Varför går den så dåligt?

Padde skrev:
Alså hmm är det bara jag eller hur faen ser detta ut? Det ska ju inte bli så "fläckigt" på kolven, där ska ju vara en yta över hela?
Precis det jag reagerade över med... Ska testa med gammla packningen o se om det blir nån skillnad, hehe...
Får slänga upp bilden i teknik o mek delen, finns ju massa kunnit folk där, så nån har förhoppningsvis nån tanke om vad det kan va.
 
NSR_Martin skrev:
Precis det jag reagerade över med... Ska testa med gammla packningen o se om det blir nån skillnad, hehe...
Får slänga upp bilden i teknik o mek delen, finns ju massa kunnit folk där, så nån har förhoppningsvis nån tanke om vad det kan va.

I med ny packning ist.

Japp säkert nån där som vet, Jag skulle nog om min hoj vatt som din är nu inte kört med den. Ta reda på varför den blir så varm och varför det ser ut så på kolven först. Tycker det verkar lite väl ostabilt på sina håll. Kan ju också vara en små sak som är boven i det hela men dom på Teknik forumet vet nog bättre.
 
NSR_Martin skrev:
Nu har jag varit ute och fotat...

1. Packningen ser ut som den skulle kunna ha läckt, eller vad säger ni?
2. Tändstiftet ser okej ut...?
3. Kolven ser skum ut, ska det va så mycket skit på den efter 45 mil? Körde iofs med 2% i tanken plus 2% olja som kommer med oljepumpen... Kanske va dumt?


1. Vafan har hänt med toppen? Ser ut som att massa bitar har gått bort där tändstiftet sitter. Spikningar?

4% lite mycke tycker jag. Jaa det blir skit på den direkt. Men oftas över hela eller iaf mot avgassidan.
 
DJM skrev:
1. Vafan har hänt med toppen? Ser ut som att massa bitar har gått bort där tändstiftet sitter. Spikningar?

4% lite mycke tycker jag. Jaa det blir skit på den direkt. Men oftas över hela eller iaf mot avgassidan.
Begagnad :fakta Inte en aning vad den har varit med om, men det va så innan, har alltså inte hänt nu!
Ska testa med min gammla CRM topp nu...

4% va bara dom första tio litrarna, och jag har ju kört 45 mil så...

Jag har en teori om varför det blev sånna fläckar... Nu när jag satte på allt o körde en testrunda o skruva av toppen igen, så va det ett svart lager på, gick o torka bort, det kanske har blivit så innan med, men iom att det "blåser" vid avgassidan och insugsidan så kanske det "blåser rent" på kolvens toppyta, därmed kan ju det konstiga mönstret ha uppstått.... Eller vad tros?
 
NSR_Martin skrev:
Begagnad :fakta Inte en aning vad den har varit med om, men det va så innan, har alltså inte hänt nu!
Ska testa med min gammla CRM topp nu...

4% va bara dom första tio litrarna, och jag har ju kört 45 mil så...

Jag har en teori om varför det blev sånna fläckar... Nu när jag satte på allt o körde en testrunda o skruva av toppen igen, så va det ett svart lager på, gick o torka bort, det kanske har blivit så innan med, men iom att det "blåser" vid avgassidan och insugsidan så kanske det "blåser rent" på kolvens toppyta, därmed kan ju det konstiga mönstret ha uppstått.... Eller vad tros?
:rofl du är långsökt.. men visst.. why not.. :rolleyes: :D
 
NSR_Martin skrev:
Begagnad :fakta Inte en aning vad den har varit med om, men det va så innan, har alltså inte hänt nu!
Ska testa med min gammla CRM topp nu...

4% va bara dom första tio litrarna, och jag har ju kört 45 mil så...

Jag har en teori om varför det blev sånna fläckar... Nu när jag satte på allt o körde en testrunda o skruva av toppen igen, så va det ett svart lager på, gick o torka bort, det kanske har blivit så innan med, men iom att det "blåser" vid avgassidan och insugsidan så kanske det "blåser rent" på kolvens toppyta, därmed kan ju det konstiga mönstret ha uppstått.... Eller vad tros?

Kör du med för fettblanding av bensin kan det bli att bensinen "sköjer" bort sotet. Har jag fått lära mig iaf. Körde också med 4% olja på en moped en gång i tiden men den fick ändå en fin och jämnyta.
 
AndersJohansson skrev:
Kör du med för fettblanding av bensin kan det bli att bensinen "sköjer" bort sotet. Har jag fått lära mig iaf. Körde också med 4% olja på en moped en gång i tiden men den fick ändå en fin och jämnyta.
Såja, nu funkar den som den ska, satte på gammla CRM topplocket så nu funkar det kanon!... Va mao NSR topplocket jag fick som va kasst. Får se om man kan reparera det...
 
NSR_Martin skrev:
Såja, nu funkar den som den ska, satte på gammla CRM topplocket så nu funkar det kanon!... Va mao NSR topplocket jag fick som va kasst. Får se om man kan reparera det...


Kasst? På vilket sätt var det kasst? Du ser ju ganska snabbt om det passar eller inte eller om det är skeft eller inte. Nu lär du ju troligvis inte vinna nån effekt heller om det sitter mer effekt i NSR original grejorna för vad jag hört ska det lilla man får ut genom att byta dom grejorna vara toppen. Verkar lite konstigt att det inte fungerar.

Ang: ditt PM så mäter jag ljuddämparen imorrn.
 
Padde skrev:
Kasst? På vilket sätt var det kasst? Du ser ju ganska snabbt om det passar eller inte eller om det är skeft eller inte. Nu lär du ju troligvis inte vinna nån effekt heller om det sitter mer effekt i NSR original grejorna för vad jag hört ska det lilla man får ut genom att byta dom grejorna vara toppen. Verkar lite konstigt att det inte fungerar.

Ang: ditt PM så mäter jag ljuddämparen imorrn.
Den va kass på så vis att det va förmodligen den som gjrode att hojen gick varmare... Som dom skrev i den andra tråden har det väll med groparna i den o göra, att det ligger flisor o glöder som gör att det misständer o tänder för tidigt istället, typ.... Ska se om jag kan fixa det...

Tack för hjälpen allihop förresten :tummenupp

EDIT hur kollar man om topplocket är plant egentligen? La det mot skrivbordet här o det går inte o vicka på det iaf... Tror bestämt att det är groparna o de fula där som är orsaken...
 
Last edited:
NSR_Martin skrev:
Den va kass på så vis att det va förmodligen den som gjrode att hojen gick varmare... Som dom skrev i den andra tråden har det väll med groparna i den o göra, att det ligger flisor o glöder som gör att det misständer o tänder för tidigt istället, typ.... Ska se om jag kan fixa det...

Tack för hjälpen allihop förresten :tummenupp

EDIT hur kollar man om topplocket är plant egentligen? La det mot skrivbordet här o det går inte o vicka på det iaf... Tror bestämt att det är groparna o de fula där som är orsaken...


Ta en rak linjal. Den ska VARA rak. Sen lägger du den på toppen och sen lyser med en ficklampa. Då ser du om ljuset går igenom.
 
Nyheter
Motorsportsalongen i Örebro!

Jag tog en snabb avstickare...

Honda CB 1000 GT bjuder på sportig komfort

Det är ingen lätt uppgift H...

KTM: ”Det är helt klart vägen framåt.”

Rajiv Bajaj, 58, VD för den...

Framtidens hjälmar är här!

Bland finesserna finns ljus...

Öhlins, som under många år ...

Bridgestone lanserar nytt sportdäck

Bridgestone har presenterat...

Ny Suzuki-importör

Suzuki SV-7 GX var en av Su...

Suzuki byter importör!

Suzuki SV-7 GX var en av Su...

MotoGP-säsongen avslutas i stor stil

Den traditionella finalbild...

Återkallelse av KTM 125, 250, 390 och 990 DUKE-modeller från årsmodell 2024

Är din KTM bland dem som sk...

Back
Top