Varför byta olja var 5:e h??

Asken

Ny medlem
Gick med
6 Mar 2003
Hoj
R1
Jag skulle bli glad om någon kan förklara för mig varför det är så orimligt täta oljebyten på enduro/supermotardhojar??
Kan inte se anledningen. En ny R1:a är det väl 1000mils intervaller på för oljebyten?

För det första går det bara ca en liter olja i motorn. I en sporthoj går det i betydligt mera. Sen är nog intervallerna satta efter användningsområdet dvs hård bankörning/tävlingskörning med lite omilda växlingar mm som kan bilda spån i oljan.

den som kör 1000 mil med sin R1 inann oljebyte bör nog tänka om,även fast det är intervallen. Fast de flesta R1or brukar inte rulla så långt inann de är krokiga.

Asken skrev:
Jag skulle bli glad om någon kan förklara för mig varför det är så orimligt täta oljebyten på enduro/supermotardhojar??
Kan inte se anledningen. En ny R1:a är det väl 1000mils intervaller på för oljebyten?

Det beror på att oljemängden är så pass mycket mindre än jämförelsevis en R1:a.
Beroende på om det är 2- eller 4-takt så saknas det dessutom oljefilter.
Endurohojar händer det att man dränker i ett kärr & får in vatten i motorn, då är det bra om man byter olja när man kommer hem... :p
Det är inte lika ofta man sänker en R1:a i ett kärr. :crash

En fyrtakts enduro varvas väl inte lika hårt som en R1:a?
Kan förstå förklaringen med mindre oljevolym, och om man dränker hojen i ett kärr i slutet på varje 5-timmarsintervall.
Men att det är mindre oljevolym borde väl inte ge 5h-intervaller mot 100h-intervaller?

Intervallerna är satta med tanke på hård användning vid tävling.
Om man inte tävlar så är det bra att använda samma intervall men knappast nödvändigt.
Sen beror det lite på uppbyggnaden av motorn också hur mycket sevice som behövs.
Honda crf:en har väl en extremt tunn kolv (bara en kolvring?) om jag inte har fel, vilket skapar tätare intervaller för att det ska hålla ihop.
Rad fyror är snällare rent mekaniskt än vad en enstånka är, enstånkan blir aldrig riktigt balanserad jämfört med fyran.

Sen är det lite orättvist att jämföra en tävlingsmotor med en gatmotor även om R1:an är en vass motor.
(det är sant att den inte varvas lika hårt som R1:an i gengälld går stånkan ryckigare för alla lager mm)

...och kör man maskinen som supermotard (eller is-bana), så går den bra mycket hårdare än vad en cross eller enduro gör. Istället för småfjuttande med gasen lite nu och då, så varvas det fullt nästan hela tiden. Gatkörning är lite snällare förstås, men antalet gånger oljan passerat genom motorn och förorenats i cylindern och sugit upp skräp från kopplingen är betydligt mer än på en vanlig gathoj. Men jag bytte olja efter ca 300 mil på min Kawa 750 (den såg då ut som oljan i KTM:erna efter 30 mil).

TomK skrev:
...och kör man maskinen som supermotard (eller is-bana), så går den bra mycket hårdare än vad en cross eller enduro gör.

vad pratar du om du säger att supermotard hojen och isbane hojen går mycket hårdare än en cross där har du helt fel hojen går lika hårt jag kör både cross och motard med min hoj och tycker att den går mycket hårdare på crossbanan

mvh tobbe

Asken skrev:

Om jag skulle haft en R1:a och hållt full gas i 5h samt att växla utan koppling
hade jag oxå bytat olja efter det :rofl

TomK skrev:
...och kör man maskinen som supermotard (eller is-bana), så går den bra mycket hårdare än vad en cross eller enduro gör. Istället för småfjuttande med gasen lite nu och då, så varvas det fullt nästan hela tiden. Gatkörning är lite snällare förstås, men antalet gånger oljan passerat genom motorn och förorenats i cylindern och sugit upp skräp från kopplingen är betydligt mer än på en vanlig gathoj. Men jag bytte olja efter ca 300 mil på min Kawa 750 (den såg då ut som oljan i KTM:erna efter 30 mil).

Det beror naturligtvis vilken nivå man kör på :FU

Inte riktat mot dig nu Tom, men kör man som en rädd fjant i skogen och på crossbanan kommer man naturligtvis aldrig upp i tempo/varvtal. Kryssar man på som en orädd missil går det genast fortare och motorn får jobba hårdare. Att sen en enduro/cross är drevad annorlunda gör ju att varvtalet blir snarlikt högt, men i lägre km/h-hastighet. Kolven vet inte vad du har för bakdrev...
Tror nog en mc som går riktigt offroad slits mer på nästan alla sätt än en som går asfalt.

gsitobbe skrev:
vad pratar du om du säger att supermotard hojen och isbane hojen går mycket hårdare än en cross där har du helt fel hojen går lika hårt jag kör både cross och motard med min hoj och tycker att den går mycket hårdare på crossbanan
mvh tobbe

nja håller inte med riktigt
det är ju helt klart lättare att hålla stumt på en platt fin 200m asfalts raksträcka än på motsvarande raka på crossbanan.
men elit crossåkarna har nog full gas nästan lika mycket som motard eliten.

rejser skrev:
nja håller inte med riktigt
det är ju helt klart lättare att hålla stumt på en platt fin 200m asfalts raksträcka än på motsvarande raka på crossbanan.
men elit crossåkarna har nog full gas nästan lika mycket som motard eliten.

det är det jag menar att när man åker fortare som det är mera krävande att köra cross för motorn mvh tobbe

Ghost skrev:
Det beror på att oljemängden är så pass mycket mindre än jämförelsevis en R1:a.
Beroende på om det är 2- eller 4-takt så saknas det dessutom oljefilter.
Endurohojar händer det att man dränker i ett kärr & får in vatten i motorn, då är det bra om man byter olja när man kommer hem... :p
Det är inte lika ofta man sänker en R1:a i ett kärr. :crash
Heeeee, dränker man inte R-hojar sa du.

Var ute en sväng igår med nåra RIKTIT korkade kompisar som tycker att grusbus minsann går lika bra med R-hoj som endurohojar :3freak

Bilden är tagen med min telefon. Bättre kommer...

Bifogat

• IDIOT.jpg
    IDIOT.jpg
    24 KB · Visningar: 319
cRoC skrev:
Hojarna står väl på en gräsplätt? :confused:
Samma hoj på bägge bilderna. Den står duktigt nersjunken i leran. Stödet är alltså fortfarande uppfällt. Kortet är taget ~300m ut i ett skogsmaskinspår :3freak. Fyra man krävdes för att bära bort hojskrället.

Asken skrev:
En fyrtakts enduro varvas väl inte lika hårt som en R1:a?
Men den har avsevärt större slaglängd = kolvhastigheten blir antagligen rätt stor ändå. Dvs slitaget på ringar, kolv och lopp kanske blir ungefär lika stort.
"Men den har ju bara en cylinder mot fyra?" Japp. Men den cylinder har avsevärt större borr (typ 40% större eller nåt sånt) = längre omkrets. Inte fyra gånger längre men ändå..
Och även om varvet är lägre så är bitarna som hoppar runt i spisen större, tyngre och klantigare = större masskrafter relaterat varvtalet, dvs kanske lika stora krafter som R1 trots lägre varvtal.
Och som någon skrev ovan, liten oljevolym och inget filter.
Gamla VW bagge hade ju inte heller något filter och de hade väl rätt kort bytesintervall har jag för mig. Trots någorlunda stor oljevolym.

gsitobbe skrev:

mvh tobbe

Kan bara hålla med.. Full mutter som gäller även på crossbanan, o vi crossförare byter oljan / filter var 5´e timme

Nyheter
Brembo inför nya Hyction‑bromsskivor i WorldSBK 2027

Brembos nya carboceramiska ...

Ducati lanserar Desmo450 EDS

Ducati lanserar Desmo450 ED...

Custom Bike Show 2026

I år var det 52a gången Cus...

Gotland Ring Bike Week ´26 går mot deltagarrekord!

Med en månad kvar är det gl...

Från familjeföretag till modern motorhub – Ljunggrens Motor växlar upp

I motorvärlden finns det ha...

Inga mirakelbatterier ändå?

Rabalder kring Verge: Har s...

Custom Bike Show på lördag!

På Sveriges nationaldag, nu...

Bilder från DGR 2026

Den 17 maj kördes The Disti...

ZXMOTO – nytt mc-märke i Sverige

PRESSMEDDELANDE, Köpenhamn,...

Gotland Ring Bike Week, välbokat trots turbulens i bolaget!

Det är med glädje vi pratar...

Back