Varför finns det folk som gör såhär?

bonny skrev:
2132884 Du har givetvis rätt till en åsikt men hur kan det vara mindre sjukt att döda någon,speciellt då långsamt? Den logiska konskekvensen av det du säger är ju att det är en större "sjukhet" i att skada än att döda, vilket ju skulle göra en misshandel allvarligare än ett mord. :va
Fast du syftar kanske på att det är friskare att döda "onda" personer än oskyldiga? Också något ologiskt eftersom värdet av handlingen i så fall är mest beroende av vem du utsätter den för.
Så förklara gärna hur det kan vara friskt att döda någon p.g.a vilja att hämnas.
Eller hur vi ska lära ut respekt för andra människor genom att själv brista i det.
Jag skiter fullständigt i om det är logiskt eller inte, men jag anser att efter att ha satt på sin dotter under flera år eller efter att ha torterat sin son till döds så förtjänar man inte bättre än att plågas ihjäl.
Tyck vad du vill om det.

korvgubbe skrev:

Yes äntligen! Någon svarade på en av mina inlägg med popcorn gubben!

Tack korvgubben :pannkyss

( Inget illa menat :) ) PS gott med popcorn :corn

Seriöst nu: Vad jag skrev är vad jag menar. Han har förstört hans dotters liv ju...

FeeBee skrev:
2132935 Jag skiter fullständigt i om det är logiskt eller inte, men jag anser att efter att ha satt på sin dotter under flera år eller efter att ha torterat sin son till döds så förtjänar man inte bättre än att plågas ihjäl.
Tyck vad du vill om det.
Du har helt rätt! Varför bry sig om logik i livet!?
För att var tydlig så gör ju du precis det som du ondgör dig över: Anser att du har rätten att behandla andra personer hur du vill. Det är ju precis detta tankesättet som bidrar till, och ligger bakom, den här typen av problem. Våld och intolerans uppstår inte i ett vakum utan speglar de värderingar som finns i samhället. Logiskt eller inte...

Markus skrev:
2130100 Tur att sexualbrottslingar inte sitter med andra interner snarare, plus att vem som helst kan välja isolering.

Jag anar generellt sett allmänbildning á TV3 i denna tråd.
du jag har faktiskt sett flera säsånger oz på zteve och där brukar dåm våld ta var andra och slå varanadrea och bajsa på var andra och en masa annat!!1

bonny skrev:
2133029 Du har helt rätt! Varför bry sig om logik i livet!?
För att var tydlig så gör ju du precis det som du ondgör dig över: Anser att du har rätten att behandla andra personer hur du vill. Det är ju precis detta tankesättet som bidrar till, och ligger bakom, den här typen av problem. Våld och intolerans uppstår inte i ett vakum utan speglar de värderingar som finns i samhället. Logiskt eller inte...

Och frågan är, hur ska man kunna minska eller helt få bort den här typen av brott? Jag tycker de iallafall ska ha hårda straff, sitta i fängelset på heltid.

Bikerbitch skrev:
2133089 Och frågan är, hur ska man kunna minska eller helt få bort den här typen av brott?

Jag tror aldrig man kan få bort denna typ av brott. Förövarna som begår denna typ av brott har oftast alldeless för grava problem för övrigt för att hårda straff ska vara en avskräckande faktor. De saknar ju spärrar och hämningar som normala mäniskor har. Däremot bör de inte släppas ut så snabbt som de gör. "Styvpappan" hade ju tidigare dömts för våldtäkt med tortyrliknande inslag. Det borde gett betydligt mer än enbart 3 år.

Vaffan debatterar ni ens här? Är det Bobbys öde eller hon med pappan?
Fan att alla jämt ska blanda ihop grejjer.

fy fan

korvgubbe skrev:
2133102 Jag tror aldrig man kan få bort denna typ av brott. Förövarna som begår denna typ av brott har oftast alldeless för grava problem för övrigt för att hårda straff ska vara en avskräckande faktor. De saknar ju spärrar och hämningar som normala mäniskor har. Däremot bör de inte släppas ut så snabbt som de gör. "Styvpappan" hade ju tidigare dömts för våldtäkt med tortyrliknande inslag. Det borde gett betydligt mer än enbart 3 år.

Nej det är nog svårt med någon slags nollvision. Den sista idioten lär ju aldrig födas. En del straff är verkligen klia-sig-i-huvudet- varning på. Man kan tydligen få flera år om man laddar ner film men en människas liv är inte värt så värst mycket. Nu döms ju alla fall från situation till situation.

Men som t ex en kille som körde ihjäl en 13åring (finns i har du kört på fyllan-tråden) Han fick 2 år. Tveksamt ifall de någonsing kommer förstå att sakerna de gör är fel. Hur ska man pränta in det? Psykvåren fungerar ju lite haltande..

Markus skrev:
2133122 Vaffan debatterar ni ens här? Är det Bobbys öde eller hon med pappan?
Fan att alla jämt ska blanda ihop grejjer.
fy fan

Vi pratar om båda händelserna, ganska allmänt om straff och sådär.

Bikerbitch skrev:
2133089 Och frågan är, hur ska man kunna minska eller helt få bort den här typen av brott? Jag tycker de iallafall ska ha hårda straff, sitta i fängelset på heltid.
Jag tror, precis som Korvgubbe, att det är omöjligt och naivt att tro att denna, eller annan, brottslighet kommer att försvinna.
Vad vi kan gör är att försöka studera mekanismerna bak och försöka göra något åt dem, med en from förhoppning om att det ska ge önskad effekt. Fast det hade ju tvingat in oss i lite annorlunda banor än "nackskott" och satt fokus på en del andra saker i samhället.
Det finns trots allt gott om kunskap om detta men frågan är om någon kan/vill/vågar ta stegen. Bl.a vet vi att fattighet, segregation, alkohol, arbetslöshet, massmedia och det "allmänna rättsmedvetandet" (Typ: Det är ok att smita från vägtullar för jag ogillar dem!) alla bidrar. Men du behöver inte läsa så många trådar på detta forumet för att inse att det vinner du inga val på! :D
Hårdare straff har ju inte visat sig så väldigt effekt, något det finns gott om undersökningar av. Du hittar ju heller inte så många kriminologer längst fram i linjen för detta förslag. Å de är inte för att de är upptagna av att vara PK!
För att undvika missförstånd: Detta är inte samma som "inga straff" eller "kortare straff"! Hårda straff har ju ha en viktig signal effekt.

Markus skrev:
2131617 Jag tror du tittat för mycket på Prison Break om jaga ska vara ärlig. :)
Och om du faktiskt begått tjänstefel som fått till följd så någon blev svårt skadad så är det nog ganska osmart att skryta om det på ett internetforum.
:hej

Tjänstefel???? Var det jag som gjorde nått???? Allt jag berättar har jag upplevt som anstäld, inget från filmer som du råkar tro :va

Skryta och skryta, jag vet ej om det är något att skryta om men jag ville poentera att en del av dinna rättigheter har du förvärvat när du åker in. Ingen pappa polis att springa till när någon sätter en fot i arslet på dig och plitar bryr sig inte speciellt mycket.

Så klart det inte är som i OZ på ztv men det finns likheter, knark förekommer, mobiltelefoner lika så, kroppsvisiterin där man får ta av sig alla kläder m.m.

Jag har hittat knark på toaletter, hittat sprit i burkarna som dom har till att urinera på natten, hittat skruvmejslar, sett en kille svälja de han percis skitit ut för att vi inte skulle hitta knarket osv. Inget som hamnar i tidningarna precis, inget du hör på tv, det betyder inte att det inte händer utan att det inte finns någon massmedia att gå till ingenstans att klaga. Ska du ringa så måste ditt nummer vara kollad, icke hemlig och till någon närstående inte till vem som helst!!!!!

Det är så att man ibland måste be om ursäkt för det manliga släktet. Vissa, inte alla, har fan inget existensberättigande över huvudtaget! Jag blir så förbannad när män/killar går på sina egna döttrar för att få doppa slangen lite. Hur i hela helvetet kan det ge ngt?? Fattar det inte! Det är ju bara ett BARN!
Hela livet är ju förstört för denna stackars tös och jag förstår henne till fullo om hon väljer att hysa sin kärlek till en kvinna hädanefter.

Tyvärr är det ju sånna svin som denna pappan som drar oss andra, vettiga, killar/män/pappor i skiten med dåligt rykte, misstänksamhet m.m.
Inte undra på att FI en gång gick ut med att alla män är skyldiga till våldtäkt, incest och sexövergrepp tills motsatsen är bevisad. Men det är klart, det är ju en annan historia.... :mad:

Säjer bara...nåde den jävel som rör MIN dotter!

bonny skrev:
2133149 Jag tror, precis som Korvgubbe, att det är omöjligt och naivt att tro att denna, eller annan, brottslighet kommer att försvinna.
Vad vi kan gör är att försöka studera mekanismerna bak och försöka göra något åt dem, med en from förhoppning om att det ska ge önskad effekt. Fast det hade ju tvingat in oss i lite annorlunda banor än "nackskott" och satt fokus på en del andra saker i samhället.
Det finns trots allt gott om kunskap om detta men frågan är om någon kan/vill/vågar ta stegen. Bl.a vet vi att fattighet, segregation, alkohol, arbetslöshet, massmedia och det "allmänna rättsmedvetandet" (Typ: Det är ok att smita från vägtullar för jag ogillar dem!) alla bidrar. Men du behöver inte läsa så många trådar på detta forumet för att inse att det vinner du inga val på! :D
Hårdare straff har ju inte visat sig så väldigt effekt, något det finns gott om undersökningar av. Du hittar ju heller inte så många kriminologer längst fram i linjen för detta förslag. Å de är inte för att de är upptagna av att vara PK!
För att undvika missförstånd: Detta är inte samma som "inga straff" eller "kortare straff"! Hårda straff har ju ha en viktig signal effekt.

Känns som moment 22 (om jag nu förstått den rätta innebörden av ordet annars ber jag om ursäkt) Världen är lite knepig ibland. Synd att inte någon smart människa sitter inne med svaren. Men då skulle ju inte vi sitta här och diskutera. Bara tragiskt med folk som inte är.. ja normala i skallen..

T509 skrev:
2133171 Tjänstefel????

Jag tolkade följande på det viset:

T509 skrev:
...man kan råka glömma bort en person vid kioskbesök och samtidigt släppa dom andra. Killen spenderade ett par veckor på intesiven och ingen sa något, innanför murarna råder en helt annan värld....

Om du trots allt menade rent hypotetiskt så får jag be om ursäkt, men vad kom då historien om intensiven ifrån?

Bikerbitch skrev:
2133185 Känns Världen är lite knepig ibland.

Inte för vissa forummedlemmar, tillsätt fler utredningar och rulla fler cocosbollar på fritidsgårdarna så sjunker kriminaliteten. Lavinartat till och med. :rofl

Markus skrev:
2133232
Inte för vissa forummedlemmar, tillsätt fler utredningar och rulla fler cocosbollar på fritidsgårdarna så sjunker kriminaliteten. Lavinartat till och med. :rofl

Du talar nästan alltid så man inte riktigt begriper vad du egentligen menar :rolleyes:

Bikerbitch skrev:
2133248 Du talar nästan alltid så man inte riktigt begriper vad du egentligen menar :rolleyes:

It's all about image. ;)

Allvarligt då:
Det sitter ett par puckon och betackar sig för längre straff, det är människor som till och med i vissa fall har betalt för att tycka så. (T.ex Jerzy Sarnecki)

Alla som är äldre än fem år förstår dock att med rimliga och verklighetsanpassade straff så hade t.ex. den oerhört tragiska historian med Bobby som plågades ihjäl aldrig någonsin inträffat om gärningsmannen hade fått ett längre straff för sitt förra brott. Har man begått en grov våldtäkt för några år sedan så borde man försuttit sin chans att agera styvpappa för en förståndshandikappad tioåring.

Tyvärr tycker inte alla så, så kallade "humanister" (som konsekvent slår vakt om främst kriminella människors människovärde) menar att alla ska få en chhans till, det vore storebrorsfasoner att bevaka brottslingar efter avtjänat straff och annat socialliberalt skitprat.

Sedan kommer de alltid med sitt otroligt intelligensbefriade prat om att längre straff inte sänker brottsligheten, inte sällan med USA som exempel.

Det är så man storknar över folks idoti och påstådda godhet, hälsa nästa Socialdemokrat du ser att den personen är i högsta grad delaktig till att Bobby sänktes i en sjö, lemlästad, torterad, förödmjukad, plågad, skadad och slutligen mördad.

Bikerbitch skrev:
2133248 Du talar nästan alltid så man inte riktigt begriper vad du egentligen menar :rolleyes:
Oroa dig inte! Troligen är det bara som han hånar mig. Han ogillar min mjuka svaga stil och att jag gärna vill använda fakta. Undersökningar, utbildning, tveksamheter och fakta är skit eftersom Markus redan vet hur det är! Hans pappa har berättat det för honom...

Till ditt tidigare inlägg (nr. 52) kan jag bara säga att världen vore en tråkig, och kanske farlig, plats om bara de "smarta" debatterade. Och troligen inte mindre knepig.

bonny skrev:
2133029 Du har helt rätt! Varför bry sig om logik i livet!?
För att var tydlig så gör ju du precis det som du ondgör dig över: Anser att du har rätten att behandla andra personer hur du vill.
Jag anser inte att JAG har rätt att behandla andra hur jag vill, men jag anser att straffet för nån som kontinuerligt våldtar eller torterar barn inte ska vara ett år på hotell.

Det är en jävla skillnad på om JAG får göra som jag vill eller om staten skärper straffskalan.

Markus skrev:
2133301 Har man begått en grov våldtäkt för några år sedan så borde man försuttit sin chans att agera styvpappa för en förståndshandikappad tioåring.

Kan du utveckla det där lite? För just i detta fallet var det ju mamman som frivilligt flyttade in med karln och tog barnet med sig.

Markus skrev:
2130100 Tur att sexualbrottslingar inte sitter med andra interner snarare, plus att vem som helst kan välja isolering.

Jag anar generellt sett allmänbildning á TV3 i denna tråd.

Nu ska du inte vara negativ som vanligt Markus!

Dom väljer inte isolering själva däremot åker dom in där direkt... Sedan så brukar det alltid finnas någon snäll fångväktare som släpper ut dom men OJ så glömmer dom att alla andra också är ute. Säger bara en sak... Hagamannen är jävligt illa ute oavsett om han sitter på isoleringen eller inte.

ingen som tänkt tanken på att de människor som utför dessa bestiala handlingar är allvarligt psykiskt störda?

Isåfall lär ju knappast 15, eller ens 50 år i finkan göra något åt problemet. Synd bara att psykvården i sverige verkar vara ett skämt... :huvet

Nyheter
Yamaha R7-vinnarens rapport: ”Ett riktigt monster på kurviga landsvägar!”

På MC-mässan i vintras anor...

Nisse Hedlund bortgången

Den legendariske motorkonst...

En dag på dragstrippen

Efter att ha varit aktiv so...

Steve McQueens Scott Squirrel till salu

Detta Scott Flying Squirrel...

Dags för Strängnäs Bike Show!

Sista lördagen i augusti är...

Bikeweekend på Kjula denna helg