Varför gör Pedrosa så

Ktmraider

Sommartider =)
Gick med
19 Apr 2006
Hoj
Z1000 06 Ktm 690 smc 08
Satt o kollade på GP of France
La då märke till att Pedrosa släpper bennen från fotpinnarna när han svänger
precis som om han körde kross.. Varför gör han så e han gammal kross/motard förare som inte vant sig av med den körstilen eller? någon som vet?

Ktmraider skrev:
2181063 Satt o kollade på GP of France
precis som om han körde kross.. Varför gör han så e han gammal kross/motard förare som inte vant sig av med den körstilen eller? någon som vet?
förmodligen beredd att ta emot hojen när farten känns för hög in i kurvan?

Ktmraider skrev:
2181063 Satt o kollade på GP of France

Rossi gör likadant och har "alltid" gjort.

Tror bara det är något de lagt sig till med. Kanske ger bättre känsla för lutningen innan knäskrap eller så känns det smidigare att flytta sig över hojen med benet så.

xyx skrev:
2181071 Rossi gör likadant och har "alltid" gjort.

Tror bara det är något de lagt sig till med. Kanske ger bättre känsla för lutningen innan knäskrap eller så känns det smidigare att flytta sig över hojen med benet så.

Tycker bara det ser farligt ut men dom grabbarna har nog koll på läget

Han gör det endast med vänster ben. Både han och Rossi kör med den "fipplande" stilen då de går in för en vänsterkurva och växlar samtidigt.

Tror det har o göra med att dom flyttar foten in under växelföraren och bromsar hårt samtidigt. så dom orkar inte/skiter i att kämpa mot g-kraften o låter stövlen "hänga" innan dom släpper bromsen o sätter foten där den ska vara..

Så tycker jag det ser ut som iaf...

Blå R1 skrev:
2181113 Tror det har o göra med att dom flyttar foten in under växelföraren och bromsar hårt samtidigt. så dom orkar inte/skiter i att kämpa mot g-kraften o låter stövlen "hänga" innan dom släpper bromsen o sätter foten där den ska vara..

Så tror jag med fast det flyttar foten över växelföraren och inte under.

\Masonit

läs
§ 6.8.1
och fundera en stund :D

Masonit skrev:
2181127 Så tror jag med fast det flyttar foten över växelföraren och inte under.
Som redan påpekats har de flesta vänt växelläge och växlar ner genom att föra växelföraren uppåt.
Men var det inte Biaggi som körde "gatväxlat"?

Ymmot skrev:
2181743 Nu e jag trög...
§ 6.8.1 :va

svemo.se
lr i boken....

hmmm
på svemo.se
är det §6.7.1

VAD ÄR RÄTT?????????

Last edited:
Ymmot skrev:
2181886 Helt klart läge att diska några förare :D

det var dit jag ville komma

förvånad ändå att ingen nämt det tidigare....

obruT skrev:
2181912 det var dit jag ville komma

Tänkte på det när jag såg det på TV men kom fram till att den regeln nog inte finns i motoGP. I Sverige får man ju inte heller åka ut på en hoj som man vurpat.

Jag tror personligen att det handlar om vad cyklar de tränar med när man inte ser dem i bild ;)

Olof Eriksson skrev:
2181923 Tänkte på det när jag såg det på TV men kom fram till att den regeln nog inte finns i motoGP. I Sverige får man ju inte heller åka ut på en hoj som man vurpat.

Jag tror personligen att det handlar om vad cyklar de tränar med när man inte ser dem i bild ;)
:7peta Under ett långlopp är det OK att vurpa för att sedan fortsätta tävlingen. Bara man besiktigar hojen emellan.

obruT skrev:
2181912 det var dit jag ville komma

Kanske något för bittre Sete att kolla närmare på. Han skulle nog inte ha något emot att Rossi blev portad :hihi

Pedrosa burkar också mer än de flesta.
Min teori att han likt en motardförare sticker ut benet
för att förändra tyngdpunkten lite.

Blå R1 skrev:
2181113 Tror det har o göra med att dom flyttar foten in under växelföraren och bromsar hårt samtidigt. så dom orkar inte/skiter i att kämpa mot g-kraften o låter stövlen "hänga" innan dom släpper bromsen o sätter foten där den ska vara..

Bromsen släpper man någonstans vid apex.

sandstream skrev:
2181759 Som redan påpekats har de flesta vänt växelläge och växlar ner genom att föra växelföraren uppåt.
Men var det inte Biaggi som körde "gatväxlat"?
Jo, det stämmer. Jerker Axelsson är ett annat exempel.

Vad var det som hände med rossi körde han av elr vad hände? blev tvungen att fara iväg så jag missade slutet... :huvet

Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT