varför försöka??

• Thread starter Thread starter Veritas
  • Start date Start date
Status
Ej öppen för fler svar.
Backdraft skrev:
Det som har framkommit såhär långt är att man, utan alltför stora förbehåll, fritt kan uttrycka sig om hur man känner inför hustrumisshandlaren Kalle Svensson eller snuskgubben Olle Johansson som antastar tonårsflickor. Men...ähum! Hur ända in i det heligaste av verbal korrekthet skall en person uttrycka sig; om denne av någon anledning vill klargöra att det - gud förbjude - är någon av utomkulturell härkomst som gäckar dennes sinne?
Man kan börja med att försöka förstå vad saken gäller. Sen försöker man hålla sig till en vokabulär som man själv begriper. Vaifrån kommer man om man är av utomkulturell härkomst? Från Mars? där finns ingen kultur att tala om.

Känner du dig fortfarande lika smart?

brinckis skrev:
Blattar är ju invandrare som lever sin kultur här i Terra Scaniae och utnyttjar vårt svensk system. De vill inte anpassa sig till vår kultur, inte lära sig språket men bidrag vill de ha och brott begår de.

Jag vill inte prata skånska och käka spettekaka, vore jag då blatte om jag bosatte mig i malmö :va
Vänta lite, gammlot från åkarp är ju inflyttad från norrland - är han blatte?

gladh

gladh skrev:
...
Vänta lite, gammlot från åkarp är ju inflyttad från norrland - är han blatte?

gladh

Ett sånt as. Han har säkert snott brudar också......och jobb.... och tar bidrag.
Och han snackar fanimej inte skånska.

Chrille skrev:
Ett sånt as. Han har säkert snott brudar också......och jobb.... och tar bidrag.
Och han snackar fanimej inte skånska.

Å rejsar med en gammal skurhink som han tror han kan draifrån vem som hellst med.

gladh

Chrille skrev:
Varför ska du klargöra det så länge du inte ska lämna signalement på en individ?

Jag förstår din frågeställning. Låt mig dock poängtera att detta inte handlar om att värdera människor utifrån kulturell bakgrund. Däremot kräver den här diskussionen att vi noggrannare definierar vad vi menar med "blatte" och "vanliga Svenssons". Det är lite dit jag vill komma.

Backdraft skrev:
Jag förstår din frågeställning. Låt mig dock poängtera att detta inte handlar om att värdera människor utifrån kulturell bakgrund. Däremot kräver den här diskussionen att vi noggrannare definierar vad vi menar med "blatte" och "vanliga Svenssons". Det är lite dit jag vill komma.

Diskussionen borde mer riktas på VARFÖR folk envisas med att slänga ur sig epitiet som "blatte" när kort och gott idiot räcker aldeles utmärkt.

gladh

gladh skrev:
Diskussionen borde mer riktas på VARFÖR folk envisas med att slänga ur sig epitiet som "blatte" när kort och gott idiot räcker aldeles utmärkt.

gladh

Hade du reagerat mindre om han hade skrivit idiot med utländskt påbrå?

Bingo skrev:
Man kan börja med att försöka förstå vad saken gäller. Sen försöker man hålla sig till en vokabulär som man själv begriper. Vaifrån kommer man om man är av utomkulturell härkomst? Från Mars? där finns ingen kultur att tala om.

Känner du dig fortfarande lika smart?

Haha, jag beundrar din ihärdighet! (Lärde mig det igår!) Men istället för att anklaga mig för att vara verbalt inkapabel så kunde du ju istället riktat in dig på det väsentliga i diskussionen. Jag undrar jag vem det är som är rasist här inne? Jag, som har påpekat att jag inte har för avsikt att värdera människor olika oavsett bakgrund, eller du...som idiotförklarar folk när minsta möjlighet ges. Det var det här med vy-vidgande...

Last edited:
...kan inte låta bli ...

Nej, idiot hade nog räckt, vad har det för intresse om idioten är från Falun, Stockholm, Sjöbo eller Sarajevo???

Backdraft skrev:
Det som har framkommit såhär långt är att man, utan alltför stora förbehåll, fritt kan uttrycka sig om hur man känner inför hustrumisshandlaren Kalle Svensson eller snuskgubben Olle Johansson som antastar tonårsflickor. Men...ähum! Hur ända in i det heligaste av verbal korrekthet skall en person uttrycka sig; om denne av någon anledning vill klargöra att det - gud förbjude - är någon av utomkulturell härkomst som gäckar dennes sinne?

Det är ju det som är problemet. Att om det skulle vara en 'kalle svensson' så näms detta inte, för att det är i sammanhanget oviktig information. Men om det däremot råkar vara så att det är ett 'osvenskt' klingande namn alt. utseende så verkar det vara högst relevant information.. Det är märkligt.

Det är då jag börjar undra om det är sakfrågan eller härkomsten som skall diskuteras.

Last edited:
HansJ skrev:
...kan inte låta bli ...

Nej, idiot hade nog räckt, vad har det för intresse om idioten är från Falun, Stockholm, Sjöbo eller Sarajevo???

Kanhända att om man vill beskriva en idiot som man ser i en bil lite mera målande så är hudfärg nåt som man kan se. Det är svårare att se om idioten är ifrån sjöbo eller stockholm, white trasch kanske skulle passa då såvida personen inte varit och solat då blatte passar bättre. Vad vet jag??

Flamma77 skrev:
Det är ju det som är problemet. Att om det skulle vara en 'kalle svensson' så näms detta inte, för att det är i sammanhanget oviktig information. Men om det däremot råkar vara så att det är ett 'osvenskt' klingande namn så verkar det vara högst relevant information.. Det är märkligt.

Det är då jag börjar undra om det är sakfrågan eller härkomsten som skall diskuteras.

Vad jag tycker om "Kalle Svensson" har jag ännu inte delgivit någon här. Men för att reda ut begreppen så tycker jag naturligtvis mycket sämre om "Achmed"...ialla fall om man ska tro moralpolisen. Oss emellan kan jag dock avslöja att så inte är fallet. Däremot är jag medveten om att det du säger innebär ett stort problem i det här landet. *vinkar*

gladh skrev:

gladh

Jag försvarar inte de personer som väljer just de orden. Självklart är det nedvärderande. Dessvärre används ju motsvarande termer när ilskan riktas i motgående riktning mot "Svenssons". Helst skulle jag dock se att vi alla kunde kramas och komma överens.

Chrille skrev:
Och vad är en alkoholiserad Svensson som spöar kärring o ungar, kör bil på fylla och lever på socialen då?

Nä just det, såna finns ju inte.....
Det är en Pundarjävel.
Men det har fortfarande inget med det jag skrev att göra, det du verkade vilja göra var bara att vinkla nåt så det lät rasistiskt.

Backdraft skrev:
...eller du...som idiotförklarar folk när minsta möjlighet ges. Det var det här med vy-vidgande...
Nähä du, skyll inte på mig. De idiotförklarar sig själva. Själv har jag nu valt att göra som min mamma lärde mig när jag var liten, dvs att man spolar ner skiten. Det är dessutom mycket roligare än att försöka reda ut och förklara för tionde gången :hej

Last edited:
RW skrev:
Kanhända att om man vill beskriva en idiot som man ser i en bil lite mera målande så är hudfärg nåt som man kan se. Det är svårare att se om idioten är ifrån sjöbo eller stockholm, white trasch kanske skulle passa då såvida personen inte varit och solat då blatte passar bättre. Vad vet jag??

Turkisk 'gubbe med keps' och 'dansk gubbe med keps' som kör bil på ett jäkligt instabilt sätt, i Sverige. Vilken tror du blir beskriven som 'blatte' och vilken tror du blir kallad 'senilo'? Vilken, om än nedsättande, benämning är relevant för sakfrågan? Och vad vill man egentligen ha sagt med benämningen 'blatte'?

RW skrev:
"Målande beskrivningar" kan vara dör den stora faran ligger, att om jag kallar en överviktig idiot för "dj-vla fetto", så finns det ingen rörelse som propagerar för att alla överviktiga ska tvingas gå igenom bantningskurer, fettsugning etc, som tar detta som intyg att deras åsikter är de riktiga. Alla vet vad som avses, dvs ett kraftuttryck som inte har att göra med mina åsikter om överviktiga (jag känner f.ö. en hel del, och de flesta är OK). Uttrycket "Dj-vla blatte" spelar dock i händerna på diverse obskyra element som i brist på bättre förklaringar skyller sin egen misär på en grupp som de inte tillhör och som räknas som lägre stående (av de själva).

Status
Ej öppen för fler svar.
Back