polismyndigheter.
Det finns även anledning att inte använda väst baserat på säkerhet och arbetsmiljö etc. Inte alltid bra att vara för synlig ...

För att de ska synas. Minimera risken att bli påkörd. Tycker det är väldigt bra.:)

Ser fler o fler mcförare också med reflexväst, syns mycket bra och det undviks säkert en del olyckor när bilar ska köra ut på körbanan...spelar ingen roll vems fel det är ..mcföraren får alltid ta den hårdaste smällan så var rädda om er :krama

Å vips försvann meningen för polisen att ha väst när varenda touring/customåkare och kärring med gåstavar har likadan väst. Böter för att bära väst när man inte arbetar i trafiken vore det enda rätta. :huvet

Kan sätta en kall potatis på att det är nån arbetsmiljöombudsnisse som kommit på denna briljanta idé. "För att minska risken för olycka, skall reflexväst bäras vid arbete". Ungefär som att alla pallställ skall ha påkörningsskydd...

Å vips försvann meningen för polisen att ha väst när varenda touring/customåkare och kärring med gåstavar har likadan väst. Böter för att bära väst när man inte arbetar i trafiken vore det enda rätta. :huvet

Hur tänkte du nu? :va

Den som söker, finner:

"Reflexväst m/92 skall bäras vid händelser som kräver personalinsatser
av betydande omfattning om inte uppdragets art innebär att ett
framgångsrikt genomförande därigenom motverkas."

"På uniformsplagg anbringade reflexer får döljas, tillfälligtvis, om
uppdragets art är sådant att ett framgångsrikt genomförande därigenom
underlättas."

saxat från polisens hemsida. FAP 798-1

För att det skulle se fånigt ut med clowndräkt och röd näsa?

Reflexväst tycker jag ska signalera att nån är där dom inte "bör" vara, till exempel på en väg och arbetar. Börjar svensson använda den så fort dom kliver utanför dörren så tappar den sitt varningsvärde.

Varsellväst har aldrig varit ett specifikt polisattribut.

Reflexväst tycker jag ska signalera att nån är där dom inte "bör" vara, till exempel på en väg och arbetar. Börjar svensson använda den så fort dom kliver utanför dörren så tappar den sitt varningsvärde.

Jag var med som vittne när två kompisar var med i en otäck olycka. I och med att jag hade väst så såg räddningspersonalen fort vart vi var någonstanns, både dem och anländande polis tyckte detta var mycket bra. Jag ser dessutom söndertrasade människor som varit med i mcolyckor nästan varje dag ,några av dessa säkert hade kunnat undvikas om föraren hade synts bättre. Hur många gånger har man inte hört "jag såg honom/henne inte" :gnissla

Jag kan bara se fördelar med väst liksom reflexer, det kan aldrig vara fel att synas väl i trafiken! Hellre väst än ett kolli på sjukan för att någon inte såg mig.:död

my 2 cent.

Last edited:
Jag var med som vittne när två kompisar var med i en otäck olycka. I och med att jag hade väst så såg räddningspersonalen fort vart vi var någonstanns, både dem och anländande polis tyckte detta var mycket bra. Jag ser dessutom söndertrasade människor som varit med i mcolyckor nästan varje dag ,några av dessa säkert hade kunnat undvikas om föraren hade synts bättre. Hur många gånger har man inte hört "jag såg honom/henne inte" :gnissla

Jag kan bara se fördelar med väst liksom reflexer, det kan aldrig vara fel att synas väl i trafiken! Hellre väst än ett kolli på sjukan för att någon inte såg mig.:död

my 2 cent.

Snart kommer det bli massa påkörda vägarbetare för folk "trodde inte dom stog på vägen" för alla andra har ju också väst.

Vet inte hur många gånger man slagit på en nit för att man sett en väst framför sig så är det bara nån gubbe och kärring på touringhoj. Fine ha västar men hitta på en annan färg på dom, snorgrön eller vad som helst som inte blandas ihop med dom som verkligen behöver synas.

Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT