varför gasar vissa

PULKA

Groda
Gick med
9 Mar 2004
Hoj
gsx 1400
varför gasar vissa upp hojen i kanske 5000v eller något liknande innan den stängs av för att sedan parkeras tillförmån för en korv, kafe o kaka eller bara tanka på macken
har stött på samma fenomen på vissa bilister, e det så att deras hojar bilar surnar i hop totalt eller e det bara för o impa sig lite :confused:

//PULKA

PULKA skrev:
varför gasar vissa upp hojen i kanske 5000v eller något liknande innan den stängs av för att sedan parkeras tillförmån för en korv, kafe o kaka eller bara tanka på macken
har stött på samma fenomen på vissa bilister, e det så att deras hojar bilar surnar i hop totalt eller e det bara för o impa sig lite :confused:

//PULKA

Dom som har förgasare gör nog det för att den inte ska sura ner sig typ. Dom andra gör det för cooolheten:hihi

folk gillar att tomgasa helt enkelt.......det är min teori

PULKA skrev:

//PULKA

Haha :) :lol

Känner igen det där. Man vill lixom demonstrera att "nu är jag här" ;)

hm,funderar :va kanske har nått att göra med om man har acc pumpar, bilar med grova v8 or brukar ju göra det för att tömma gasarna på soppa eller nåt sånt va :confused: lika brukar dom ju trampa på gasen typ 2 gånger innan dom vrider på nyckeln,kanske surar ner sig annars :rolleyes: ää vet inte riktigt bara spånar :tungan

Teorin är att motorn fortsätter att pumpa runt olja till cylindrarna men ingen bensin = bättre smörjning och mindre slitage när man startar nästa gång...

Jag var tvungen att gasa till innan jag stängde av min sierra för annars blev den svårstartad som satan senare. :banana

superbeast skrev:
bilar med grova v8 or brukar ju göra det för att tömma gasarna på soppa eller nåt sånt va :confused: lika brukar dom ju trampa på gasen typ 2 gånger innan dom vrider på nyckeln:tungan

Jag fick göra så på min gamla camaro för att starta motorn, annars så blev den seg att få igång och man riskerade att dra slut på batteriet. Plus att man trampade gärna till precis när den startade så man visste att den skulle fortsätta vara igång. Vilket då gjorde att man startade med ett riktigt muller.

jupp det är sant att man pumpar gamla v8or. men ja fick mest detta handikapp när ja prepparerade min gamla 200sx med större turbo, ic och en sån svooshh dumpventil.. när man måste bygger ett övertryck på 6000varv på tomgång med dem :D självklart gjorde ja dock inte så när ja skulle precis stänga av / starta men endå kul som "här är jag faktor..."

Jag börjar arbeta bort detta men det sitter dock i i viss grad ännu.
När jag i begynnelsen hade en gammal volvo 140 - 73 så ville den gärna bli "urtrampad" innan man stängde av, gjorde man inte detta så blev den som pest att få igång igen.
Men hojen gasar iaf jag till bara för att det låter mysigt :banana
//Tobbe

KawaChris skrev:
Teorin är att motorn fortsätter att pumpa runt olja till cylindrarna men ingen bensin = bättre smörjning och mindre slitage när man startar nästa gång...
Kan någon bekräfta detta? Stämmer det är det ju bara att börja..

Ugluk skrev:
Kan någon bekräfta detta? Stämmer det är det ju bara att börja..
Iom att oljepumpen är mekanisk så lär det väl stämma, men har man trottlarna öppna efter man stängt av tändningen så lär den spotta in soppa i cylindrarna med.
//Tobbe

tobbeviking skrev:
Iom att oljepumpen är mekanisk så lär det väl stämma, men har man trottlarna öppna efter man stängt av tändningen så lär den spotta in soppa i cylindrarna med.
//Tobbe
Jo, men varvar man upp och slår av både gas och tändning samtidigt kommer ju väldigt lite soppa in, och eftersom jag har en maskin som är lite sårbar i toppsmörjningen är det intressant.
Dags att börja alltså. :yoparty

Ugluk skrev:
Jo, men varvar man upp och slår av både gas och tändning samtidigt kommer ju väldigt lite soppa in, och eftersom jag har en maskin som är lite sårbar i toppsmörjningen är det intressant.
Dags att börja alltså. :yoparty
Ja jo det var precis så jag menade att det skulle bli gynsamt för motorn att vispa runt lite olja men hålla trottlarna nere och inte drälla in mer än en liten gnutta soppa i motorn. :)
//Tobbe

Jag brukar gasa till för att det är lättare att få i neutralen då.

Ni har fel allihop! Det är för att alla :tuttar blir som savande vårbjörkar när de hör lite *brum brum* :kär

/ :tomten

Chrille D skrev:
Ni har fel allihop! Det är för att alla :tuttar blir som savande vårbjörkar när de hör lite *brum brum* :kär

/ :tomten

Nåja... 99% tror att man har hål i avgassytemet/spasmiska ryckningar i högerhanden efter allt ***** .. verkligen imponerande :rolleyes:

Alla moppefuckon blir dock mäkta imponerade så om du är intressade av sånna så är det bara att köra på .

Nyheter
Bike kör Stark Varg EX!

Under hösten kommer Bike gö...

Customhoj Bike Show 2026

Den 23 till 25 januari körs...

Racing på Kjula Dragway till helgen

Den kommande helgen (23-24 ...

Harley-Davidson och MotoGP lanserar Harley-Davidson Bagger World Cup

Harley-Davidson och MotoGP ...

BMW Motorrad International GS Trophy 2026 körs i Rumänien

Platsen för BMW Motorrad In...

Strängnäs Bike Show den 30/8