Varför finns det inga begagnade 125or i Sverige?

G.Andersson

Ny medlem
Gick med
26 Nov 2015
Hoj
duke 125
Har kollat runt nu på olika sidor i nordeuropa där man kan tänkas köpa begagnade hojar och jag ser att det finns extremt få begagnade 125or i Sverige. Nästan så man blir ledsen.
Har hafft körkort nu sen i augusti förra året och då var tanken att hitta någon vettig hoj på blocket men ikke.. Kollat blocket nästan varje dag sen dess, hittat typ 5st som tyckte var intressanta. Men alla fanns i långtbortistan typ.. (Bor 3 mil norr om Kalmar) och dom kostade för mycket. Letar efter en vättig 2t motard typ yamaha dt125 eller husqvarna sm125s för ca 30tusen men dom värre funkar också typ ktm exc125(sm) husqvarna wr125(sm) gasgas osv.
Jag har fattat att det är dö sesong för beg mc köp men endå. I Finland, Tyskland mm så finns dom i överflöd.
Någon som vet hur det är? Är det bara fel sesong eler finns dom helt enkelt inte? Finns ju massvis med motorcyklar i andra storlekar. Kollar jag på fel ställen?(kollar blocket, hojtorget) någon som har några tips?
Mvh

Lägg bevakning på intressanta objekt på blocket istället, så får du en snygg lista och mail med uppdateringar.
Men ja, det tar fart i begagnatmarknaden i mars/april här i Sverige.

Gjort det sedan länge men allt som dyker upp är enduro/cross hojar.

Försvinnande liten marknad gör att hojarna inte dyker upp så ofta på blocket. De flesta går vidare ganska snabbt från 125orna, och då köper de inga mer. Sedan har motards blivit lite mindre poppis nu, så det köps och byggs färre.
Men som sagt, marknaden sätter lite fart i vår, priserna med förvisso, men du kan hitta någon då.

Brukar inte vara någon fart på begagnatmarknaden så här års, men precis som du har lagt märke till så är inte marknaden för 125 särskilt stor i Sverige. Du har dessutom siktat in dig på de modeller som verkar vara ovanliga. Brukar mest vara cbr, yzf, duke och nya rc som man ser om man kollar även under säsongen.

Jag menar visst måste tex husqvarna sålt en massa 125or i sverige? Och var finns dom? Knappast på skroten.
Ä det värkligen så få som kör 125or i sverige?:va
När det gäller hojar för gata så nej, husqvarna är rätt ovanliga där.
Idag vill alla ha fyrtaktad sporthoj eller nakenhoj á la Duke.
Riktigt tråkigt tycker jag, tvåtaktarna var stört fina och gick riktigt bra men dagens ungdom fattar inte det, dom tror att man måste skruva en timme för varje timme man kör...
Har själv hållt utkik efter en aprilia 125rs men har varit dåligt utbud i närheten.
Sen är det väl lågsäsong för att sälja hoj nu överlag.

Jag menar visst måste tex husqvarna sålt en massa 125or i sverige? Och var finns dom? Knappast på skroten.
Ä det värkligen så få som kör 125or i sverige?:va

Vet en gammal DT125:a på som du säkerligen kan få för någon tusenlapp. med reservmotor (som kanske behövs...) och reserv typ allting till.

Vet en gammal DT125:a på som du säkerligen kan få för någon tusenlapp. med reservmotor (som kanske behövs...) och reserv typ allting till.

Om inte TS är intresserad av DTn så kikar jag gärna närmare på den!/Jens

Nyheter
Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...