Har under vintern låtit porta toppen, nya insugsventiler, honat cylindrar och bytt ringar. Satt ihop allt för två veckor sen, och fyllde på med Biltema mineralolja, och kört in enl Motomans princip, dvs ingen fegkörning. Har också vridit TPS:en för att skjuta fram tändningen så mycket som möjligt. Fuggarna är ombestyckade enl. rekommendation av Mikuni ÅF i Tyskland, som har satt ihop ett par TRX:er, så den borde vara hyfsat rätt (minskade tomgångsmunstycken och ökade huvudmunstycken)
Körde upp hojen från föräldrarna förra helgen, ca 10 mil, och allt gick bra. Inget onormalt. I veckan tog jag hojen till jobbet, och på hemvägen var det mycket trafik, så jag körde småvägar med mycket trafik där med. Hojen går plötsligt väldigt varm, + 100 grader.
Första säsongen med TRX:en var jag varit orolig för tempen, men då pga att den aldrig varit uppe i högre temp än 65-70 grader. Jag testade då att låta hojen stå på tomgång en varm dag, och lyckades efter lång tid få fläkten att gå igång.
Idag tog jag en runda ned till Bulten. När jag kom hem hade inte tempen gått upp till mer än 70 grader, men när jag lät den stå på tomgång under några få minuter, så gick tempen upp i +100, och fläkten drog igång. Det har som sagt bara hänt en gång tidigare, en varm sommardag med betydligt längre tomgångskörning.
Vatten finns det gott om i kylarsystemet, ev. luftficka i närheten av tempgivaren utesluter jag, eftersom den verkar kyla när man rullar i normala hastigheter.
Jag funderar mkt på vad 17 som har ändrat beteendet
Är lite orolig för kamöverfallen, jag har dragit dem med momentnyckel, men det är några TRX:er som har kamaxeln har nypit på. Enl. en bekant så borde värmen inte ha med begynnande nypning att göra, han påstod att det sker med blixtens hastighet i och med att det är aluminiumbanor.
Har kört med nya ringarna ca 20 mil, kan den högre friktionen påverka tempen såpass mycket?
Kom med lugnande besked nu, så jag kan sova gott!
Körde upp hojen från föräldrarna förra helgen, ca 10 mil, och allt gick bra. Inget onormalt. I veckan tog jag hojen till jobbet, och på hemvägen var det mycket trafik, så jag körde småvägar med mycket trafik där med. Hojen går plötsligt väldigt varm, + 100 grader.
Första säsongen med TRX:en var jag varit orolig för tempen, men då pga att den aldrig varit uppe i högre temp än 65-70 grader. Jag testade då att låta hojen stå på tomgång en varm dag, och lyckades efter lång tid få fläkten att gå igång.
Idag tog jag en runda ned till Bulten. När jag kom hem hade inte tempen gått upp till mer än 70 grader, men när jag lät den stå på tomgång under några få minuter, så gick tempen upp i +100, och fläkten drog igång. Det har som sagt bara hänt en gång tidigare, en varm sommardag med betydligt längre tomgångskörning.
Vatten finns det gott om i kylarsystemet, ev. luftficka i närheten av tempgivaren utesluter jag, eftersom den verkar kyla när man rullar i normala hastigheter.
Jag funderar mkt på vad 17 som har ändrat beteendet

Har kört med nya ringarna ca 20 mil, kan den högre friktionen påverka tempen såpass mycket?
Kom med lugnande besked nu, så jag kan sova gott!
Last edited: