Varför har motarder och crossar så extrema intervaller?

Litereffekten skiljer sig inte mycket men utnyttjandet skiljer sig avsevärt.
2015 R1 167hp @12600rpm
2015 YZF250: 41.6hp @12300rpm.
Samma cylinderstorlek och ungefär samma litereffekt.

Med en crosshoj håller man full gas mer ungefär 2/3-delar av tiden man kör och den andra tredjedelen av tiden så bromsar man.

Medans man med en literklubba byggd för gatåkning håller 1/10-dels gas under 90% av körtiden, och full gas under kanske 1% av tiden som hojen körs.

Last edited:
Om man jämför med en liteklubba och hur man använder dem, kanske man ska jämföra motarder och cross med hur man gör med banåkning. Tror inte många som har banhojjar kör 1000 mil mellan oljebytet :yoparty

Därför att motarder och crossar har så liten oljemängd. Samma olja misshandlas alltså oftare mellan kugghjulen i växellådan. Och på andra platser i motorn.
Man vill spara vikt.
Och man utgår från att de körs för fullt.
Och vad det gäller sporthojar så är oljebytena utgående från att du håller de vanliga hastighetsbegränsningarna. Och alltså inte utnyttjar mer än kanske 20hk normalt. Vid tävlingskörning med sporthoj är det vanligt med oljebyte efter varje tränings- eller racedag.
Och trots detta är det vevaxelbyte på en Honda CBR600RR efter ca 500mil. För då är primärkugghjulet på vevaxeln, det som driver kopplingen så nerslitet så det är dags för byte. Och kugghjulet är fräst direkt i vevaxeln.
Läste jag i nån tråd här på SH.
Själv byter jag olja på mina hojar mellan 200 och 300 mil (variationen beror på att jag gör det hemma mellan utflykterna)
efter läst hur fort oljan tappar viskositet på den här siten. Ingen större utgift med Q8 Moto SBK Racing 10W-50 för ca 1400kr för 20 liter hos SWEDOL.
http://www.nightrider.com/biketech/oiltest1.htm
http://www.okq8.se/~/media/produkt-...och skoteroljor/q8 moto sbk racing 10w-50.pdf
Och dom "långa" oljebytesintervallen (låter väl billigt och bra) kanske bidrar till att en BMW K1300(?) ägare här på SH i ett inlägg berättade att när hans BMW började krångla så fick han veta att det var dags för ny växellåda. Efter 5000mil.
En BMW hojväxellåda håller alltså idag inte för mer än 5000mil.
Kanske beroende på de långa oljebytesintervallen?
Och Motorrads 5000 mil långtidstest?
Som gör 5000 mil till "optimal" livslängd !?

Det här kan jag ha svarat på nån gång förut....

Har du läst någon instruktionsbok till en skapligt modern motorcykel och lagt märke till vad tillverkaren anger vad denne tycker är det man minst kan kräva att konsumenten använder för olja till deras motorcyklar? Ofta är kvalitetsklassningen ganska låg och den normale konsumenten överträffar dessa krav med råge, i sin iver att hitta den "bästa" oljan.

Det står i din avatar att du har en hayabusa, tror du verkligen att man marknadsför en motorcykel som en av världens snabbaste och tror att ingen kommer gasa som själva fan överallt, utan snällt hålla hastighetsbegränsningarna och sätter serviceintervallen därefter?

Jag tillhör dom som har sett ett stort antal motorer av alla möjliga sorter inifrån och många har varit rejält trasiga, men den gemensamma nämnaren har varit att ingen av dom, nä faktiskt, har havererat på grund av oljan. Möjligen på grund av den som hällt i fel olja eller kört flerdubbla serviceintervall kanske, men det är inte oljans fel. Dom hverier som vid en första anblick kan tros vara pajad oljefilm har alltid någon bakomliggande orsak, risig oljepump, skräp i oljekanaler, gått varm av någon anledning etc. Med ren misshandel går det utmärkt att förstöra standardmotorer och växellådor, trots rätt smörjmedel för ofta, medan många hojmotorer klarar effektökningar på flera hundra procent med till exempel turbo utan att paja, bara man vet vad man gör.

Med detta vill jag säga att motorcykeltillverkarna har nog skaplig koll på vad man gör och du slösar rätt rejält med pengar på olja:)

Vad 5000-milatestet beträffar så är det väl relevant på så vis att dom flesta motorcyklar har tappat större delen av sitt värde pga ålder när 5000 mil är uppnådda, så det finns egentligen ingen mening att hålla liv i dom av ekonomiska skäl. Visst finns det hojar som går två tusen mil per säsong, men dom lär vara lätt räknade.

Fick kritik av nissepelle för att jag byter olja efter 300-400 mil alternativt efter ca 3-4 bandagar (precis som licensåkarna gör alltså) - vi är inte mycket långsammare på våra gathojar !

Det går väl alldeles utmärkt att läsa runt här på sporthoj att vi kör runt banorna och åker en hel del bana. Jag sköter service och underhåll själv, och kan räkna !

Med tanke på däckkontot/försäkringskontot/bensinkontot/bandagskontot så är oljebytarkontot att jämföra med att pissa i östersjön.

Tycker det är lite intressant att jämföra dessa tre maskiner.
Ktm 690 -500 mil? 690cc ~65hp?
Drz400 -500mil? 400cc ~40hp?
Wr450 - 10-15h? 450cc ~50hp?
Wr450 har ju nog mest effekt per cc men att de skiljer så mycket i service intervall är ändå anmärkningsvärt tycker jag.

Tycker det är lite intressant att jämföra dessa tre maskiner.
Ktm 690 -500 mil? 690cc ~65hp?
Drz400 -500mil? 400cc ~40hp?
Wr450 - 10-15h? 450cc ~50hp?
Wr450 har ju nog mest effekt per cc men att de skiljer så mycket i service intervall är ändå anmärkningsvärt tycker jag.
690 fick 750 mil 2010.
Tror de nyaste har 1000 mil tom...

Nyheter
Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...

Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul