Varför går kamaxlarna av på min gixxer?

Hoztic

Alltid på väg mot nya mål
Gick med
31 Jan 2005
Hoj
K1300S
Tja!

Ikväll rök min tredje kamaxel! :skrämd Återigen insugskammen, återigen mens jag körde startmotorn utanför garaget :huvet
Vad kan det bero på? Allt verkar helt normalt tills den smäller av, njugnjugklingnjunjunjunju, den tänder visserligen inte, men inget annat verkar konstigt.
Jag har plockat av toppen, å då såg allt ok ut, och jag hör inga som helst missljud, och allt i motorn verkar vara ok. Men ändå ryker kammarna :huvet
Är det någon som kan ha en idé om varför? Allt är orginal i motorn, ganska ny kamkedjespännare, men det är en suzuki orginaldel, dvs automatisk.
Här är lite om vad som har hänt med motorn:
http://www.sporthoj.com/forum/showthread.php?t=163279
http://www.sporthoj.com/forum/showthread.php?t=160455

Du monterar förmodligen kamkedjesträckaren felaktigt och som spänner kamkedjan som en fjongfjäder. Först nollställer man sträckaren, monterar den UTAN muttern med den långa pliggen och fjädern. Kontrollera då att du har ett ohemult stort kedjeslack - montera sen fjäder och mutter-pligg - och det säger ritch-ratch och lite klick-klick när du drar runt motorn ett varv för hand.

Har ett överfall skurit?

prova o vrid runt kammarna försej med kolvarna i mitten så märker du om du har något i överfallen som kärvar, kan ju ha skurit som personen över mig nämner okså. värt o kolla upp.

Du monterar förmodligen kamkedjesträckaren felaktigt och som spänner kamkedjan som en fjongfjäder. Först nollställer man sträckaren, monterar den UTAN muttern med den långa pliggen och fjädern. Kontrollera då att du har ett ohemult stort kedjeslack - montera sen fjäder och mutter-pligg - och det säger ritch-ratch och lite klick-klick när du drar runt motorn ett varv för hand.

Har ett överfall skurit?
Jag gör ganska precis så, stort fint spel, i med spännarn och låter den trycka mot kamkedjesläpan å sen drar jag runt för hand :va

Nix, inget som har skurit. Det är ju dessutom en lång överfallsbrygga på SRAD, så inget "överfall" borde ju kunna komma snett :va Nu har den gått av mellan loberna på fyrans cylle bägge gångerna. Kan det vara en ledtråd? :va

Ser du till att få styrspåren rätt på kullagren

Om inte så rider lagret på den c formade styrningen som ligger i toppen

( då går dom av) kamarna alltså

Tackar för tipsen! Misstänker att jag kan ha klantat mig med styrspåren precis som andersson_turbo säger :huvet
Nu återstår bara att hitta en kam! Är det någon som har en över till en 750R 98-99? :va

Nyheter
Missa inte Bikes sommarnummer!

Innehåll Bike powered by...

Missa inte Bikes sommarnummer!

Innehåll Bike powered by...

Shelby Turner, klar för GGN

Pressmeddelande 2026-08-05F...

Premiär för Östgöta Dundret

Under 1940 talet var Finspå...

Ny 500-kubiks retro från Honda

Efter rykten om en ny retro...

Ny 500-kubiks retro från Honda