Varför givare till kopplingen?

Biker78

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
En svart Kawwa o en svart Sucka
Sitter ju en givare nere vid växellådan är växel i så går ju inte hojen att starta, men varför sitter det en vid kopplingen, går ju ändå inte starta hojen om växel är i och man trycker in kopplingen? har funderat på detta länge nån som vet bara lite nyfiken? :va

Gpx skrev:
Sitter ju en givare nere vid växellådan är växel i så går ju inte hojen att starta, men varför sitter det en vid kopplingen, går ju ändå inte starta hojen om växel är i och man trycker in kopplingen? har funderat på detta länge nån som vet bara lite nyfiken? :va
På min gamla Z1100 så fanns det en knapp i stödet så det inte gick att köra iväg med stödet nere, så fort kopplingen kom ut så dog den...

Många hojar som jag kört har gått att starta med växel i så länge kopplingen hållts intryckt. Sen finns ju funktionen för sidostödet som nämnts ovan.

Gpx skrev:
Brytaren i ditt kopplingshandtag är trasig och ligger påverkad även om du drar in handtaget.
Är min bästa gissning iaf...
//Tobbe

tobbeviking skrev:
Brytaren i ditt kopplingshandtag är trasig och ligger påverkad även om du drar in handtaget.
Är min bästa gissning iaf...
//Tobbe

Trasig? hade problem med den i vintras när ja bytte motor o hon inte hoppa igång då satt inte givarkabeln/kontakten riktigt i. Det mystiska är att att stödgivaren verkar inte heller funka testat med en annan ochså :va (den som följde med motorn)

Gpx skrev:
Trasig? hade problem med den i vintras när ja bytte motor o hon inte hoppa igång då satt inte givarkabeln/kontakten riktigt i. Det mystiska är att att stödgivaren verkar inte heller funka testat med en annan ochså :va (den som följde med motorn)
Jo men om det är så att givaren/brytaren ger en slutning när den är påverkad i rätt läge. Dvs då du kan starta hojen, då startar den ju givetvis inte om kabeln inte sitter i ordentligt eftersom den då ligger öppen/utan kontakt.
Så om brytaren kärvat ihop och hela tiden är intryckt som om du hade handtaget ute hela tiden så saknar ju givaren funktion mer än att just ge den slutning som krävs för att starta hojen.
//Tobbe

tobbeviking skrev:
Så om brytaren kärvat ihop och hela tiden är intryckt som om du hade handtaget ute hela tiden så saknar ju givaren funktion mer än att just ge den slutning som krävs för att starta hojen.
//Tobbe

Givaren är i sitt yttre läge, tryck in den för hand o den går lätt o inte kärvar. Kan ju ändå va som du säger.

Gpx skrev:
Givaren är i sitt yttre läge, tryck in den för hand o den går lätt o inte kärvar. Kan ju ändå va som du säger.
Ja jag skulle kanske inte sätta alla mina stålar på att det är som jag säger men det kan mkt väl vara möjligt.
Sedan är det ingen garanti att brytaren funkar även om man kan påverka den utifrån tyvär.
Men för att utesluta min teori kan du ju summra brytaren i dess olika lägen :)
//Tobbe

2fast4hjo skrev:
:hej Hur går det med hojen, får du ihop den?, har du frågat brosan, han brukar kunna ge råd på det mesta ang hojar/bilar.

Glad midsommar föresten!

Det löser sig, det slutade med en krokig ventil o sprucket ventilstyrning? hur vet ifan? inte första gången man rivit topp/Cylinder precis, men första gången det gått åt helsike :mad: Måste varit för lite öl :D Bror din är trevlig o duktig dessa raggare :D

Last edited:
Nyheter
Motorsportsalongen i Örebro!

Jag tog en snabb avstickare...

Honda CB 1000 GT bjuder på sportig komfort

Det är ingen lätt uppgift H...

KTM: ”Det är helt klart vägen framåt.”

Rajiv Bajaj, 58, VD för den...

Framtidens hjälmar är här!

Bland finesserna finns ljus...

Öhlins, som under många år ...

Bridgestone lanserar nytt sportdäck