Varför funkar inte mina datorer ihop?

Nicke skrev:
Halvkass på sånt här men lite nörd ändå... Har en trådlös Netgear WGT634U. Har letat och letat men hur kommer jag åt konfiguration m.m. textbaserat och inte via webgränssnitt på en sån här?
Prova att köra "telnet 192.168.0.1" om det är den adressen routern har. Det är vanligt att de stöder telnet, min D-link gör det.

Jag provade "telnet IP" men får direkt tillbaka prompten enligt nedan. Ska googla - men anger du användare i telnetkommandot? Jag får aldrig nån fråga om user eller pwd utan den bara säger connection lost...

Bering V1.0-rc4 WGT634U

Connection to host lost.
C:\>

Ninjaboy skrev:
Prova att köra "telnet 192.168.0.1" om det är den adressen routern har. Det är vanligt att de stöder telnet, min D-link gör det.

Den svarar ju i alla fall men du får nog kolla i web-gränssnittet om det finns någon inställning för om telnet ska tillåtas, som du kanske vet så är telnet helt osäkert så det är mycket möjligt att det är avslaget default. Även om du slår på det ska det dock inte rimligtvis gå att ansluta från något annat än insidan så det är nog ingen fara.

starclassic skrev:
Ja varför får jag inte igång mitt lilla hemnätverk med 2 st datorer, jag ansluter till nätet via min stationära burk och vill kunna sitta i soffan och slösurfa på den bärbara.
Men när jag kört alla dessa guider för att konfigurera nätverk så säger den bärbara att nätverksanslutningen är begränsad eller att det inte finns nån anslutning mellan burkarna alls!!
Jag blir hulken om jag inte får det att funka snart, och jag har kollat brandväggar och shit. (tror jag) Jag kör zonealarm.......

Jag gissar på följande, innan din internet anslutning la av på din bärbara körde du Service Pack 1 på maskinerna, eller åtminstonde på din Stationära som ser till att skicka och ta emot informationen som ska till din bärbara.
Din anslutning la av samtidigt som du uppdaterat till SP 2, men som tidigare talare säger, köp en router och gör livet lite enklare :tummenupp

har samma problem :huvet
xp pro sp1 i stationär och xp home i bärbar(ny dator)
har köpt d link 514 router + dwl 510 trådlöst kort till stationär.
speedtouch 510 modem. går inte att få detta att funka.har lyckats med att få datorerna att hitta routern men inte varandra.
i ett desperat försök lyckades jag få information från den stationära till den bärbara men då hade jag sladd mellan bärbar och router och den stationära ville inte medge att det fanns nåt i andra ändan av nätverk :huvet
:confused: :confused:

är ingen jättehacker men detta borde jag fixa med lite hjälp
internet funkar fint rätt i nån av datorerna med sladd men i routern är det tvärstopp ...dynga...
mvh daniel

Lättåtgärdat problem.

Installera det gamla skitprotokollet NetBIOS (IPX/SPX) så kommer ditt hemmanätverk att lira!

Klappat och klart.

...eller NetBEUI (NetBIOS Enhanced User Interface) som Microsoft vill kalla det för. Snabbare än TCP/IP på ett internt litet nät iom mindre overhead i protkollet.

RoLLER skrev:
Lättåtgärdat problem.

Installera det gamla skitprotokollet NetBIOS (IPX/SPX) så kommer ditt hemmanätverk att lira!

Klappat och klart.

andersbrink skrev:
...eller NetBEUI (NetBIOS Enhanced User Interface) som Microsoft vill kalla det för. Snabbare än TCP/IP på ett internt litet nät iom mindre overhead i protkollet.

Han skrev att han körde XP Home på ena burken. Tror inte att det hänger med där.

Back