Varför har biltillverkarna så dåligt utbud?

Värför skall man inte ha automat på en ändå tråkig familje-kombi?

Dom kostar mer, dom är dyrare att underhålla, dom drar mer soppa och det är ett handikapphjälpmedel.

Åker du permobil ut till parkeringen också?

Automat är bara för att det är bekvämt! :gnissla

V50n har jag tittat på men den är ju framhjulsdriven lr ja jippi 5% bak och när det redan gått åt skogen kanske den ger lite mer bak om man har tur.. :huvet

200 - 250k är väl maxgränsen. Har varit runt hela dagen och börjar luta åt att det blir en 325ia så får man klara sig utan 4wd :)

Dom kostar mer, dom är dyrare att underhålla, dom drar mer soppa och det är ett handikapphjälpmedel.

Det händer ganska ofta i sthlm att det är kö.. då är automat ganska trevligt :tummenupp

Last edited:
Kom igen nu, tänk en gång till. Jag vet att du kan!

Vaddå, om det är jobbigt att koppla och växla en bil i köer, vad är inte då en motorcykel?
När man tänker efter så är det mycket annat med motorcykel som är besvärligt också, åk kollektivt då för fan! (fast då måste man greja med månadskortet också... fy..)

Vaddå, om det är jobbigt att koppla och växla en bil i köer, vad är inte då en motorcykel?
När man tänker efter så är det mycket annat med motorcykel som är besvärligt också, åk kollektivt då för fan! (fast då måste man greja med månadskortet också... fy..)

Jag har varit i Umeå en gång i mitt liv. Och vad jag såg, så kunde man liksom i Sthlm åka på sidan om bilarna vid köbildning.

Jag har varit i Umeå en gång i mitt liv. Och vad jag såg, så kunde man liksom i Sthlm åka på sidan om bilarna vid köbildning.

Och då behöver man aldrig växla?

Dom flesta motorcyklister växlar gärna flera gånger i onödan, men i en bil blir det helt plötsligt jobbigt?

Last edited:
Inte alls lika ofta som när man sitter i bilkö? Nu har ni ju inga köer i Umeå. Men jag vet att du förstår vad jag menar.

Jag brukar fira upp kopplingen och rulla fram några meter, helt utan att växla när jag sitter fast i bilkö, eventuellt lägger ur och i ettan emellanåt, men något evinnerligt växlande upplever jag inte.

Du kanske skulle prova att köra en växlad bil så att du förstår vad jag menar?

Som nån sa tidigare: Audi a4 2,0tfsi quattro. Tycker det är helt okej bil med hyfsad motor (finns med automat), räcker det inte går de ju att chippa den.

Jag brukar fira upp kopplingen och rulla fram några meter, helt utan att växla när jag sitter fast i bilkö, eventuellt lägger ur och i ettan emellanåt, men något evinnerligt växlande upplever jag inte.

Du kanske skulle prova att köra en växlad bil så att du förstår vad jag menar?

Min caddy har tyvärr inte DSG lådan. Så jag tror mig kunna det där med att växla. Fortfarande stor skillnad att sitta i kö mellan två rödljus i Umeå, eller i två timmar på Essingeleden. Men om man som du gillar att köra aktivt i köer, grattis!

Nej jag vill ha en ny dyr bil med mycke motor :D :D

Men hur kul är det när du sätter den i diket/lyktstolpen, plus att dyra bilar ofta är nya, och då är tunga, med en massa trist elektronik.

Nej, men så kör jag manuell lekbil med. Hade jag dock varit ointresserad av att köra aktivt och bara villa ha nånting bekvämt som tar mig och grejjorna dit jag ska, så förstår jag helt klart idén med automat.

Själv har jag dock inga intensioner att skaffa en, men det är ju en helt annan sak...?

Last edited:
Manuella bilar är absolut mycket roligare att leka med. Men det är inte så ofta som jag sätter mig i familjekombin och hoppas på lek.. Är ju därför jag kör hoj! :)

Den här tråden är 80-talistförvirrad. "Dåligt utbud"? Automat har alltid varit dyrare än manuell, kombi dyrare än sedan, fyrhjulsdrift dyrare än tvåhjulsdrift, sexa dyrare än fyra, dieselhästar dyrare än bensinhästar osv... Det är väl bara att dega om man prompt vill ha händerna fria? Bil köper man ju förhoppningsvis inte för lånade pengar.

Last edited:
Den här tråden är 80-talistförvirrad. "Dåligt utbud"? Automat har alltid varit dyrare än manuell, kombi dyrare än sedan, fyrhjulsdrift dyrare än tvåhjulsdrift, sexa dyrare än fyra, dieselhästar dyrare än bensinhästar osv... Det är väl bara att dega om man prompt vill ha händerna fria? Bil köper man ju förhoppningsvis inte för lånade pengar.

Är väl klart det är dyrare med automat än manuell och 4wd än 2wd men det va inte där skon klämde.. Snarare det att det bara går att få den kombinationen med största dyraste motorerna. Motorer som dessutom är törstigare än vad som önskas.

Fortfarande stor skillnad att sitta i kö mellan två rödljus i Umeå, eller i två timmar på Essingeleden. Men om man som du gillar att köra aktivt i köer, grattis!
Stackars 08or, kökörningsegenskaper är alltså en egenskap man värderar vid val av bil? :gnissla
Bil köper man ju förhoppningsvis inte för lånade pengar.
En övervägande majoritet av alla bilköp hos bilhandlarna görs ju med lånade pengar, varför tror du finanskrisen slog så hårt mot bilindustrin? :)

TS: Var en man, köp en Subba och låt kärringen gnälla. :hihi

Synd på gränsen vid 250k, annars har du Insignia Sportstourer som startar vid 342800 med fyrhjulsdrift och automat (dock med 260hk turbomatad sexa).

Synd på gränsen vid 250k, annars har du Insignia Sportstourer som startar vid 342800 med fyrhjulsdrift och automat (dock med 260hk turbomatad sexa).
haha sköning 100k överpris ett märke ingen jävel hörttalas om (som hans fru inte kommer gilla) och herrejösses motor som han INTE ville ha.

Har aldrig suttit i köer med en nyare bil (utom en s60 -04a utan med pissdåligt bottendrag) men det är förbanat skönt att slippa sitta i dragläge i 2h på äldre bilar iaf.. så automat är förståligare än varför du vill ha 4wd i en familjekombi.

Nyheter
Steve McQueens Scott Squirrel till salu

Detta Scott Flying Squirrel...

Dags för Strängnäs Bike Show!

Sista lördagen i augusti är...

Bikeweekend på Kjula denna helg

Den 22-23 augusti är det da...

Motorcycle Inferno #8

Den 5 september blir Laxhol...

Tiotusentals körde Mälaren Runt

Lördagen den 15 augusti gen...

Mälaren Runt fyller 40 år