Varför dricker så många stockholmare så mycket att det är skadligt för hälsan?

Strongliquid

Gudomlig sporthojare
Gick med
24 Jul 2005
Hoj
Scott.
Är det ångest eller tillgången på kultur hela veckan som göret?
Eller kanske fördelen med att man nästan aldrig behöver bilen för att åka till affären, eftersom den ligger så nära, och inte 3 mil bort.

http://www.sorad.su.se/pub/jsp/polopoly.jsp?d=11320&a=92437

http://www.sorad.su.se/content/1/c6/09/24/37/Tal_om_Alkohol_2010.pdf

"Norrbottningarna tar det lugnt med spriten
Norrbotten 19 feb 12:18

Alkoholkonsumtionen går visserligen ner i hela landet, men skillnaderna i supandet är stora mellan olika län. Mest dricker man i Stockholm - 0,55 och 0,27 liter ren alkohol/månad för män respektive kvinnor. Minst dricker man i Norrbotten - 0,35 respektive 0,13 liter/månad.

I Stockholm räknar man med att hela 19 procent av den manliga befolkningen är riskkonsumenter, dvs. dricker så mycket att det är skadligt för hälsan.

Jämfört med rikssnittet har även befolkningen på Gotland samt i Halland, Skåne och Kronoberg en hög konsumtion.

Minst alkohol dricker man förutom i Norrbotten i Västerbotten, Jönköping, Jämtland och Gävleborg, visar siffror från Centrum för socialvetenskaplig alkohol- och drogforskning."

http://www2.blocket.se/news?id=241944,241985&ca=1_3&cg=

Beroende på definitionen av Stockholm så skulle jag tippa att det beror mer på att de som väljer att bo i stockholm gör så pga att de prioriterar uteliv högre än gemene man, vilket också är ett argument för de högre boendekostnaderna.

De består sannolikt också av en yngre grupp än övriga landet. Många unga flyttar till stockholm, få unga flyttar därifrån. Många i småbarnsförälder-åldern flyttar ifrån stockholm, få dito flyttar dit.

Dessutom tror jag att den högre snittkonsumptionen grundar sig både i att det högst sannolikt finns en stor grupp deprimerade smygalkisar, men kanske främst att det i sthlm dricks oftare, men mer behärskat i väldigt många läger som på andra orter är mer eller mindre helnyktra. Högst sannolikt pga av att man i regel bor mindre och därför träffas på lokal istället för hemma, och då tar en öl istället för en kaffe.

Sen kanske sthlm har en större grupp riktiga "alkisar", men per capita är det kanske lika på landet också.

<<<<<<<<<<<<<<<

Göteborgare dricker ju fulsprit från båtarna och knaprar piller istället, och i norrland brygger de bara eget.. Säger inget om folkhälsan, bara bolagets resultaträkning.

Klart det dricks minst i Norrbotten. Där bor ju knappt någon.

TS har fö ett väldigt passande nick....

Räknar dom bort turister/kursdeltagare etc?

Jag hoppas innerligt att det inte är finkulturen i Stockholm som gör att folk dricker.

Då kommer hela Umeå att bli alkisar 2014...

För er som inte vet, Umeå utsågs till kulturhuvudstad 2014, det måste bero på att vi hade en känd kärring här som pissade på golvet på Norrlandsoperan.

Ryktet gör gällande att 2014 blir det nummer två i foajen på invigningen av det för året nybyggda kulturhuset

Vem f-n tog det beslutet, Umeå själva? Hur mycket jag än googlar kan jag inte hitta ett enda skäl till varför..

Näe, det var väl någon omröstning bland prettofolk och domm tyckte väl att renar var söta...

På slutet stod det mellan Umeå och Lund tror jag...

Men ingen fara, vi bränner ett par miljarder på att riva ett gammalt kvarter och bygga ny skrytbyggnad till dess, "Kulturhuset mellan broarna"

Vi har relativt ny opera här i stan och relativt frächt biblotek mitt i stan, men det skulle visst flyttas för det här spektaklet.

Vi har relativt ny opera här i stan och relativt frächt biblotek mitt i stan, men det skulle visst flyttas för det här spektaklet.

Visst är det skönt att känna att skattepengarna går till något produktivt?

Jag hade nog hellre sett ett par extra lärare i ungarnas skola, lite kortare vårdköer, en värdig äldrevård och några kronor extra till pensionärerna... Med allt på din lista blir det nog lite över att investera i nåt entreprenörsbolag på frammarch också, så kanske några av skolungarna har jobb när de blir stora så att de slipper skjuta älg för att äta innan de går på vernissage.

Näe, det var väl någon omröstning bland prettofolk och domm tyckte väl att renar var söta...

På slutet stod det mellan Umeå och Lund tror jag...

Men ingen fara, vi bränner ett par miljarder på att riva ett gammalt kvarter och bygga ny skrytbyggnad till dess, "Kulturhuset mellan broarna"

Gött att ni gör nytta av alla stålarna ni drar in på vattenkraften.:D

Det jävligaste av allt är ju att den naturliga samlingsplatsen för motorcyklister nästan försvinner av bygget, och att skattepengarna slösas bort...

Vattenkraften beskattas väl i stockholm där kontoret ligger?

Beroende på definitionen av Stockholm så skulle jag tippa att det beror mer på att de som väljer att bo i stockholm gör så pga att de prioriterar uteliv högre än gemene man, vilket också är ett argument för de högre boendekostnaderna.
Fast å andra sidan så är det nog många som flyttar hit pga att jobben finns här, som mig tex. Jag drack mycket mer när jag bodde i Gävle, iofs drog väl studentlivet upp medlet lite :rolleyes: Nu måste jag mer hålla mig nykter för att inte ta steget att säga upp mig å fly från betonghelvetet :gnissla

Fast å andra sidan så är det nog många som flyttar hit pga att jobben finns här, som mig tex. Jag drack mycket mer när jag bodde i Gävle, iofs drog väl studentlivet upp medlet lite :rolleyes: Nu måste jag mer hålla mig nykter för att inte ta steget att säga upp mig å fly från betonghelvetet :gnissla

HUR mkt mer drack du då? Och framförallt, hur mkt hade du druckit om du jobbat på vishan nu och inte i stan?

Min tes byggde ju på att stockholm har en hög lägstanivå, så även om gävle (jävla folk) super HÅRDARE, så dricker 08a mer i snitt per capita per år.

HUR mkt mer drack du då? Och framförallt, hur mkt hade du druckit om du jobbat på vishan nu och inte i stan?

Min tes byggde ju på att stockholm har en hög lägstanivå, så även om gävle (jävla folk) super HÅRDARE, så dricker 08a mer i snitt per capita per år.
Som student va de fest ofta, minst en gång i veckan i snitt, å då smuttades det inte på dunken :rolleyes: Oavsett vars jag hade bott skulle jag nog dricka lika mycket/lite nu dock, har sällan tid, har ledsnat på att vara bakis och både jag, kroppen och ekonomin mår mycket bättre av att skippa alkohol, annat än ett glas vin till maten ibland tex. Inte behöver jag fly vardagen direkt heller :)

Vet inte hur mätningen är gjord men baserat på vad jag sett när jag hälsat på polare från andra "mindre" orter etc. är att de dricker satans mycket mer än polarna hemma.

Nyheter
Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...

Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP