Varför blir motorn varmare än vanligt?

HansJ

Ver 1.1, by Leca
Gick med
8 Dec 2003
Hoj
TRX850
Har under vintern låtit porta toppen, nya insugsventiler, honat cylindrar och bytt ringar. Satt ihop allt för två veckor sen, och fyllde på med Biltema mineralolja, och kört in enl Motomans princip, dvs ingen fegkörning. Har också vridit TPS:en för att skjuta fram tändningen så mycket som möjligt. Fuggarna är ombestyckade enl. rekommendation av Mikuni ÅF i Tyskland, som har satt ihop ett par TRX:er, så den borde vara hyfsat rätt (minskade tomgångsmunstycken och ökade huvudmunstycken)

Körde upp hojen från föräldrarna förra helgen, ca 10 mil, och allt gick bra. Inget onormalt. I veckan tog jag hojen till jobbet, och på hemvägen var det mycket trafik, så jag körde småvägar med mycket trafik där med. Hojen går plötsligt väldigt varm, + 100 grader.

Första säsongen med TRX:en var jag varit orolig för tempen, men då pga att den aldrig varit uppe i högre temp än 65-70 grader. Jag testade då att låta hojen stå på tomgång en varm dag, och lyckades efter lång tid få fläkten att gå igång.

Idag tog jag en runda ned till Bulten. När jag kom hem hade inte tempen gått upp till mer än 70 grader, men när jag lät den stå på tomgång under några få minuter, så gick tempen upp i +100, och fläkten drog igång. Det har som sagt bara hänt en gång tidigare, en varm sommardag med betydligt längre tomgångskörning.

Vatten finns det gott om i kylarsystemet, ev. luftficka i närheten av tempgivaren utesluter jag, eftersom den verkar kyla när man rullar i normala hastigheter.

Jag funderar mkt på vad 17 som har ändrat beteendet :va Är lite orolig för kamöverfallen, jag har dragit dem med momentnyckel, men det är några TRX:er som har kamaxeln har nypit på. Enl. en bekant så borde värmen inte ha med begynnande nypning att göra, han påstod att det sker med blixtens hastighet i och med att det är aluminiumbanor.

Har kört med nya ringarna ca 20 mil, kan den högre friktionen påverka tempen såpass mycket?

Kom med lugnande besked nu, så jag kan sova gott!

Last edited:
HansJ skrev:
2108862 Har också vridit TPS:en för att skjuta fram tändningen så mycket som möjligt. Fuggarna är ombestyckade enl. rekommendation av Mikuni ÅF i Tyskland, som har satt ihop ett par TRX:er, så den borde vara hyfsat rätt (minskade tomgångsmunstycken och ökade huvudmunstycken)

Körde upp hojen från föräldrarna förra helgen, ca 10 mil, och allt gick bra. Inget onormalt. I veckan tog jag hojen till jobbet, och på hemvägen var det mycket trafik, så jag körde småvägar med mycket trafik där med. Hojen går plötsligt väldigt varm, + 100 grader.

Hänger inte riktigt med i resonemanget i hur du ändrar tändningen med TPSen. Men om det nu är så att du har flyttat framtändningen. Senare tändning får du högre arbetstemp.
Det i kombination av mindre/magrare tomgångsmunstycken.
Men jag tycker inte du ska vara orolig. Det låter ganska normalt.
Var bara observant på att den inte kokar. Sov gott.

Går den bra förövrigt då?

Temperatur

Har ingen erfarenhet med TRX men kan se samma syndrom med min Firestorm (Twin, Vätskekyld)

Fläkten på min drar igång vid 106 grader.

Ligger jag med bra tempo håller den sig vid 74-84 grader.
Kör jag sakta (50-70km/h) på mindre vägar med trafik, eller i stan går den lätt upp över 90 grader.
Och tomgång, ja..., det tar inte lång tid innan fläkten drar igång.

Vad ska TRX'en det ha för optimal arbetstemperatur?

Edit:
Enligt min instruktionsbok varnar temperaturmätaren vid 122 grader, och då ska man stänga av motorn.

Last edited:
Mats757 skrev:
2109490 Hänger inte riktigt med i resonemanget i hur du ändrar tändningen med TPSen. Men om det nu är så att du har flyttat framtändningen. Senare tändning får du högre arbetstemp.
Det i kombination av mindre/magrare tomgångsmunstycken.
Men jag tycker inte du ska vara orolig. Det låter ganska normalt.
Var bara observant på att den inte kokar. Sov gott.

Går den bra förövrigt då?
sov gott gjorde jag ändå ;) Och bra går den :tummenupp

TPS ändringen gör väl mest att förtändningen ökar vid ett lägre varv än annars, det var så jag menade. Lär dock inte påverka vid tomgång redan. Ombestyckningen skulle ju kunna vara en del, det håller jag med om, men det har varit diskussioner om den extremt låga arbetstempen på div. TRX-forum, och jag har inte hört om någon som beter sig så här. Min hoj har gått med betydligt mindre lågfartsmunstycken tidigare också utan att bli så varm under normal stadstrafikkörning... Är som sagt mest bekymrad över kamöverfallen, så längde höjd temp inte är ett symptom på att de håller på att nypa så kan jag leva med tempen, men det är för att utseluta det som jag undrar om andra möjliga orsaker.

jens_rock skrev:
2109525 Har ingen erfarenhet med TRX men kan se samma syndrom med min Firestorm (Twin, Vätskekyld)

Fläkten på min drar igång vid 106 grader.

Ligger jag med bra tempo håller den sig vid 74-84 grader.
Kör jag sakta (50-70km/h) på mindre vägar med trafik, eller i stan går den lätt upp över 90 grader.
Och tomgång, ja..., det tar inte lång tid innan fläkten drar igång.

Vad ska TRX'en det ha för optimal arbetstemperatur?
TRX:en går i princip aldrig upp i temp, utan ligger på 60-65 grader. Tempgivaren sitter efter kylaren... Det har som sagt diskuterats i andra forum, och jag har vant mig vid att aldrig se högre temp. Med tanke på det relativt kalla vädret, och mina franska nerver efter relativt omfattande plock med hojen så... Den beter sig alltså klart annorlunda nuförtiden. Ändrat beteende gör att jag börjar undra.

Att kamöverfallen får vätsketempen att öka kan du glömma. Isf skulle kammen redan skurit.
Helt orimligt att du skulle få ungefär lika stor värmeutveckling där som hela motorn ger.
/u

Last edited:
ulf_lundin skrev:
2109661 Att kamöverfallen får vätsketempen att öka kan du glömma. Isf skulle kammen redan skurit.
Helt orimligt att du skulle få ungefär lika stor värmeutveckling där som hela motorn ger.
/u
Tack, precis det jag ville få bekräftat! Då är det nog en kombo av inkörning, annan olja, annan bestyckning och franska nerver

HansJ skrev:
2109683 Tack, precis det jag ville få bekräftat! Då är det nog en kombo av inkörning, annan olja, annan bestyckning och franska nerver

Tempen på din hoj kanske redan har sjunkit vid det här laget men jag kan ju iaf berätta att min TRX också gick mycket varmare första tiden efter borrning/honing.
Jag skyllde allt på ökad friktion mellan ringar och foder under inkörningsperioden, vet inte om jag är ute och cyklar dock...

Kvicken skrev:
2115368 Tempen på din hoj kanske redan har sjunkit vid det här laget men jag kan ju iaf berätta att min TRX också gick mycket varmare första tiden efter borrning/honing.
Jag skyllde allt på ökad friktion mellan ringar och foder under inkörningsperioden, vet inte om jag är ute och cyklar dock...
Tackar för infon! Det är ju inte så att det är onormalt beteende för en motor, men det är lite onormalt för min motor. Jag tror dock att det är lugnt iom att den verkar kyla då man kör som vanligt.

Nyheter
Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti