Varför gör Pedrosa så

sandstream skrev:
2183392 Och nu har man lärt sig att de alltid anger elfel, oavsett vad som går sönder.
Finast var ändå när Colin körde V2 Honda i superbike, Honda hade problem med att man körde av veven vilket resulterade i generalras med stort rökmoln och brutna race, ursäkten blev alltid elfel..........

Boris JR skrev:
2183626 Finast var ändå när Colin körde V2 Honda i superbike, Honda hade problem med att man körde av veven vilket resulterade i generalras med stort rökmoln och brutna race, ursäkten blev alltid elfel..........
:hihi

Apropå annorlunda beteenden, har sett ett antal förare som ibland gör något märkligt med högerhanden när de ska ut ur kurvan, ser ut som de gör ett övertydligt "omtag" på rullen. Varför då, är det så extremt låg utväxling på gasen för att få känsla, eller?

HansJ skrev:
2183822 Apropå annorlunda beteenden, har sett ett antal förare som ibland gör något märkligt med högerhanden när de ska ut ur kurvan, ser ut som de gör ett övertydligt "omtag" på rullen. Varför då, är det så extremt låg utväxling på gasen för att få känsla, eller?
På en orginalhoj tycker jag att man väldigt ofta får ta omtag, även på min hoj med snabbgas tog man ibland omtag för att vara riktigt säker på att verkligen hade full gas. :D
Men på en GPhoj vet jag inte hur lång gasen är.

Blå R1 skrev:
2181113 Tror det har o göra med att dom flyttar foten in under växelföraren och bromsar hårt samtidigt. så dom orkar inte/skiter i att kämpa mot g-kraften o låter stövlen "hänga" innan dom släpper bromsen o sätter foten där den ska vara..

Så tycker jag det ser ut som iaf...
Precis så. Robers, Rossi, Pedrosa är några som gör så. Finns förmodligen fler.

Boris JR skrev:
2183626 Finast var ändå när Colin körde V2 Honda i superbike, Honda hade problem med att man körde av veven vilket resulterade i generalras med stort rökmoln och brutna race, ursäkten blev alltid elfel..........
Ja, men det var väl övervarvningsskyddet till insprutningen som inte fungerade då :7peta

:hihi

sandstream skrev:
2181759 Som redan påpekats har de flesta vänt växelläge och växlar ner genom att föra växelföraren uppåt.
Men var det inte Biaggi som körde "gatväxlat"?

Jo det vet jag, men som jag uppfattar det så har han redan gjort klart nerväxlingen och därefter lyfter foten av fotpinnen för att lättare få upp foten över växelföraren för att förbereda sig inför svängen och utgången ur svängen.

\Masonit

Last edited:
Har för mig att nån komentator nämt att det handlar om att flytta tyngdpunkten framåt. Verkar ju ganska logiskt. Vill man inte ha lite extra tryck på framhjulet i ingången på kurvan för o slippa lowsiders ???
Tycker det ser härligt ut, för det ser ut som dom tar i extra mycket.

Nja, jag tror att det helt enkelt är så att de drar undan foten efter alla nedväxlingarna och samtidigt sätter ut knät.
Då kan det bli en sådan rörelse.
Man vill inte ha foten mellan växelspak och asfalt eftersom stöveln skrapar i kraftigt och man kan av misstag peta i en lägre växel.

Masonit skrev:
2184119 Jo det vet jag, men som jag uppfattar det så har han redan gjort klart nerväxlingen och därefter lyfter foten av fotpinnen för att lättare få upp foten över växelföraren för att förbereda sig inför svängen och utgången ur svängen.
Kanske kan vara så.
Jag ska fråga Pedrosa i morrn :rolleyes: :D

Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey