Varför fungerar min frambroms inte?

eeek

Ny medlem
Gick med
16 Jun 2004
Hoj
Honda NS125F
jag bytte olja i min hydraliska frambroms med 2kolvsok, luftade den, sen funkar den inte över huvudtaget.. tar inget, kolvarna kör sig inte.

det är en Honda ns125f.

nån som vet vad de kan vara för fel?

Du har inte fått ur luften. Pumpa vidare. Sen pumpar du lite till. Bromsarna går inte sönder för att du byter vätska.

Tryck in broms, öppna nippel, stäng nippel, släpp broms upprepa otroligt många gånger så kommer det bli bra. Precis som Mattias säger.

de e precis så jag jort mååååånga ggr=)

me de e väll bara å fortsätta..

eeek skrev:
de e precis så jag jort mååååånga ggr=)

me de e väll bara å fortsätta..

Men pumpa inte för många gånger, en sån här broms har ett visst antal pumpningar sen måste du byta tyvärr. Jag lovar du kan träna handledsmuskeln på annat sätt. (ironi)

Ok, förlåt!! :död

Last edited:
DJM skrev:
Men pumpa inte för många gånger, en sån här broms har ett visst antal pumpningar sen måste du byta tyvärr. Jag lovar du kan träna handledsmuskeln på annat sätt.
Läs den röda texten innan du postar ditt nästa inlägg.

DJM skrev:
Men pumpa inte för många gånger, en sån här broms har ett visst antal pumpningar sen måste du byta tyvärr. Jag lovar du kan träna handledsmuskeln på annat sätt.
Byta vad?

Fick hjälp idag med att byta till stålomspunna slangar o kan säga som några andra här,det är mycket pumpande o lufta riktigt ordentligt,när du tror du är klar så är där nån luftbubblor kvar.Var gärna två o hjälps åt.Ha nån typ an spruta o sug ut eller tryck bromsvätska baklänges.
Kan iallafall säga att det gjorde bra stor skillnad o montera på sådana slangar o så byta vätska i hela bromssystemet.Nu kan jag gasa längre o bromsa senare oxå :)

R1 racer skrev:
Nu kan jag gasa längre o bromsa senare oxå :)

Jag funderar på att instalera Stålomspunnet, verkar ju ta mycket bättre. Vart köper man sånna? Lokala mc affären har dem?

Sry för att jag lånar tråden lite :gnissla

Tänk även på att lufta uppe vid bromshandtaget.

1. Lägg en hög med trasor runt bultfästet för bromsslangen på bromshadtaget.
2. Tryck in handtaget så att du bygger upp ett tryck i systemet.
3. Lossa bulten tills trycket försvinner och bromshandtaget sjunker in.

Gör såhär ett par gånger och var noga med att toppa upp med bromsvätska i bromsvätskebehållaren.

Luftbubblor har en naturlig egenskap av att vilja stiga uppåt i en vätska och det gör de även in bromsvätska. På grund av detta samlas ofta bubblorna uppe i det högsta partiet i ett bromssystem.

Detta lärde jag mig av Json och har fungerat utmärkt de gånger jag luftat bromssystem....

eeek skrev:
de e precis så jag jort mååååånga ggr=)...

Jag tror ändå att du gör fel. Om man gör det rätt är det lätt (hi hi vilket rim!). Faktiskt behöver du inte pumpa många gånger alls för att få ut bubblorna.

Om du "luftar" (konstigt ord förresten, vad man egentligen gör är ju att avlufta, på engelska använder man blöda som är mer logiskt, eller hur?) m h a en genomskinlig slang så att du har koll på att det alltid finns bromsvätska vid nippeln och att ingen luft riskerar att dras in när du öppnar nippeln kan du med fördel använda öppna-krama-stänga-släppa, då risken för spill är betydligt mindre.

Hemligheten med att lufta är att stänga nippeln innan man släpper ut handtaget annars bildas inte det undertryck i systemet när du släpper ut handtaget som gör att det sugs in ny bromvätska från behållaren.

Funkar inte normal avsluftning (så som beskrivits flera gånger här) återstår bara att trycka bromsvätskan baklänges.

1.) Montera en gernomskinlig slang på ett av bromsokens avluftningsnippel.
2.) Pumpa ett antal gånger med bromsgreppet.
3.) Öppna nippeln på bromsoket (har du luft i bromsoket kommer en del av det att komma ut nu).
4.) Stäng nippeln innan bromshandtaget har gått i botten.
5.) Gör om punkt 2 - 4 för att lufta på normalt sätt.

När dessa första steg är gjorda tills ingen mer luft kommer ut avluftas bromscylindern (högst upp, beskrivet i ett annat svar i denna tråden).

Har du, trotts detta broblem (läs luft i systemet) kan du försöka trycka bromsvätskan baklänges. Följ därför steg 1 - 4 tills du har lagom mycket olja i slangen från nippeln.

Öppna därefter nippeln ganska mycket och blås allt vad du orkar i slangen då att en del av oljan trycks tillbaks in i bromsoket. Bromshandtaget skall INTE vara intryckt (låt det vara). Och locket på oljebehållaren (på styret) måste vara bortmonterat.

Håll koll på oljenivån så det inte rinner över. Gör sedan om samma procedur med andra bromsoket (skall egentligen inte behövas. Utan här skall du innan du blåser oljan bakvägen ha utfört steg 1 - 5 INNAN du blåser oljan bakvägen.

Funkar inte detta måste du begära hjälp från en verkstad som luftar det åt dig på några få minuter.

Lycka till!
// Niklas

Ursäkta min mästrande ton men jag vill bara höja ett varingens finger för att stoppa en slang fylld av bromsvätska i munnen. Det vill du inte ha i kroppen eller utanpå den för den delen heller. Bromsvätska är allt annant än hälsosamt. Att ge sig på att "baklängeslufta" är att köpa på sig ett problem man inte har. Om en korrekt utförd "framlängesluftning" inte fungerar är det fel på konstruktionen.

Lufta Bromsar

Teddy skrev:
Ursäkta min mästrande ton men jag vill bara höja ett varingens finger för att stoppa en slang fylld av bromsvätska i munnen. Det vill du inte ha i kroppen eller utanpå den för den delen heller. Bromsvätska är allt annant än hälsosamt. Att ge sig på att "baklängeslufta" är att köpa på sig ett problem man inte har. Om en korrekt utförd "framlängesluftning" inte fungerar är det fel på konstruktionen.

OM DU TAR OCH LOSSAR OKET SÅ ATT DET HÄNGER LÖST, SÄTT EN SKRUVMEJSEL IMELLAN BELÄGGEN PUMPA IHOP DEM TRYCK SEDAN ISÄR BELÄGGEN. DU PRESSAR NU UT OLJAN+LUFT TILL KOPPEN SE TILL ATT INTE HA FÖR MYCKET OLJA I KOPPEN. GÖR DETTA ETT PAR GÅNGER. PEPE´

eeek skrev:
jag bytte olja i min hydraliska frambroms med 2kolvsok, luftade den, sen funkar den inte över huvudtaget.. tar inget, kolvarna kör sig inte.

det är en Honda ns125f.

nån som vet vad de kan vara för fel?

Lättast är att ha "locket" på vätskebehållaren öppet, sätta en mejsel mellan beläggen och pumpa ihop dem, tryck därefter isär dom med mejslen. Upprepa ett par gånger. Sen ska det gå att bygga upp ett riktigt bra tryck genom att ha allting monterat och klart(bortsett från locket som ska vara någon annanstans än på vätskebehållaren) och sen sätter du en ståltråd runt bromshandtaget när det är intryckt max. Låt stå över natten, sätt tillbaks locket, ta bort ståltråden och sen är det bara o köra på.

Nyheter
Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti