Varför denna tortyr med skruvar med stjärnspår?

Shimonu

Sporthojsnörd
Gick med
26 Aug 2013
Ort
Linköping
Hoj
Z1000SX -18
Ska kolla ventilspelet och får av ventilkåpan och hela den biten, ska öppna generatorkåpan för att snurra motorn men den sitter med värdelösa skruvar som såklart sitter som berget och börjar slitas så snart man ska vrida.


Boven i dramat, är värre än den ser ut på bilden, tveksam att den kommer gå att få upp nu.
IMG_20141129_144227.jpg

Det är väl inte första tråden av denna sort. Vad är det för superteknik jag saknar för att anamma gudarnas styrka och få upp sådan skruv?
 
Knacka med en plasthammare på skaftet samtidigt så brukar det gå bättre.

Sen skall man ha fin och passande skruvmejsel, klart viktigast.
 
Att man inte har oslitna skruvmejslar med rätt storlek brukar vara #1 av det som gör att det skiter sig. Det brukar hjälpa att klappa till skruvskallen med en hammare.

Skruven i bild går nog fint att ta med en liten rörtång/papegojtång men den blir inte så vacker = beställa ny.
 
Last edited:
Japaner använder sin egen standard ´JIS (åtminstonne på äldre mc) påminner mycket om Phillips
 

Bifogat

  • öööö.png
    öööö.png
    47 KB · Visningar: 2,766
Last edited:
Använd slagmejsel. Slå fast bit:en ordentligt innan du försöker lossa skruven så får den bättre grepp och du knäcker oxiden i gängorna.
 
Innan du slår för mycket värm motorblocket med en värmepistol aluminium utvidgar sig snabbt . Om du har en ph - mejsel slipa av toppen lite så går det bättre
 
Last edited:
då vi på jobbet har ett flertal personer som har svårt för det där med att använda rätt stjärnskruvmejsel till rätt stjärnskruv köpte vi denna från veidec http://www.veidec.com/products/se/adhesive-sealant/liquid-torque-ltq-19-gr-bottle.html

det är en "vätska" med kristaller i som man droppar i skallen på den slitna/rundade skruven och sen ner med mejsel och lossa. och jag är konstant skeptisk mot sådana där mirakel medel... men detta funkar verkligen KANON... kristallerna eller vad det är gör att mejsel greppar riktigt bra...

OBS detta är ej reklam eller menat som reklam...
 
då vi på jobbet har ett flertal personer som har svårt för det där med att använda rätt stjärnskruvmejsel till rätt stjärnskruv köpte vi denna från veidec http://www.veidec.com/products/se/adhesive-sealant/liquid-torque-ltq-19-gr-bottle.html

det är en "vätska" med kristaller i som man droppar i skallen på den slitna/rundade skruven och sen ner med mejsel och lossa. och jag är konstant skeptisk mot sådana där mirakel medel... men detta funkar verkligen KANON... kristallerna eller vad det är gör att mejsel greppar riktigt bra...

OBS detta är ej reklam eller menat som reklam...

Det funkar även på slitna sexkantskruvar som riskerar att svarvas ännu mer runda.
 
I somras svor jag över en närmast identisk Yamaha-konstruktion. Stjärnskruvarna som håller fast kåpan för vevaxeln på genesismotorerna. (årsmodell 85-01) De är bara åtdragna med 7 Nm men problemet är att de sitter med gänglåsning så det behövs säkert drygt 35 Nm för att få skiten att släppa.

Då det där smala stjärnspåret helt enkelt inte pallar för de krafterna fick jag helt sonika såga ett spår tvärs över skruvskallen med bågfilen och sen använda en rak T-mejsel så jag kunde uppbåda lite mer vridmoment.

Ett till knep är att använda bits och spärrskaft på dylika skruvjävlar. Då går det att applicera mycket tryck på skallen samtidigt som man snabbt knycker till på skaftet. Lite manuell "mutterknackning" helt enkelt. Jag har funnit att det är effektivare än att försöka "segdra" skruvarna med mejsel.

Men jag håller helt o fullt med om att den idiotingenjör på Yamaha som satt dit såna där stjärnskruvar borde arkebuseras. Åtminstone en gång.
 
...borde arkebuseras. Åtminstone en gång.
Precis! Så han lär sig...

Troligen var det dock så att han som ritade första gången bestämde sig för insex, men så hann en bönräknare fram och ändrade specen innan produktion. Jmfr "Journalist vs. Rubriksättare" :)



Att man inte har oslitna skruvmejslar med rätt storlek brukar vara #1
Really...?
Okay, jag fattar, jag fattar,
 
Ett tips som kan fungera som jag lärde mig en gång av en garvad mekaniker.
Funkar i ditt fall med Philips mejsel eller slagskruvmejseln.

Börja med att DRA ÅT DEN. Den behöver inte i vart fall röra sig kännbart eller synligt. Kraften som man lägger an räcker i många fall att få den att släppa. Eter mina 30 års skruvande med allehanda motorcyklar har jag fått loss många på detta sätt.
 
Den skruvskallen som du visar på bilden Shimonu är kanske inte helt bortom räddning, men om den är det och du är beredd på att köpa en ny så är det oftast enklast att knacka loss den med körnare + hammare. Anledningen är väl att det efter ett antal år oxiderar fast så in i helsike.

När jag renoverade exupen på min gamla FZR1000 så knäckte jag den första skruven trots att jag inte drog speciellt hårt, blev så jäkla trött och sprayade 5-56 över skiten - var skitsur och gick därifrån

Dagen efter var det såklart hur lätt som helst att lossa skruvarna !
 
Måste vara bättre med torxspår istället. Kan inte bli fel, man måste ha rätt bits från början. Inget tum el mmtjafs där inte.
 
Last edited:
Som någon nämnde tidigare. En vanlig PH (ex PH2) bits är spetsig. Prova PHR (ex PHR2) bits istället. De är trubbiga istället för spetsiga och du kommer ner i skruvskallen bättre.
 
då vi på jobbet har ett flertal personer som har svårt för det där med att använda rätt stjärnskruvmejsel till rätt stjärnskruv köpte vi denna från veidec http://www.veidec.com/products/se/adhesive-sealant/liquid-torque-ltq-19-gr-bottle.html

det är en "vätska" med kristaller i som man droppar i skallen på den slitna/rundade skruven och sen ner med mejsel och lossa. och jag är konstant skeptisk mot sådana där mirakel medel... men detta funkar verkligen KANON... kristallerna eller vad det är gör att mejsel greppar riktigt bra...

OBS detta är ej reklam eller menat som reklam...
Funkar utmärkt med ventilslippasta också.
 
Måste vara bättre med torxspår istället. Kan inte bli fel, man måste ha rätt bits från början. Inget tum el mmtjafs där inte.


Om allt vore så enkelt.. Wurt har naturligtvis en egen typ av torx:huvet som inte stämmer överens med standard torx tror det är en mellan storlek mellan standard.
 
Nyheter
Mälaren Runt – Tillbaka till rötterna

Under lördagen kördes Mälar...

Fat Boy Gray Ghost – 35 år efter Terminator 2

2025-års Fat Boy Gray Ghost...

European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 – ...

Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...

Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Back
Top