Video Varför blir det suddigt?

Gick med
29 Sep 2007
Hoj
NC30
Har filmat lite hojar tidigare under säsongen och håller nu på att redigera det hela. Efter att jag renderat en testsnutt så såg jag att när hojarna kommer in i bild, samt är på väg ut ur bild så blir dom suddiga (kameran är stilla hela tiden). Det ser ungefär ut som att det i en och samma bildruta finns en spökhoj bakom och framför den faktiska hojen.
Orginalfilmen är i 50 fps och jag har provat att rendera både med 30 fps och 50 fps där den senare blir något bättre men fortfarande inte bra. Jobbar i Sony Vegas 11 Platinum.

Finns det något jag kan göra för att undvika det här?

Generellt sett blir det alltid rörelseoskärpa om kameran står still och objektet man fotar/filmar rör sig. Sen kan den se olika ut beroende på hur bilden exponeras på sensorn, med eller utan belysning, slutarhastighet osv.

Ofta beror detta på bla processorkraft och ram minne i datorn.Har redigerat en del filmer under årens lopp och det jag lärde mig snabbt var att ju klenare dator ju mer ryck och konstiga rörelser i den färdiga filmen beroende på de mjukvaruprogram jag använde.

Last edited:
Att det beror med datorn kan det säkert också vara. Sitter med en HP-laptop från -10 som inte var någon top of the line-modell då. Men det går inte göra så mycket åt antar jag, förutom att köpa vassare grejer?

Några saker du kan testa:
1:Ändra "deinterlace method" under projekt inställningar (Alt+Enter) samt field order.
2: disable/enable resampling (högerklicka på filmen och välj "properties --> disable resample"

Du får helt enkelt leka lite med inställningarna :)

Nyheter
MC-mässan 2026

MC-Mässan är tillbaka 23–25...

Bike kör Stark Varg EX!

Under hösten kommer Bike gö...

Customhoj Bike Show 2026

Den 23 till 25 januari körs...

Racing på Kjula Dragway till helgen

Den kommande helgen (23-24 ...

Harley-Davidson och MotoGP lanserar Harley-Davidson Bagger World Cup

Harley-Davidson och MotoGP ...

BMW Motorrad International GS Trophy 2026 körs i Rumänien