Varför hälsar ingen längre?

Hälsar alltid, och blir hälsad på i 99 fall av 100.
Funkar i Sverige, Norge, Danmark, Finland, Tyskland, Österrike, Italien, Holland, Belgien, England och USA.
Fick kramp i armen när jag körde in i Daytona Beach (och hade missat att det var Daytona Bike Week) 1990.
 
Efter några mil runtom Europa kan jag konstatera att:
I Polen hälsar ALLA som kör nåt slags motordrivet tvåhjuligt fordon (mc, scooter, moped etc)
I Montenegro och Bosnien vinkar inte bara andra hojåkare utan även folk som befinner sig i närheten av vägen.
I norra Italien hälsar man på finvägar (typ kurviga landsvägar) men inte så mycket annars. I södra Italien hälsas det mycket mindre, troligtvis för att hojen används mer som transportmedel än nöje.
Det enda landet där jag inte blivit hälsad på av en annan hojåkare är Albanien, fast där mötte jag åas ingen hojåkare.

Jag har sett många som hälsar genom att skicka ut benet när de passerat en, även tacka bilister som släpper fram på samma sätt. Har fått för mig att det oftast är fransmän som beter sig på detta sätt men säkert fler.
Tycker för övrigt att det är ett fiffigt sätt att hälsa på, i synnerhet i högre hastigheter är det lätt hänt att man underskattar fartvinden och liksom klappar till sig själv i nyllet när handen fladdrar iväg. Jag kanske har fel teknik men jag har iaf integralhjälm så det gör inte så mycket
 
minns att alla hälsade när ja åkte med farsan när ja var liten, nu hälsar 3/10 när ja kör själv.
var inne på att det är för att jag åker motard som folk inte hälsar (alla tror ju fan att ja kör moped haha)
men kanske är så att folk bara slutat hälsa? :(
jävligt kul när folk hälsar iaf så sluta inte! :)
 
Jag la 30 mil bakom mig igår på landsväg. Samtliga hojförare hälsade. Blev lite trött i armen där ett tag :tungan
Ut på landet med dig :D
 
Va ner en sväng på power meet igår och de var två av typ 10 som inte hälsade (hd åkare), men nu för tiden är det fler hd knuttar som hälsar än tidigare vilket är skoj.
 
Hälsandet började i motortrafikens barndom, bilförare hälsade på varandra eftersom det inte var så vanlig att man mötte en annan bil. När mc´n introducerades togs traditionen över av mc-förarna, alltså ... det var inte vanligt att man mötte en annan mc. Klart att man vinkade då.
Idag möter man ju bilar och motorcyklar varje dag :tungan och då känns hälsande lite överspelat.
Tidsperspektiv på detta? 1976 tog jag hojkort och då var hälsandet uppskattat av så gott som alla.
Jag har själv trappat ner hälsandet de senaste åren.
 
Last edited:
Har åkt runt i Västerås nu i helgen och glidarhojarna är klart sämst på att hälsa. Finns några som hälsar men det är nästan hälften eller däromkring som inte gör det.
 
Har åkt runt i Västerås nu i helgen och glidarhojarna är klart sämst på att hälsa. Finns några som hälsar men det är nästan hälften eller däromkring som inte gör det.

Fast det där är väl utrett och fastställt att det inte beror på ovilja, utan mer oförmåga att framföra tyngre fordon med bara en hand...:D
Ko
 
Var ute typ 15 mil idag runt Lerum/Härskogen/Landvetter. Mötte totalt exakt 21 customhojar. 2 hälsade. Jag lägger fan av nu och hälsar på dessa mungon, hädanefter skall jag bara hälsa på sporthojar på minst 600 kubik med uppflyttade fotpinnar och avsaknad av nummeplåt.
 
Var ute typ 15 mil idag runt Lerum/Härskogen/Landvetter. Mötte totalt exakt 21 customhojar. 2 hälsade. Jag lägger fan av nu och hälsar på dessa mungon, hädanefter skall jag bara hälsa på sporthojar på minst 600 kubik med uppflyttade fotpinnar och avsaknad av nummeplåt.

Värsta är gubbar 45+ med nyodlat pipskägg och Sons of Anarchy tröja som på allvar tror att de är så hårda att de skiter kätting på sina slöa och bullriga wannabe glidare.
 
Fick ett riktigt skrattanfall idag då en guldvinge liknande hoj med tillhörande skeppare och chief.
Vårat möte inträffar på en 50 väg innan ett fartgupp, jag hejar som jag alltid gör och skepparen
På kryssningsfartyget blir så överraskad och glad att han i ett svagt ögonblick släpper rodret med
HÖGER hand för att signalera sin välvilja.
Och då detta var efter fartguppet för hans del och således under acceleration så resulterade den
plötsliga avsaknaden av gaspådrag att chiefen bakpå som säkert var upptagen med att titta på radar
skärmen kastas framåt och skallar kaptenens hjälm.
Detta är nog en anledning till att man inte hälsar och framför allt inte med höger hand.
Men det är bara en teori
 
Sen jag la ner sporthojskörandet är det fler glidare än sportisar som hälsar:fakta Lika hälsar lika helt enkelt och överlag skulle jag påstå att just sporthojsförare är den grupp som hälsar minst på andra.
 
Som BMW-förare kan jag ju erkänna att det tar emot att släppa handtaget med den sköna handtagsvärmen för att hälsa när det är 15 grader eller under, men jag gör det i alla fall. Tycker att 125:orna är dåliga på att hälsa tillbaka dock
 
Var ute och körde med två kompisar idag. De lyfte inte handen en enda gång.

:3freak :rodnar

Men jag hejade på alla och nästan alla hejade på mig.
 
Var ute och körde med två kompisar idag. De lyfte inte handen en enda gång.

:3freak :rodnar

Men jag hejade på alla och nästan alla hejade på mig.
Tråkiga kompisar du har.

Själv stötte jag på 2 tråkiga customåkare idag. De satte näsan i vädret och vägrade heja på en Street.
 
Tråkiga kompisar du har.

Själv stötte jag på 2 tråkiga customåkare idag. De satte näsan i vädret och vägrade heja på en Street.
Håller med. Deras beteende bakom styret är mkt tråkigt.

Ser att du kör en Street Triple. Vi körde bitvis med en sådan längs Tidernas väg söderut mot Uppsala igår. Kanske du?

:)
 
Skiter i om folk inte hälsar tillbaka, tycker jag har visat mig vara hövligare på vägarna.

:hej
 
Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman

Vi har fotograferat en 100 ...

MV Agusta återgår till 100% eget ägande

MV Agusta Motor S.p.A. till...

MV Agusta åter självständigt

MV Agusta Motor S.p.A. till...

Back
Top