Varför frikopplar inte min bandit

Bartin

Ny medlem
Gick med
26 Mar 2006
Hoj
Suzuki: Naken Skurk 6.0dl -95
Bytte precis driv pkt, olja och filter, tog en sväng, hojen gick smidigt och bra. Senare under dagen så klonka hojen lite mellan växlingarna, men inget som känndes som något utöver det ovanliga.
(snart rullat 7000mil, inte ny med andra ord. Parkerar, ska sedan starta, men den krånga lite, tänkte springa igång den),
Tryckerin kopplingen, lägger i en växel, å ska börja springa, nehe, den vill nästan inte rulla även fast kopplingen är intryckt :(

Tittat i Haynes, inspekterat själva kopplingsmekanismen, hittar inga uppenbara fel.
Är kopplingen slut?? , som ett brev på posten, ska den inte krångla mer innan den slutar att fungera?

någon som har något tips!?!?!? )Bandit 600, -95(

Hur tjock olja hällde du i?
/J
Bytte precis driv pkt, olja och filter, tog en sväng, hojen gick smidigt och bra. Senare under dagen så klonka hojen lite mellan växlingarna, men inget som känndes som något utöver det ovanliga.
(snart rullat 7000mil, inte ny med andra ord. Parkerar, ska sedan starta, men den krånga lite, tänkte springa igång den),
Tryckerin kopplingen, lägger i en växel, å ska börja springa, nehe, den vill nästan inte rulla även fast kopplingen är intryckt :(

Tittat i Haynes, inspekterat själva kopplingsmekanismen, hittar inga uppenbara fel.
Är kopplingen slut?? , som ett brev på posten, ska den inte krångla mer innan den slutar att fungera?

någon som har något tips!?!?!? )Bandit 600, -95(

Tjock olja framförallt i kombination med att cykeln står kan göra att kopplingslamellerna klibbar ihop och då händer inget när man drar in kopplingen. Löses lättast genom att starta i friläget och lägga i ettan omilt och köra en tur...

Första tecknet på sliten koppling är annars att den börjar slira under belastning, har du haft mekanismen nere kan du monterat något fel så att korgen inte rör sig. Hur känns handtaget?

Om muttern för kopplingscentrum håller på att gänga upp sig kan det bli det fenomenet - men förmodligen är det bara luft i hydralsystemet, dvs du behöver byta bromsvätskan och sen lufta om hojen är äldre än 3-4 år. Typ som det står i manualen man bör göra lite nu och då...

10w40 Motul

Det är mekanisk koppling på B600

provat och spänna muttern för kopplingscentrum, som ligger direkt på motorn, men den frikopplar ändå inte. (för att hoppa över vajerna, ett mindre steg å felsöka)

Jag har inte haft kopplingen nere, bara driv pkt, å vätskorna bytta

inte kännt att den slirar

körde 10w40 innan, men de va en shell

Last edited:
Ett par ordentliga dragracingstarter brukar fixa rostiga kopplingslameller efter vinterns tomgånskörande i fyllan & villan.

Jag skulle undersöka kopplings vajern. Känn på glappet innan den börjar frikoppla. Jag skulle gissa att den har tänjt ut sig, då blir den allt längre och längre, svårare och svårare att koppla ur... Känns allmänt sladdrig i handtaget och "lyfter" aldrig isär lamellerna. Spänn den och se om du lyckas frikoppla.
Kolla de du!:tummenupp

slirar man på kopplingen i hundra år eller hur går en sån till?

Nää, det är för länge. En vanligt dragracestart helt enkelt. Man slirar så länge som behövs med tanke på det startvarvtal man väljer. Man slirar med mycket trottelöppning tills man fått upp den fart på hojen som gör att man kan släppa ut kopplingen helt. Hur länge man slirar beror ju på startvarvtalet amn väljer, som i sin tur beror på hur mycket lågvarvsvrid man har.
http://www.youtube.com/watch?v=hRX9CGAvQhU&NR

/J

Bandit 600, -95
Kabelstyrd koppling. Dvs går inte att lufta. Däremot skall kabeln gå att justera dels vid handtaget och dels nere vid motorn. Har du provat att justera ut den. Iom att drivpaketet är bytt har kåpan som kopplingen sitter i, samma som över framdrevet, tagits loss. Innanför den sitter tryckstången till kopplingen. Kan ngt gått snett där? Tex att tryckstången dragits loss och kulan som sitter innanför försvunnit?

Jag skulle undersöka kopplings vajern. Känn på glappet innan den börjar frikoppla. Jag skulle gissa att den har tänjt ut sig, då blir den allt längre och längre, svårare och svårare att koppla ur... Känns allmänt sladdrig i handtaget och "lyfter" aldrig isär lamellerna. Spänn den och se om du lyckas frikoppla.
Kolla de du!:tummenupp

En vajer töjer sig INTE! Så vida den är hel iaf. Om många trådar har gå av så kan den töja sig något men det är troligare att man upptäcker att det börjar kärva pga att trådarna spretar.

gjorde några 'dragracingstarter' och rejäla motorbromsningar, nu glider hon som jag vet inte vad, super tack :D

Låter precis som min 7000milare förra året då den gick på biltemas racing olja...

Då hade jag stora problem att få i neutralläget vid stopp + att hojjen rullade skitdåligt med koppling i.
Denna säsong hällde jag i Shell vsx delsyntet...

Grym skillnad, nu är alla dessa problem borta!

Nyheter
Yamaha R7-vinnarens rapport: ”Ett riktigt monster på kurviga landsvägar!”

På MC-mässan i vintras anor...

Nisse Hedlund bortgången

Den legendariske motorkonst...

En dag på dragstrippen

Efter att ha varit aktiv so...

Steve McQueens Scott Squirrel till salu

Detta Scott Flying Squirrel...

Dags för Strängnäs Bike Show!

Sista lördagen i augusti är...

Bikeweekend på Kjula denna helg