Varför går inte motorcyklar till precis 299km/h och inte 300+?

Thomnils014

Medlem
Gick med
31 Jul 2008
Ort
Ytterby
Hoj
2009 Kawasaki ZX10-R
Varför går inte motorcyklar till precis 299km/h och inte 300+?
Tror det står 299 km/h på min ZX10R.
Det står aldrig 303km/h eller 305 km/h.
Finns det någon anledning at så många sätter stopp på precis 299 km/h?
 

Bifogat

  • zx10r top speed.JPG
    zx10r top speed.JPG
    110.4 KB · Visningar: 63

”After just over a century of one-upmanship by motorcycle manufacturers, beginning with the 1894–1897 Hildebrand & Wolfmüller, the competition to create the fastest production motorcycle reached a truce, with the arrival of the 1999 Suzuki Hayabusa, that lasted about 8 years.[42][9][43][44] A gentlemen's agreement was made among the major motorcycle manufacturers to limit the speed of their machines to 300 km/h (186 mph), starting with 2000 models.[42][9][45]
 
Det här går att lösa på äldre modeller typ Busa modell 2008 genom att byta mätartavlan av papp(?) mot en som slutar på t.ex. 330 km/h och sedan ordna så hastighetsmätaren visar någorlunda # rätt med en Speedohealer.

#Någorlunda? När Bike för några år sedan testade en Busa var topphastigheten 301km/h, hastighetsmätaren visade då 300km/h, dvs obetydlig avvikelse.
Men vid lägre hastigheter, typ 50km/h visar hastighetsmätaren ( i varje fall på min) typ 5 km för hög hastighet. Tar man och kompenserar för detta (10 % för högt vid 50km/h) blir resultatet att vid högre hastigheter typ 100km/h så visar hastighetsmätaren lite för låg hastighet.
Själv tycker jag inte detta är något större problem, inställd för att visa rätt vid 120km/h så vet jag att den visar lite för högt vid lägre hastigheter och lite för lågt vid högre hastigheter. Av ingen betydelse kollar mest trafiken, vägen och varvräknaren när jag kör, inte hastighetsmätaren.
 
Precis läst
Practical Sportbikes
artikel om Busor i Septembernumret 2021
Hayabusa Gen1 1999, Generation 2 2009(med ABS), Gen 3 2021
Vikt 251kg wet, 267 kg wet, 265,5 kg wet
1/4Mile 10,8s/139,24mph, 10,18s/147,33mph, 10,41s/142.12mph
TopSpeed 181.20mph, 184.52mph, 181.56 mph
dvs 291,6kmh, 297,0 kmh, 292,2 kmh vad det gäller Generation 2 så motsvarar 297kmh enligt gearing commander 10080 RPM men max effekten ligger vid ca 9500 RPM.
 
Last edited:
Jag väntar fortfarande på att någon Thunderaceägare skall komma in och berätta att dennes hoj gör 300+ km/h i ärlig fart ... :rofl

Sen är det där med toppfart alltid lite roligt.
Jag ägde ju en turbomatad Blackbird som inte hade några problem att löpa mätaren ut. Eller tja, löpa drevningen ut är väl mera korrekt. Drevningen satte stopp vid ganska exakt 297 km/h.
Kompisens "ostrypta" tidiga Hayabusa skulle visst toppa 320 km/h enligt han själv Han kunde ta gift på det.
Sagt och gjort så testades detta på Autobahn mellan Norrtälje-Sthlm.
När han låg på max så kunde jag blåsa förbi han med ganska god marginal. Har för mig han sa att hans mätare stod på 330+ någonting när jag blåste om i stadiga 297 km/h.

Fotnot: Jag drevade om Blackbirden senare bara för att komma över 300 km/h sträcket. Man måste ju ha gjort någon gång i livet liksom.
 
Jag väntar fortfarande på att någon Thunderaceägare skall komma in och berätta att dennes hoj gör 300+ km/h i ärlig fart ... :rofl

Sen är det där med toppfart alltid lite roligt.
Jag ägde ju en turbomatad Blackbird som inte hade några problem att löpa mätaren ut. Eller tja, löpa drevningen ut är väl mera korrekt. Drevningen satte stopp vid ganska exakt 297 km/h.
Kompisens "ostrypta" tidiga Hayabusa skulle visst toppa 320 km/h enligt han själv Han kunde ta gift på det.
Sagt och gjort så testades detta på Autobahn mellan Norrtälje-Sthlm.
När han låg på max så kunde jag blåsa förbi han med ganska god marginal. Har för mig han sa att hans mätare stod på 330+ någonting när jag blåste om i stadiga 297 km/h.

Fotnot: Jag drevade om Blackbirden senare bara för att komma över 300 km/h sträcket. Man måste ju ha gjort någon gång i livet liksom.
Det bästa med Acen är att den bara drar 0,26 l/mil också.
 
Undrar om inte bilden i trådstarten är ur en video på YT med några engelsmän som är på autobahn.
 
Men i UK räknar man i mph, och mätaren visar kmh
Visst, om hojen är engelsk, men som jag antydde så är jag inte helt säker på att det var engelsmän, kanske inte ens är ur en YT-film, men jag tycker att jag känner igen det.
 
Visst, om hojen är engelsk, men som jag antydde så är jag inte helt säker på att det var engelsmän, kanske inte ens är ur en YT-film, men jag tycker att jag känner igen det.
Du har nog rätt. Ser ut som en H2 på bilden, inte en zx10r från 2009.
 
Nyheter
Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...

Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Back
Top