Varför blir det så här?

Långa farbron

Yster tokfrans
Gick med
4 Mar 2004
Ort
Göteborg
Hoj
Trehjuling
Hej allesamans,

Vet inte om det är roligt eller bara konstigt.
Jag tycker själv att jag inte är speciellt tyken eller otrevlig,men kanske för besserwissig döm själva. :3freak
Eller är jag bara dum ihuvet ???

Tänk dock på att läsa nerifrån och upp så att mailen hamnar i rätt ordning.
Notera också tid skillnaden från mitt första tills han svarar.
Jag har bara tagit bort,namn email osv inget annat,inte heller lagt till något.


--------------------------------------------------------------------------
Mitt svar:

Kan så vara, men klarar man inte av att få upp en TTR på bakhjulet på 2 eller 3 :an...så kanske man inte skall försöka sig på det.,För som vi alla vet så handlar det bara om rätt teknik.
Sen skall man ju i ärlighetens namn ta en koll på vilken drevning som sitter orginal på XR respektive TTR innan man jämför bakhjulsegenskaper.

Nu skall vi inte jämföra äpplen och päron.

Sen slutades för övrigt XR 600R att tillverkas år 2000, däremot XR650Rsom kom samma år med vätskekylning slår lätt en TTR (vilket vore konstigt annars,med tanke på att den har ca 20 hk till)

Sen har du en -91 som är kända för att slita vippor,har bara 15mm framaxel och endast 2 st M6 som håller sadlen. Dock har du cartridgegafflen och skiva bak, samt sänkt generator effekt från 230w till 80w.Vilket alla var nyheterna för 1991 årsmodell av Honda XR.


Tack, jag är mycket nöjd med min TTR alltid lätt startad tack vare ny bestyckning (som satt i) sen har jag valt att frångå den slöa orginaldrevningen och gå en lägre,precise som XR:en har orginal.

Sen om det nu är så bra andrahandsvärde på XR :en .....varför sänker du då priset?

I vilket fall ,jag har redan två hojar och har inte plats för en tredje.


--------------------------------------------------------------------------
Säljarens svar:


Det märks att du inte kört en Xr 600. Din går ju nästan bara upp på
bakhjulet i 1:an kanske om man kämpar i 2:an. Läs bike 2004 och jämför!!
TT600R fick inte så bra betyg som Xr:n. Det enda den hade som minus var att
(Xr:n) var att hitta ett bra exemplar, och det är det jag har. Kolla
serviceintervallerna mellan dom!!! XR = SLITVARG. TT600R är usel i
andrahandsvärde. Jag var själv inne på en TT600r men tro mig jag är så glad
att en japan tillverkade XR:n

Grattis till ditt köp!!
--------------------------------------------------------------------------
Mitt svar:


Nja grejen är ju att TTR är LV-reggad när den säljas man behöver inte göra
något med den.

Sen är ljudämmparen ett litet problem, men kedja,däck och övriga ljud i
samband med ljudämparen gör att det är svårt att komma ner i 88Db,dessutom
får den inte vara strypt vid provnings tillfället då det krävs
orginaleffekt vid prov.

Sen skiljer det 12 kg i vikt på TTR och XR och ynka 2 HK,bägge siffrorna
till TTR:ens nackdel.

Men med effekttsystem(ca 3kg i viktbesparing),ombestyckade
förgasare,urkopplad vacumstyrning till förgasaren,öppnad luftburk så
klipper en TTR vilken XR 600 som helst med motsvarande trimgrad.
Sen har ju TTR något lite mer vrid än en XR,dock maginelt ca 5 Nm


Sen sitter det fullt justerbar Öhlinsdämpare bak,Fullt justerbar 46 mm
Poliniframgaffel och stålomspunna bromslangar orginal på TTR:en



--------------------------------------------------------------------------
Säljarens svar


Oki men den är lika lätt att lv-regga som en tt 600. Vet inte var du fått
det ifrån. Mzan svetsar på en bricka så det blir ca 38 mm i öppningen sen
har du den under 88db med orginaldämpare. Dessutom kan man inte jämföra en
tt600 mot en xr 600.

--------------------------------------------------------------------------
Mitt svar:


Tack för erbjudanet,

Men så länge den inte är LV reggad är det ointressant pga att XR 600 har
aldrig sålts LV-reggad i Svergie vilket gör det till en ganska
komplicerad
process att få den LV-reggad.
Tex Bullerprov hos bilprovningen,som bara utförs i strängnäs och kostar i
runda slängar 2000-3000 (om man klarar att få ner en XR i 88 Db vill
säga)

Dessutom har jag redan köp en Yamaha TTR -98 med div extrautrustning för '''''''''

--------------------------------------------------------------------------
Svar från säljare ,ur tomma luften.

Superfin XR 600-91:a OBS

03.01.05 23:24

Mitt sista pris är 24 500:-

--------------------------------------------------------------------------
Mitt första mail.

Subject: Ang. OBS Superfin XR 600-91:a OBS
Date: Fri, 17 Dec 2004 10:50:01 +0100 (CET)

Hej Marcus,
Inför LV -reggen ,är bullertesten utför ?
Lampor,hastighetsmätare osv finns det ?

Mvh Claes.
 
Last edited:
Du kommer ju med fakta, men det är klart han vill sälja sin hoj och när du sen skriver att du har 2 hojar och inte vill ha en tredje så kan man förstå om han blir trött på dig.
 
sportarn skrev:
Du kommer ju med fakta, men det är klart han vill sälja sin hoj och när du sen skriver att du har 2 hojar och inte vill ha en tredje så kan man förstå om han blir trött på dig.




iosf sant,jag tyckte nog jag tackade nej innan.
 
Last edited:
Svårt att förstå varför du börjar argumentera med honom. Vill du inte ha hojen så svara kort 'nej tack' och avsluta.

/Y
 
Kan bara hålla med föregående talare.. vad är det för fel på ett enkelt
"Nej tack". :confused:

Men det är klart.. nåt bra kom det väl ur det hela.. du vet ju aaaaallt om
skillnaden mellan de två hojarna nu.. :hihi
 
Utan att ha provkört någon av hojarna så är det väl faktiskt så att XR600 är en betydligt busigare hoj än TTR? Verkar iaf vara den gällande uppfattningen i motard-forumet. Serviceintervallerna är dock betydligt kortare på XR vad jag vet.

Hursomhelst, var väl ingen som gjorde "fel" egentligen, ni argumenterade ju lika mycket båda två. Erkänn att du kände dig lite stukad o ville ha sympati av de snälla (?) människorna på sh.com.... :hihi
 
Ja ,nu efter träning och mat ,så håller jag med om att ett nej tack hade varit enklare.Dessutom kanske det inte var SH mest genomtänkta tråd.

Ibland kopplar det inte....

Claes.
 
Rätt underhållande, säljaren borde ju lagt av när du skrev att du köpt en hoj, men han verkade rätt envis. Jag hade nog också försökt att trötta ut honom... :D
 
Coola Ola skrev:
Utan att ha provkört någon av hojarna så är det väl faktiskt så att XR600 är en betydligt busigare hoj än TTR? Verkar iaf vara den gällande uppfattningen i motard-forumet. Serviceintervallerna är dock betydligt kortare på XR vad jag vet.

Hursomhelst, var väl ingen som gjorde "fel" egentligen, ni argumenterade ju lika mycket båda två. Erkänn att du kände dig lite stukad o ville ha sympati av de snälla (?) människorna på sh.com.... :hihi

Kan säkert vara så ,

Nej sympati var jag inte ut efter då hade jag ringt till någon och gnällt.

Tror nog mer att min "jag har köp en ny hoj ego" fick sig en smäll.

:)
 
Last edited:
härligt trådlyft! :tummenupp

jag tycker verkligen skrutten borde vara på din sida :)
 
Ja jävlar vilket lyft :D
Finns det nån tävling i trådlyft??
Känns som detta bidraget kan komma rätt långt!
 
Finns väl trådar som lyfts (iår) som är från 2003, en halvt decennium:näsblod Åtminstonde finns det så gamla trådar som fortfarande är aktiva.

Jag hade lagt ett mail nu och undrat om LV-reggningen är klar och om hojen ff är till salu. Man vet ju aldrig, har den varit ute så länge till försäljning så kanske det går att få ner priset ett par kronor :D
 
:rodnar

Fast vad vore livet om man alltid höll med varann?


Edit: Det skulle komma att dröja ytterligare ett år innan vi började komma överens på riktigt :)
 
Hmm,
Nu fins det ju en del landsvägsreggade XR 600 -00 i sverige som i och för sig kommer ifrån Tyskland. Ostrypt med vettig drevning (vill minas att det räcker med att byta fram från 15 till 14) så går de i stort sett jämt med en TTR. Skillnaden är i alla fall så liten att den är försumbar. TTR:en har för landsvägsåkning i mitt tycke både för och nackdelar, vissa elprylar såsom billiga CEV-blinkers är så ruttna att de ramlar av efter ett parhundra mils grusvägsåkning. TTR:en är samtidigt bra mycket lättare att starta, båda saknar startmotor.
Hondans låga kompression ger ett något längre register som ger ett par kilometer högre toppfart, men vem bryr sig egentligen, TTR:en kontrar med ett bättre mellanregister och stannar inte lika tvärt vid för låga varvtal.

Jag har åkt mycket XR och TTR och kan i alla fall inte välja mellan dessa, Aftonbladet eller Expressen?
VAd jag säkert vet, är att det finns modernare konstruktioner som är bra mycket mer lättkörda i terräng, men faan vet om det fins bättre allround-leksak.
 
här satt jag och knåpade ihop ett sjuhelvettes långt svar, och sen såg jag datumet...

men nice trådlyft :hihi :tummenupp:
 
Nyheter
Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Retrohoj från Honda presenterad på Suzuka

Under 46:e Coca Cola 8-timm...

Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Back
Top