Varför bryts kontakten mellan router/laptop?

• Thread starter Thread starter sportbike
  • Start date Start date

sportbike

Guest
Har en ny router (D-link) och en två år gammal HP laptop.
Ungefär var 10:e minut bryts internetuppkopplingen och jag får meddelandet: "identifiering sker".
Bredbandsleverantör är Telia, och det är mäkta frustrerande.
Emellanåt slår laptopen också av "trådlös kommunikation" och måste startas om, givetvis när jag håller på med viktiga saker som bankärenden och surfa på SH.
Döda datorn och köpa ny?

Din laptophistorik är väl ganska ökänd? :D

Annars skulle jag rekommendera att uppdatera drivarna till nätverkskortet i laptopen, och kolla upp mottagning och ev skumma säkerhetsinställningar. Sen är det ju inte helt säkert att den nya routern är hel heller. Min förra D-link fick man starta om med jämna mellanrum, den dog helt enkelt bara ibland. Sen tackade nätdelen för sig så det blev en ny iaf. Det kan ju ha varit den som spökade hela tiden... Så vill du ha en annan D-link att testa med så står det en här å väntar på dig! ;)

Kan vara en ide att byta kanal på routern om det är så att det finns många trådlösa nätverk i närheten.

På min D-link löste det sig när jag uppdaterade firmwaren. Tror min heter 615.

Felet stavas D-link. Byt skiten till något seriöst, som Linksys så ska du se att det kommer funka.

Bussigt, jag frågade på SH vilken jag skulle ha innan jag köpte den och fick då tipset att den var bäst.
Jag blev väl inte tutlurad?

Bussigt, jag frågade på SH vilken jag skulle ha innan jag köpte den och fick då tipset att den var bäst.
D-Links nyare grejer brukar funka bra. De äldre trådlösa sakerna är inte så vidare tillförlitliga.

Som sagt, uppdatera firmwaren o byt kanal på skiten så borde de bli bättre.

Har en likadan och den har buggat ungeför på det sättet en gång. Räckte med att starta om den så funkade det sen. Hänt 1 ggn på 3 år kanske

Det kan vara det nya Bodström-chipet som D-link sätter i alla modeller numer. Det spårar och rapporterar allt du gör till myndigheterna, och stänger automatiskt ner om man surfar på internets bakservrar...

Nä, ärligt så hör jag aldrig annat än att D-link strular, från polare, släkt, vänner samt övriga.

Har själv haft två av deras routrar plus ett wlan-kort och det funkade aldrig bra. Konkurrenterna ligger i samma prisklass, så det finns ingen anledning att välja D-link.

Nä, ärligt så hör jag aldrig annat än att D-link strular, från polare, släkt, vänner samt övriga.

Har själv haft två av deras routrar plus ett wlan-kort och det funkade aldrig bra. Konkurrenterna ligger i samma prisklass, så det finns ingen anledning att välja D-link.
Vad är det för trådlösa routrar från D-Link du kört då? DI 524?

Jag sitter mot en DIR 855 nu. Den enda nertiden som den har haft har varit på grund av strömavbrott eller om man varit tvungen att starta om den för att man har ändrat någon inställning. Aldrig att den spontant har tappat uppkopplingen av sig själv. Så jag kör gärna D-Link.

Vad är det för trådlösa routrar från D-Link du kört då? DI 524?

Jag sitter mot en DIR 855 nu. Den enda nertiden som den har haft har varit på grund av strömavbrott eller om man varit tvungen att starta om den för att man har ändrat någon inställning. Aldrig att den spontant har tappat uppkopplingen av sig själv. Så jag kör gärna D-Link.

Jag minns inte modellnumret, men jag kastade den sista 2006 och köpte en Linksys som snurrat perfekt sen dess. Så reservation för att D-link skärpt sig sen dess.

Nyheter
Nicky Hayden-specialversion – såld för 2,5 miljoner

En exklusiv motorcykel med ...

BMW Motorrad Vision CE

På IAA Mobility 2025-mässan...

Höstrusch för våra fotografer

Inte bara sommarmånaderna, ...

Jonathan Rea avslutar sin racingkarriär

Efter nästan två decennier ...

Yamaha debuterar med V4 i MotoGP

Yamaha har meddelat att för...

Hojmys i Ugglans Park