Varför har polisen alltid reflexvästar på sig?

Bettskena

It's good to be me!
Gick med
7 Aug 2006
Hoj
Gixxer 750 K8
kom att tänka på det när jag såg denna tråden:

http://www.sporthoj.com/forum/showthread.php?p=4362527&posted=1#post4362527

syns det inte att polisen är polisen? visar inte deras 'tuffa' attityd, roliga mössa och pickan att de är poliser? eller finns det risk att de kan tas för korvgubben runt hörnet?

kommer vi se denna utveckling inom andra områden; kirurger med reflexvästar, svenska soldater i afghanistan med reflexvästar, politiker med reflexvästar i riksdagen?

Jag tror att det är en kombination av att de skall kunna ha koll på varandra lättare och även för att de skall synas bra även i mörker.
En polis är trots någon som du skall kunna söka upp en mörk natt, inte nödvändigtvis behöva springa ifrån hela tiden. De är där för att hjälpa och skall då vara lätta att hitta och ta kontakt med.

Generellt sätt brukar jag säga så här: reflexer har man på sig för att synas bättre :tummenupp

Dom hade minsann inga reflexvästar på sig när dom stod i skogen och sköt mig med lasern.

Tycker det är kanon att de har västar på sig.. Speciellt trafikpoliserna, så de syns tydligt på långt håll. Utryckningspersonal av alla typer skall ges alla möjligheter att synas på håll så att gemene man enkelt kan se var man kan få hjälp.

Dom hade minsann inga reflexvästar på sig när dom stod i skogen och sköt mig med lasern.

då hade jag överklagat, de SKALL ha väst på sig vid fartkontroll

du kanske ökade hasighet för att du trodde att det var en vägpirat ??

kanske för att dom ska ha bättre koll på varandra vid tumult..

Stämmer överens med vad jag hört från bekanta poliser.
Inte bara vid tumult dock, på kvällarna om det är mörkt så
är det mycket lättare att se varandra med väst på.

då hade jag överklagat, de SKALL ha väst på sig vid fartkontroll

du kanske ökade hasighet för att du trodde att det var en vägpirat ??

Nej. Dom måste inte ha väst på sig. Däremot har dom oftast det. Det har dock inget att göra med någon skyldighet mot trafikanterna. Dom har den oftast för att det blir säkrare för den enskilda polisen som utför mätningen.
Står dock denne lite halvdold så spelar det ju ingen roll. Står dom farligt till så har dom den för att minska risken för att bli påkörda.

Nej. Dom måste inte ha väst på sig. Däremot har dom oftast det. Det har dock inget att göra med någon skyldighet mot trafikanterna. Dom har den oftast för att det blir säkrare för den enskilda polisen som utför mätningen.
Står dock denne lite halvdold så spelar det ju ingen roll. Står dom farligt till så har dom den för att minska risken för att bli påkörda.

Polisen nya jackor saknar reflexer och enligt direktiv från RPS så MÅSTE reflexväst ALLTID bäras.

Polisen nya jackor saknar reflexer och enligt direktiv från RPS så MÅSTE reflexväst ALLTID bäras.

Tja. Den som skall vinka in ska väl ha det men om den som mäter står bakom ett träd och skjuter med sin laser så kan dom strunta i den.
Det handlar om risk för att bli påkörd vilket är en arbetsmiljögrej.
Hursomhelst så var väl inlägget som jag svarade på först om huruvida man kunde överklaga en fortkörningsbot för att inte polisen hade reflexväst och det kan man inte.
RPS riktlinje att dom ska ha på sig reflexväst är en arbetsmiljögrej för att minska risken för att poliser skadas i tjänsten och har inget med en fartmätnings legitimitet att göra.

Även om polisen som mäter gör det iförd en string med penisfodral och stay-ups och inget mer så är mätningen fortfarande giltig under förutsättning att denne är utbildad på fartmätning med laser.
Visserligen har han underlåtit att följa en riktlinje från RPS men det är en arbetsmiljöregel han inte följt och den berör bara hans eget jobb och inte fartmätningen.

Tja. Den som skall vinka in ska väl ha det men om den som mäter står bakom ett träd och skjuter med sin laser så kan dom strunta i den/.../

Ja visst dom kan strunta i den, de kan även strunta i alla andra direktiv och lagar de ska följa, men det är inte rätt... och i inlägget jag svara på skrev du att de inte "måste inte ha väst på sig". Men de måste de enligt RPS, vilket även svarar på TS fråga om "Varför har polisen alltid reflexvästar på sig?"

För att de enligt RPS "vid all uniformerad yttre tjänstgöring såväl i som utanför tjänstefordon, ska bära gul väst." (även om det precis som du skriver handlar om säkerhet och arbetsmiljö)

ok, de ska tydligen kunna se varandra bättre etc etc etc, men samtidigt... 'neutraliserar' de inte sig själva då vid anblicken av dem, om de mest ser ut som en typisk sopgubbe?

Eftersom dem står på vägverkets vägar så har ofta vv själva den policyn att reflexer ska bäras.
iallafall är det så när man jobbar för vägverkets jobb och har man otur o träffar på en kontrollant så är det några sjuka böter man som individ åker på om man inte har rätt klädsel på sig.

Eftersom dem står på vägverkets vägar så har ofta vv själva den policyn att reflexer ska bäras.
iallafall är det så när man jobbar för vägverkets jobb och har man otur o träffar på en kontrollant så är det några sjuka böter man som individ åker på om man inte har rätt klädsel på sig.

Det där har jag funderat länge på, vid jobb vid väg gäller ju som du säger att "varselväst" används.

Gäller detta polis med? Vore ju perfekt bortförklaring om man åker dit vid laserkontroll och polisen inte har varselväst. De brukar ju oftast ha det, men då och då ser man nån som inte har.

Därför att alla glada slå-sönder-allt-möjligt-skit ska kunna fly i tid?

Nyheter
Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...

Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra