Varför hälsar ingen längre?

Floki

Ny medlem
Gick med
22 Apr 2014
Ort
Göteborg
Hoj
En STOR plastraket.
:rofl undra hur fort du kör när du påstår dig uppleva att dina medtrafikanter har parkerat på motorvägen :rofl

Tyvärr i en hastighet som är allt för hög för att lag och ordning ska låta mig få behålla körkortet under mer formella former som t ex uppdykande blåljus som helt klart förtar stämningen i en annars lyckoberusande framfart på detta vägnät.Vilket jag för övrigt varit av med T-V-Å (2) gånger redan pga en försoffad hastighetsreglering i landet som för tillfället ägnar sig mer åt drömmar som nollvision och utökandet av kollektiva transportmedel för individer som uppenbart är på någon form av missionsuppdrag i att försöka rädda världen oavsett kostnaden i detta ibland naiva vanisnne sett ur en ekonomisk synvinkel samt ur en reel sund och långsiktigt överlevnadsbar psykologisk verkning för de som väljer att transportera sig med eget fordon.I övrigt så är all form av trafik som uppehåller sig i vänsterfilen trots en uppenbart tom högerfil (fickparkerade) oavsett hastighet. :crash
 

Eldberg

Ny medlem
Gick med
25 May 2014
Ort
Mariannelund
Hoj
04 Yamaha FZ6
Jag vinkar åt alla andra och skiter fullständigt i om de vinkar tillbaka. Vanligen är det HD-folk som inte vinkar. Än sen?

Åke
 

MrPontus

Ny medlem
Gick med
27 Mar 2008
Ort
Stockholm
Hoj
CBR929RR
Skönt att se att årets "Hälsa"tråd har kommit igång på allvar! :fyllisar

Som någon nämnde: Pendlare hälsar inte.
Nä det kan jag hålla med om. Man är ju på väg till jobbet och försöker hålla road ragen i shack! har fan inte lust att vinka på random pendlarkollega som sen lita bittert inte vinkar tillbaka.

Om jag är ute och nöjesåker så hälsar jag friskt. Det är ju trevligt. Kanske inte i området kring Rosenhill/Bulten för då sliter man ju ut handleden. :hej
kanske det som är mitt problem, jag pendlar nästan bara, och när jag väl nöjesåker då har det ofta blivit kring samma tid som pendlarna åker hemåt

Vad har du för färg på handskarna?

Jag har börjat köra med helsvarta, och tycker att folk hälsar på mig mindre nu. Så jag tror att det helt enkelt beror på att de inte ser min hälsning. Mina andra handskar har ljust läder i handflatan, vit/svart ovanpå. Dock har jag bytt till i år, och om det du säger stämmer, att det är just år 2014 som folk har börjat hälsa mindre, kan jag ju vara helt fel ute med teorin om handskarnas färg.

jag har svarta handskar, men det har jag alltid haft :s
men det är klart kanske syns inte min hälsning tillräckligt bra, kanske en fullständig Hitler hälsning ger bättre resultat (med tanke på McQueen inlägg)
 

Shimonu

Sporthojsnörd
Gick med
26 Aug 2013
Ort
Linköping
Hoj
Z1000SX -18
Har skjutsat tjejen till jobbet, mötte väl en 3-4 pendlare som alla hälsade. Sen träffade jag en snubbe när jag kom tillbaka till garaget och vi nickade åt varann innan han precis stack.
 

petrolpants

Medlem
Gick med
4 Jun 2013
Ort
Stockholm
Hoj
R nineT
Jag åker 125:a scooter moppe nu när min hoj är på verkstaden och inte en enda vink har jag fått! Känner mig exkluderad
 

notrightrider

I see you...
Gick med
17 Sep 2012
Ort
Halland
Hoj
Pick a number.
Har någon testat att köra en skottkärra med en hand......därför morsar sällan HD åkarna, och dom har ju även fullt upp att försöka se stenhårda ut med

Det där är bara en löjlig myt.
Det funkar faktiskt att köra môkekärra med bara en hand - om man har lite balans, känsla i handleden och kraft i nyporna.

En långskaklad Ekeby 110 är vara bra att börja med. Svensk kvalitet, minimalt flex samt helt rakt kraftmoment mellan din hand och hjulupphängningen. Direktstyrd i ordets sanna bemärkelse!
Ekeby 110 har dessutom träskaklar utan störande plasthandtag med en inte helt cirkulärt greppyta som extra fördel. Skönt med naturmaterial mot handen och bra grepp när det kränger.

Pröva köra tom först - dels för att kärran i sig blir lättare och dels för att det blir mindre att plocka upp när man dabbar sig. Fortsätt med torra höstlöv eller gulnat gräs innan man går över till tyngre grejer.
Skall man köra barn i skottkärra med bara en hand bör ungarna vara rejält uttröttade eller helst sovande.
Vanliga pigga, rörliga barn är en grym utmaning att köra omkring på detta viset. Ta gärna med plåster och Xylocainsalva om du tar med dem ut på långtur.

Det hela är precis som att lära sig ouiila: man skall upp i balansläget, hålla sig kvar där stadigt - och givetvis se totalt casual obesvärad ut. Det tar ett tag innan man kan börja ghetto-svänga så där naturligt med den lediga handen, men det är inte helt nödvändigt, faktiskt. Jag får sjukt mycket blickar ändå från brewdarna i stallet när jag glider runt i mina chaps och kör kärran med en hand.

Lustigt nog är det ingen som frågat mig hur jag bär mig åt ännu. Förmodligen tar dom för givet att man måste vara grymt stark, men så är det inte - det är till 80% en teknikgrej. Men det behöver dom ju inte få reda på.
Dock, framför allt är det en mental grej:
Man måste våga rycka upp kärran i balansläget, måste lita på att man har den inre kraften - och framför allt: trycka på framåt! De flesta nybörjarproblem med att köra môkekärra med en hand beror på att den som prövar fegar för mycket: saktar in och sätter ner för tidigt.
Tryck på bara! Det är farten som är din vän för att hålla balansen.
Rädda killar får aldrig kyssa hårda stalltjejer!

När man kommer upp lite i farten med den enhandade skottkärran kan man råka ut för något som är ytterst skrämmande för den oerfarne - Wobbel!
Kärran börjar vagga och synes vilja tippa - och det gör den!
...om man saktar av. Jag tolkar bara wobbel som en fas man måste passera på väg till den perfekta balansen.
Om man inte spänner sig och blir rädd utan fortsätter trycka på och öka farten så märker man snart att ekipaget tar sig igenom wobbelzonen och återfår en större stabilitet än innan i den nya, högre hastigheten. Faktum är att "återinträdet" när man skall sakta in igen kan skapa mer svårhanterliga självsvängningar än accelerationen - förmodligen för att inte är mentalt förberedd och tror att man är safe när man saktar in.

Andra skottkärror än typ Ekeby Classic är en utmaning att balansera. Det finns en uppsjö av importkärror som aldrig varit avsedda för annat än att köra skit i. Helt utan finess...

Det som ser ut att vara konstnärligt bockade rörkonstruktioner som skall ge ett stabilt ramverk är i själva verket bara ihopkommet av produktionstekniska skäl: det skall vara enkelt att producera och billigt att transportera i CKD-mode.
Men stadigt är det INTE! Det är vidrigt att köra en importkärra där man tror att man uppnått balansläget, men så flexar aset till över en ojämnhet och tar ut en helt ny kurs.
Visst - en skillad enhandsförare klarar sådant också, men lågpriskärror är svåra att pressa ut mot gränsen. Lynniga, helt enkelt.

Men även sådant går att åtgärda! Be någon kompis att gå bredvid och filma med en höghastighetskamera ur låg vinkel in under kärran när du kör med lagom lass över ojämnheter. Då kan du se vilka de ömma punktera är, och därefter förstärka där det gör mest nytta. Tänk dock bara på att man ofta flyttar ett inbyggt problem någon annanstans där det kan få oväntade och obehagliga konsekvenser.

Lågpriskärror lider ofta av usla handtag. Röda, blanka, hala och ofta inte ens riktigt limmade, utan bara påslagna med gummiklubba. Att handtagen är gjorda av PAH-stenkolstjära som tas upp transkutant och att det röda är kadmium som lär förkorta ditt liv med minst 10 år kan vi lägga åt sidan så länge. Det är nämligen sekundärt i sammanhanget.
Ett handtag som börjar kasa runt på ett klent stålrör är nämligen det vidrigaste som finns att råka ut för när man ligger on the edge och balanserar. En enkel och billig åtgärd är att helt enkelt byta till crosshandtag - som du limmar ordentligt!
Fördelen med crosshandtag är även att dom har en liten krage som är guld värd när du snabbt behöver öka farten för att parera ett kast på kärran.

OBS! Så länge det handlar om kärror som flera olika personer delar på i ett gemensamhetsstall så bör man undvika att använda najtråd för att få den där sista race-feelingen. Andra användare blir lite misstänksamma när dom ser att det blänker, och ibland blir det irritation i stallet för att dressyrtanterna tror att dom kan sticka sig på tråden. Undvik!

En annan källa till irritation i ett gemensamhetsstall är att andra användare inbillar sig att däcken på kärrorna slits snett - eftersom man oftast har en "favvohand" som man kör med. Detta behöver heller inte vara sant! Ännu så länge är det ytterst få skottkärredäck som är rotationsbestämda! Det funkar finfint att bara vända på dem när man kört några hundra mil med en hand, och därigenom så känns det nästan som att lägga på ett helt nytt däck när man bytt riktning på det.
Dessutom kan man faktiskt dra in lite stålar på att sälja av däck som är rejält nernötta på sidorna till vanliga touringsvenssons som mest bara kör rätt fram ändå och därför sliter sina däck helt platta i mitten!


Nä, Sporthoj borde hålla sig för goda för att sprida felaktiga myter att man inte kan släppa handen när man kör skottkärra - allt går om man bara vill!
...även att besvara hälsningar från folk som har en annan sittställning än sig själv!
 
Last edited:

Tuxedo

Du har inte en chans -Ta den!
Gick med
19 Aug 2008
Ort
Stockholm
Hoj
GSXR 1000, K7 & K3
Tycker nog de flesta hälsar, tom kromslädarna.
Inne i smeten i Stockholm hälsar jag inte, för mycket som händer runt omkring. Hälsar inte heller när det är mitträcke mellan körbanorna, men annars åker näven upp :hej
 

Gearbox

Träffar apex med slumpmässig precision
Gick med
24 Feb 2010
Ort
Petersberg
Hoj
ZX10R
roligast att hälsa på folk är i snabba kurvor i gött lut

Kan inget annat än att hålla med, först skrämmer man skiten ur folk för man dyker upp blixtsnabbt ut ur en kurva, sen chockerar man dom genom att hälsa lite coolt med full kontroll. Det känns som det här kommer att straffa sig en dag:crash
 

Jensa0798

Ny medlem
Gick med
3 Mar 2008
Ort
Nykvarn
Hoj
KTM Duke 790 -2018
Jag hälsar gärna på allt och alla :hej Om inte annat så får man tillbaka känseln i händerna som Husan gärna vibrerar bort.:tungan
 

Thorped

Gudomlig sporthojare
Gick med
8 Jun 2007
Ort
Göteborg
Hoj
Triumph Tiger 955i
Kan absolut hälsa om det hade betytt nåt.
Det betyder...

-Hej hej, hur är det med dig? Fin cykel du har, kör lugnt så syns vi kanske igen, KRAM!

Får man ett svar betyder det...

-Tja pysen, fick klamydia igår men för övrigt är det fint! Önskar jag kunde säga det samma om din cykel...
 

Respray

Ny medlem
Gick med
11 Jan 2013
Ort
Sverige
Hoj
1990 suzuki gsx 600
Hälsar på alla, även polisen! fast dom brukar vinka med handflatan vänd neråt?:S
 

MotherTrucker

Ny medlem
Gick med
27 Apr 2009
Ort
Gävle
Hoj
na
Jag hälsar bara på poliser, sry alla ni andra som känner er kränkta, det är inte personligt.. och givetvis på folk jag känner..


(grejen att hälsa på poliser är för att göra dom förvirrade..)
 

harboged

Original Häll Riders member
Gick med
15 May 2008
Ort
Nyköping
Hoj
2008 Aprilia Tuono Factory, 2003 KTM 640 LC4, 2003 KTM 525 EXC
Jag tycker att nästan alla hälsar :) Kanske beror på var man bor och kör?
 

TNB

Ny medlem
Gick med
18 Jul 2008
Ort
Nacka
Hoj
KTM 450, BMW K1300R, Yamaha XT1200Z,
Hälsar nästan alltid, missar ibland, däremot får man sällan svar av HD-kollektivet om man inte är ute på landsbygden, där hälsar även de
 

Markymark

Sporthojsnörd
Gick med
30 Jun 2011
Ort
Göteborg
Hoj
R1
Det händer att jag inte hälsar, mest för att man är inne i körningen och upptäcker för sent att det kom en mötande hoj eller att man håller på o växlar eller liknande, förberedande manövrar inför korsning osv osv. Listan är lång.

Det är dock ingen diss, det är bara så de e!
 

Magicman

First you see me....Then iam gone....
Gick med
27 May 2009
Ort
stockholm
Hoj
Honda Cbr 1100 xx Super blackbird,Aprilia Af1
jag bor i sthlm området och här vinkas det friskt oavsett storlek modell på hoj.jag sitter fan och vinkar konstant och det är väl trevligt :hej:hej
 

NoRegrets

BadKharma
Gick med
24 Feb 2006
Ort
Älta
Hoj
Just nu 3 St Ducati: 1199S Panigale 2013 Hypermotard 1100S 08 Streetfighter 1100S 10 Snöskoter: Yamaha RX1
Jag hälsar bara på de som har cållichtröja på rejsställe.
 
Last edited:
Nyheter
Shercos nya enduroprogram för 2025!

Igår kväll presenterades Sh...

Bilder Custom Bike Show

När alla bilder till report...

Marc Márquez har skrivit på för Ducatis fabriksteam

Nu står det klart att Marc ...

ISR Brakes sålt

För några år sedan bestämde...

Honda laddar fullt på eldrivna fordon

I samband med 2024 års Busi...

Marc Márquez flyttar till Ducatis fabriksteam

Marc Márquez ersätter Enea ...

Ducati Diavel V4 vinner designpriset ”Red Dot: Best of the Best”

Ducati Diavel V4 har utsett...

Resultatlista – Custom Bike Show

Custom Bike Show är tveklös...

Ducati Diavel V4 vinner ”Red Dot: Best of the Best”

Ducati Diavel V4 har utsett...

Nu gäller prövotid för AM-körkortet

En ändring i körkortslagen ...

Top