Varför har en hel generation blivit sånhär (blogghysteriiiieh)

Där håller jag inte med, jag har kollegor och vänner runt hela klotet och då är FB ett utmärkt sätt att hålla kontakten med dem. Det är inte alltid bara att ringa, antingen är tidszonen helt fel, de är ut på jobb eller så kostar det multum. En grupp på FB är helt gratis och lätt att komma åt, ett bra sätt att hålla sig uppdaterad med andra ord.

Håller med!
Finns ju faktiskt de man vill fortsätta vara vän med trots att de inte tillhör det dagliga umgänget.

Där håller jag inte med, jag har kollegor och vänner runt hela klotet och då är FB ett utmärkt sätt att hålla kontakten med dem. Det är inte alltid bara att ringa, antingen är tidszonen helt fel, de är ut på jobb eller så kostar det multum. En grupp på FB är helt gratis och lätt att komma åt, ett bra sätt att hålla sig uppdaterad med andra ord.

Att hålla kontakten med de som bor långt borta är Facebooks största fördel. Har någon vän i Tyskland och någon i Italien och det är perfekt att följa lite vad som händer i deras liv och när jag har vägarna förbi så hälsar jag på dem.

Att hålla kontakten med de som bor långt borta är Facebooks största fördel. Har någon vän i Tyskland och någon i Italien och det är perfekt att följa lite vad som händer i deras liv och när jag har vägarna förbi så hälsar jag på dem.

Facebook är ju perfekt för att spana i folks album och hålla sig lite a jour med det som händer i deras liv. När man (vi) sedan träffas nästa gång (alla träffar man (jag) ju inte varje vecka) så har man lite pejl vad som hänt i deras liv...

Tycker jag är skoj iallfall. Inte bara för de långväga menar jag..

Facebook är ju perfekt för att spana i folks album och hålla sig lite a jour med det som händer i deras liv. När man (vi) sedan träffas nästa gång (alla träffar man (jag) ju inte varje vecka) så har man lite pejl vad som hänt i deras liv...

Tycker jag är skoj iallfall. Inte bara för de långväga menar jag..

Jo, men jag tror de flesta ibland lägger till vänner lite slentrianmässigt och låter dem ligga kvar. Flest vänner vinner typ. Jag har själv tagit bort någon vän från listan och funderat lite på varför jag överhuvudtaget lade dit dem.

Men så som du beskriver det, det är ju det som är bra med FB.

Last edited:
Jag skyller allting på Lunarstorm. De är roten till att många började misshandla språket. Sedan har yngre personer bara hängt på ett språkbruk som innehåller överdrivna mängder vokaler och utropstecken.

För jobbkontakter tycker jag att mail fungerar alldeles utmärkt, i övriga fall fungerar både sms, telefon, mail eller till och med msn helt ok. Har aldrig känt behovet av ytterligare en kontakttjänst.
Sms är numera så pass billigt att det knappt spelar någon roll, och hotmail är fortfarande helt gratis. Men visst, accepterar helt klart att det finns folk som ser fördelar med facebook. Jag är dock inte en av dem:)

Kan inte bli nog trött på folk som inte orkar höra av sig "ordentligt" eller känner ett behov av att hela tiden informera folk om vad de alldeles nyss gjorde... Jag är inte intresserad av om någon nyss käkat frukost, tog på sig kläder eller gick en tur med hunden. Vill folk något vettigt är det bara att sms:a, maila eller skicka snigelpost. Annars kan det lika gärna vara:)

Jag finns inte på ansiktsbok. Är jag på riktigt?

Du fick ett "gilla" där, för det där var det roligaste och vettigaste du skrivit på länge:D

Jag finns inte heller på ansiktsboken, jag är imaginär:tuttar

Last edited:
Jo, men jag tror de flesta ibland lägger till vänner lite slentrianmässigt och låter dem ligga kvar. Flest vänner vinner typ. Jag har själv tagit bort någon vän från listan och funderat lite på varför jag överhuvudtaget lade dit dem.

Men så som du beskriver det, det är ju det som är bra med FB.

Sjukt sugen manga ganger att bara ga mot strommen och ta ner min FB sida. Dom allra flesta dar umgas jag ju inte med, eller ens vill umgas men sen har vi den skaran av gamla kollegor och vanner som jag alldeles for sallan kommer till skott att skriva snigelmejl till... Da ar det skont att kunna skicka ivag ett "jag saknar dig fast jag ar samst pa att visa det!" pa FB.

Blogga har val idag blitt ytterligare satt att soka kandiskap, synas. Om du sedan har ett provocerande satt, snyggt utseende och pengar nock for att skryta med dyra inkop pa bloggen ar det ett enkelt satt att fa uppmarksamhet. Darifran rullar det bara pa, men som med allt annat, det finns only that many som kan gora det innan marknaden ar mattad och det blir svarare att ta sig upp pa ytan. Men skam den som ger sig:huvet

Facebook är tragik, twitter ännu mer tragik :näsblod

Twitter vet jag fortfarande inte vad det är men jag misstänker att det är ytterligare ett verktyg för att attentionwhores.
Facebook är väl uteslutande till för att spana in alla tjejer när de lägger ut bilder på sig själva i bikini eller dylikt :confused:
Det är vad jag använder det till åtminstone...

Är inte FB, twitter, bloggar mm ett resultat av en bortglömd generation som har ett extremt bekräftelsebehov, som nu tar nätet till hjälp för att skrika ut SE MIG, HÖR MIG, BRY ER till hela världen? Trots alla communitys, bloggar å andra elektroniska umgängesformer, som "alla" använder för att hålla kontakt med "alla" så finns det betydligt många fler ensamma människor idag än för både 50, 100 och 200 år sen.

Jag hade en lärare som avskydde att få maskin/datorskrivna brev å uppsatser. Med en skrivmaskin/dator kan alla få det snyggt utan att bry sig, men är det handskrivet så säger det betydligt mycket mer om hur mycket personen bryr sig. Är det snyggt och prydligt skrivet så har skribenten lagt ner lite energi på att förmedla budskapet snyggt och göra ett bra intryck, och har känt att de är viktigt för den som får det. Är det hafsigt skrivet så sänder det ut ett helt annat budskap.

Samma sak med att hålla kontakten på nätet, att ha en massa vänner på FB säger ingenting om hur mycket man bryr sig. Att ringa och kolla hur läget är, eller träffas över en fika är en helt annan sak, men det har inte folk tid med för att dom sitter å bloggar, twittrar, FB'ar och läser senaste skvallret i aftonblaskan :huvet

Är inte FB, twitter, bloggar mm ett resultat av en bortglömd generation som har ett extremt bekräftelsebehov, som nu tar nätet till hjälp för att skrika ut SE MIG, HÖR MIG, BRY ER till hela världen? Trots alla communitys, bloggar å andra elektroniska umgängesformer, som "alla" använder för att hålla kontakt med "alla" så finns det betydligt många fler ensamma människor idag än för både 50, 100 och 200 år sen.
Samma sak med att hålla kontakten på nätet, att ha en massa vänner på FB säger ingenting om hur mycket man bryr sig. Att ringa och kolla hur läget är, eller träffas över en fika är en helt annan sak, men det har inte folk tid med för att dom sitter å bloggar, twittrar, FB'ar och läser senaste skvallret i aftonblaskan :huvet

Nar en god ide degraderas till nagot som "Asa.... dricker kaffe" eller "Anna... hemma fran jobbet" alt. "Johan.... har huvudvark" pa vartenda javla statusrad stiger mitt blodtryck till ohalsosamma nivaer. Sedan nar bestod mitt bekanstskapskrets mestadels av sjalvgoda narcister???

Hur kan nagon tro att nagot som de knappast (forhoppningsvis!) skulle skicka som txt till folk i deras phonebook, varfor tror de da att precis alla behover veta om deras kaffe eller huvudvark genom FB??

Nar en god ide degraderas till nagot som "Asa.... dricker kaffe" eller "Anna... hemma fran jobbet" alt. "Johan.... har huvudvark" pa vartenda javla statusrad stiger mitt blodtryck till ohalsosamma nivaer. Sedan nar bestod mitt bekanstskapskrets mestadels av sjalvgoda narcister???

Hur kan nagon tro att nagot som de knappast (forhoppningsvis!) skulle skicka som txt till folk i deras phonebook, varfor tror de da att precis alla behover veta om deras kaffe eller huvudvark genom FB??

Det roligaste är att påpeka just sånt i sin status och sedan se hur blodkärlen bokstavligen exploderar hos dessa individer som skriver så mest hela tiden... :D

Det roligaste är att påpeka just sånt i sin status och sedan se hur blodkärlen bokstavligen exploderar hos dessa individer som skriver så mest hela tiden... :D

Har speciellt en som uppdaterar sin status hundra ganger om dagen, mest med kaffe/rokpaus/navelpill-statusar varvat med "status-shuffle", alltsa fardigskrivna roligheter/sanningar/klokheter/ordsprak/kvinnor-kan-tjafs/resasigeftersvekochvarastarkblaha etc...

Alskar henne till bits men gnisslar tander i onskan att vacka henne fran det dar javla fiskeriet efter komplimanger och bekraftelse!:gnissla

Jag skyller allting på Lunarstorm. De är roten till att många började misshandla språket. Sedan har yngre personer bara hängt på ett språkbruk som innehåller överdrivna mängder vokaler och utropstecken.

Citerar Terry Prachett i sin bok "Reaper man":
"Five exclamation marks, the sure sign of an insane mind."
:hihi

Är inte FB, twitter, bloggar mm ett resultat av en bortglömd generation som har ett extremt bekräftelsebehov, som nu tar nätet till hjälp för att skrika ut SE MIG, HÖR MIG, BRY ER till hela världen?

Lite som raka rör på hojen... :gnissla

Någonstans längs vägen förvanskades de klassiska orden
- "Jag tänker alltså finns jag!"
..till att bli
- "Jag syns, alltså finns jag!"

Nyheter
Mälaren Runt fyller 40 år

Nu på lördagen den 15 augus...

Steve Holcombe klar för GGN!

Pressmeddelande 2026-08-10 ...

Nya Chief Vintage Sturgis

I samband med 86:e Sturgis ...