Varför funkar inte mitt trådlösa internet?

Fagher

Ny medlem
Gick med
7 May 2007
Hoj
Suzuki GSXR 1000 KTM 380sm
Har en trådlös dlink router, som funkar ganska så dåligt.
Att surfa funkar bra, men när jag tex kolla på ett youtube klipp så går det bara en liten bit sen stannar det.
Samma sak blir det när jag lyssnar på nätradio, ska laddaner olika saker osv osv.
Har alltid varit såhär, någon som vet om man kan fixa det på något smidigt sätt.

PS har alltid full ''täckning'' så inte det som krånglar.

Jag skulle aldrig ens felsöka om det stod D-Link skrivet på min router.
Lite som att skruva på förgasarna när man vet att tändstiften är slut.

Jag skulle aldrig ens felsöka om det stod D-Link skrivet på min router.
Lite som att skruva på förgasarna när man vet att tändstiften är slut.

Mja, tyckte så förr med, men köpte likväl en till D-link :D
En 635, och är förbannat nöjd & det till priset för en femhundring.

Köp Zyxel och dina problem är löst...

Sen ska man ju kunna ställa in routern också

Det är det enda motargumentet som kommit för D-Link någonsin.
Måhända att den inte dyker var femte minut och filtrerar bort hälften av nödvändigt internetkontent, men det står fortfarande D-Link på den.

Last edited:
Testa även att byta kanal. Har haft samma problem innan. (Har ett 20-tal trådlösa inom räckvidd)
Problemet försvann efter ett kanalbyte.

Såklart uppdaterar du Firmware'n först som Norman sa...

Det är det enda motargumentet som kommit för D-Link någonsin.
Måhända att den inte dyker var femte minut och filtrerar bort hälften av nödvändigt internetkontent, men det står fortfarande D-Link på den.

Dead-Link
:D

Nog för att man har hört mycket skit om D-Link, men pratar man runt med folk i branschen så har dom flesta haft problem med sina routrar/switchar, både tråd och trådlösa, oavsett märke. Min D-Link tackade också för sig, men det berodde på att nätdelen gav upp, routern som sådan funkade perfekt. Börjar nätdelen leverera oren spänning (dippar, spikar mm) så kommer ingen elektronik i världen fungera som den ska, om man inte har en till stabiliseringskrets i routern, men det har man garanterat inte i såna prylar vi köper hem.

Köp Zyxel och dina problem är löst...

Sen ska man ju kunna ställa in routern också

Skulle jag verkligen inte hålla med om.

Som vanligt så får man vad man köper. Finns bra DLinkgrejer och det finns skitgrejer.
Det jag märkt med de här billiga routrarna är att de blir överbelastade ganska raskt vid mycket trafik, då vill man ha en med lite mer minne och cache än de 0MB som 635:an har.

Som vanligt så får man vad man köper. Finns bra DLinkgrejer och det finns skitgrejer.
Det jag märkt med de här billiga routrarna är att de blir överbelastade ganska raskt vid mycket trafik, då vill man ha en med lite mer minne och cache än de 0MB som 635:an har.

Har en stationär på kabel som har hand om torrents och laptopen för jobb, dock krävs det snabba svarstider på laptopen, vilken jag får (men inte med de 3 routers jag haft innan), sen stödjer den 3G-modem med vilket är ett plus.

Men hade jag haft flera trådlösa enheter så hade det säkert funnits bra bättre alternativ.

Hade hellre tagit denna och kört in dd-wrt.
http://www.dustinhome.se/pd_5010197914.aspx

Visst, WRT54G funkar också med dd-wrt men den här är trots allt lite snyggare. :)

Har en stationär på kabel som har hand om torrents och laptopen för jobb, dock krävs det snabba svarstider på laptopen, vilken jag får (men inte med de 3 routers jag haft innan), sen stödjer den 3G-modem med vilket är ett plus.

Men hade jag haft flera trådlösa enheter så hade det säkert funnits bra bättre alternativ.

Som sagt, det är inte omöjligt att det fortfarande blir överbelastat. De enkla dlinkarna klarar inte särskilt mycket påfrestningar. Att det går över kabel eller trådlöst kvittar.

Men testa gärna annan kanal på det trådlösa, prova dig fram mellan 1, 6 och 13.

Välj hellre kanal 1, 6 och 11. http://en.wikipedia.org/wiki/File:2.4_GHz_Wi-Fi_channels_(802.11b,g_WLAN).svg

Vissa Broadcom-drivare är hårdkodade att inte tillåta kanal 12 och 13 - iofs finns det en fix på hp's sajt men är lite svår att hitta. Gissa att DET problemet tog tid att hitta en lösning på, grmbl...

Alltid lär man sig något nytt och ja, jag gissar på att det tog lite tid att hitta det felet. :gnissla

Det bästa med kanal 13 är ju att många routrar inte använder den per default då den inte är tillåten i USA, alltså har inte många hemmaklåpare den på sina nätverk och därmed är risken för krockar generellt liten.

Nu kom jag på vilken maskin det var, en svensksåld eMachines G525 dvs en Acer (flashade om bios'et från eMachines SLIC 2.0 till Acers SLIC 2.1 för Windows 7). Den kör med Broadcom 43xx där installationen defaultar till US-EN och som inte går att ändra på annat än att hacka i registret eller utföra HP's fix.

Nyheter
Nisse Hedlund bortgången

Den legendariske motorkonst...

En dag på dragstrippen

Efter att ha varit aktiv so...

Steve McQueens Scott Squirrel till salu

Detta Scott Flying Squirrel...

Dags för Strängnäs Bike Show!

Sista lördagen i augusti är...

Bikeweekend på Kjula denna helg

Den 22-23 augusti är det da...

Motorcycle Inferno #8