Varför går säkringen?

Tzr91

Ny medlem
Gick med
26 Jul 2004
Hoj
Yamaha Tzr 91 -Såld Suzuki RG 92F -Såld Cagiva Mito -00 -Såld Aprilia RS -02 -Till Salu
Hej! Körde en tur på miton (125:a) idag, den gick jättebra, Det regnade lite. Sen ställde jag den i garaget 1tim. Sen skulle jag ut och köra igen. Jag vred på nyckeln till on men inget hände. Jag kollade säkringarna, det var en som gått. Jag köpte ny på macken och satte i den. Jag vred om nyckeln, det funkade. Men när jag startade så gick säkringen igen. Ska jag prova byta till säkringar med 20ampere istället för 10 som sitter i nu? Kan nåt gå sönder då? Vad kan vara fel? Vad borde jag kolla upp? MVH /Chrille

troligen har du fått in fukt i elsystemet, jag får det på min ibland när jag tvättar den, och nää byt inte säkring till kraftigare

Skorpan skrev:
Kortslutning nånstans p.g.a fukten. Spelar ingen roll om du byter till 20,den går ändå

Jag hade ett liknande problem, bytte ut till 20A. Gick kalas, dock inte rekommenderat. Eftersom säkringen sitter där för en anledning, att skydda det övriga för överbelastning. Jag hade istället lampor som gick sönder hela tiden istället. Så att lös problemet, eller riskera andra skador. Jag håller just nu på att gå igenom hela mitt elsystem för att i framtiden slippa alla dessa idiotjobbiga elproblem.

Hm. Hur kan man förhindra fukt i elsystemet? MVH

Är det något speciellt i elsystemet som är känsligt för fukt som man borde skydda? Var kortsluts det? MVH

Skorpan skrev:
Kortslutning nånstans p.g.a fukten. Spelar ingen roll om du byter till 20,den går ändå
Säkringar sitter där de sitter för att skydda något. Montera INTE grövre säkring!
Fukt gör inte att säkringar går, möjligen indirekt. 10A går inte genom en fuktbrygga!!
Möjligen kan ngn elektronikpryl ha fått en tillfällig fuktskada och fått spel, möjligen..
Som jag skrev i en annan tråd, du har avskavd isolering nånstans. Kanske tvättades blanktråden av regn och det blev kortis? När den var "smutsig" var den isolerad?
Kolla mha ryck-och-slit metoden när säkringen pajar. Kolla särskilt runt styrhuvudet, där det rör sig och skaver..
Det finns en anledning till att kablage brukar vara fastbuntade mot ramen - de skall inte skava...

Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT