Varför brann ladd.regulatorn/likriktaren??

NO_FEAR

Skrapa skrapa lila lila
Gick med
7 Mar 2003
Hoj
R1 fighter -05
Var ute och åkte en sväng igår.
Och efter ca 7mil stannade hojen och jag förstod inte varför förrän jag av en händelse tittade ner och såg att det rök inifrån cutsen. Upptäckte att det var laddningsregulatorn/likriktaren som brann.

Nu undrar jag vad det kan va för orsak till ett sådant fel.

Är det bara att slänga dit en ny eller ska man kolla något specielt innan man sätter dit en ny?

Jag hade skruvat med hojen kvällen innan och hade förmodligen glömt spänna bultarna ordentligt som höll fast den för de hade vibrerat loss. Vet inte om vibrationerna mot bakramen kan vara orsaken till att regulatorn brann?

Tips mottages med tacksamhet. :tummenupp

/Fredrik

Jordar inte regulatorn i ramen på ngt vis? I vilket fall så brukar dom vilja ha lite kylning i form av metallisk kontakt, men jag kanske är ute och cyklar nu.
Vill du vara hundra säker så är det ju till att mäta upp lindningarna i generatorn som gäller för att försäkra sig om att det inte orsakade branden.
//Tobbe

Det är rätt om den lossnar får den ingen kylning mot ramen,
och då bränner den, samma sak hände mig orginalregulatorn är känslig
där är inga kylflänsar på dom.
Jag köpte en pirat från duells på dom är det kylflänsar :tummenupp
samma pris som orginal ca 1500:- Jag satte dit den med låsmuttrar efter
det inga problem..

OKej, tackar för svaren.
Då vet jag ju vad felet var då.
Varm som helvete var den iaf. hehe.

Blir att köpa pirat nu då. Låter ju smartast.

NO_FEAR skrev:
OKej, tackar för svaren.
Då vet jag ju vad felet var då.
Varm som helvete var den iaf. hehe.

Blir att köpa pirat nu då. Låter ju smartast.

Om batteriet ditt är gammalt och sunkigt kan det vara värt att köpa ett nytt. Läste någonstans att ett sunkigt batteri kan knäcka regulatorn, vet dock inte om detta stämmer.

Köp din regulator härifrån David Silver Spares, då kostar den £55.00 ca. 740 Kr +frakt.

LameViffer skrev:
Om batteriet ditt är gammalt och sunkigt kan det vara värt att köpa ett nytt. Läste någonstans att ett sunkigt batteri kan knäcka regulatorn, vet dock inte om detta stämmer.

Köp din regulator härifrån David Silver Spares, då kostar den £55.00 ca. 740 Kr +frakt.

Stämmer, tveksamt om batteriet mår bra om det har varit stekhett. Hur mycket vätska finns kvar då...

Hondas R/R är inte så kul, särskilt VFR, blackbird och gamla 600 tydligen.
Passa på att gå igenom alla kontakter från generatorn, via R/R och till batteriet. Är inte dom OK så bränner du nästa R/R åxå hur många kylflänsar du än har.
Det har hänt mig åxå, mitt i natten, mitt på skogen i djupvärmland...

Ett dåligt batteri kan grilla en regulator, så kolla batteriet också. Annars brinner den nya regulatorn sannolikt upp den med.

Rätt vanligt fel på dom gamla fb modellerna orginal grunkan e taskigt kyld redan som det e att den sen inte va bra spänd gör det värre ....snacka med json han hade samma problem tror han löste det med att ta en från susuki

Sniper skrev:
Det är rätt om den lossnar får den ingen kylning mot ramen,
och då bränner den, samma sak hände mig orginalregulatorn är känslig
där är inga kylflänsar på dom.
Jag köpte en pirat från duells på dom är det kylflänsar :tummenupp
samma pris som orginal ca 1500:- Jag satte dit den med låsmuttrar efter
det inga problem..
Helt rätt !! Skillnaden i kylning av regulatorn om den är lös resp fastdragen mot ramen är enorm! :fakta De regulatorer jag sett med kylflänsar har nog oftast haft dem enbart av kosmetiska skäl, de har varit så små att det inte gjort så mycken verkan.
Tror nog mest på thermal breakdown, dvs ingen kylning => övertemp => paj..
Köper du en ny, glöm nu inte att dra fast den, använd gärna lite kiselfett emellan regulator och ram, det hjälper. Jag har sett att vissa tyska firmor bifogar lite sånt fett till sina regulatorer..

Nyheter
Nya BMW S 1000 RR tar form

Redan i maj 2025 gav BMW me...

Helsvarta Deadwood – Ny cruiser från H-D

H-D presenterar nya Deadwoo...

Sommarauktion hos Antiqueweb

Svenska Antiqueweb avslutar...

HJC stärker kundrelationen

Pressrelease från HJC Helme...

Sportsterbygge i nästa nummer

I Allt om MC nummer 8 komme...

Dags för gräsgasa hos Hydet