Varför blir det avgassmällar?

Det är som föera redan har skrivit, avgassmällar på motorbroms beror oftast på för mager blandning. På förgasarhojar så är det lågfartsmunstycket som "bottnar" kapacitetsmässigt. Som redan skrivits så kan även luftläckage vid kröken leda till motorbromssmällar.
Med väldigt öppna system är svårt att inte få lite avgassmällar vid motorbroms, motorn ventilerar bakvägen sas.

Lite bludder är ju ok, men riktiga skott sliter ju på avgassystemet/ljuddämpare.

Ok, så om avgassystemet är luftigt, dvs hål, läckage eller stor diameter så kommer det in syrerik luft som gör att den oförbrända bensinen smäller i röret?

Ok, så om avgassystemet är luftigt, dvs hål, läckage eller stor diameter så kommer det in syrerik luft som gör att den oförbrända bensinen smäller i röret?

Ja precis.
Förbränningshastigheten är för långsam vid mager blandning, detta plus den dåliga fyllnadsgraden i cylindern vid motorbroms gör att det brinner i avgasröret istället

Det är som föera redan har skrivit, avgassmällar på motorbroms beror oftast på för mager blandning. På förgasarhojar så är det lågfartsmunstycket som "bottnar" kapacitetsmässigt. Som redan skrivits så kan även luftläckage vid kröken leda till motorbromssmällar.
Med väldigt öppna system är svårt att inte få lite avgassmällar vid motorbroms, motorn ventilerar bakvägen sas.

Lite bludder är ju ok, men riktiga skott sliter ju på avgassystemet/ljuddämpare.

Fyller på lite på Jörgens svar...

Man kan väl säga så att när man motorbromsar så har motorn ett högre varv än vad den borde ha med den öppningen på spjället som är när man motorbromsar. Tex 1% spjäll och 8000rpm. Det får till följd att motorn får en mager blandning. Precis som du skriver så levererar LFM max och ändå blir blandningen mager. Den är så mager att inte tändstiftet klarar att antända den och den åker ut i avgasröret där värmen från röret antänder den och det poffar.

En enkel lösning på avgasknallar brukar vara att höja tomgången en aning. Testa att öka tomgången några hundra varv och se om det blir bättre, testa att minska tomgången några hundra varv och se om det blir värre.

Passa på och kolla att det är riktigt tätt mellan avgas och toppen!

Lycka till! :)

/Fredde

vad köstar en bänkning ca?

Hör efter med lite folk som kört i samma bänk (och person som mappar!) hur det blivit innan du väljer vem du släpper lös på hojen. Då slipper du mappa om hos någon annan sen för att det blev skit.

Det finns nån enstaka där ute som du kanske borde akta dig för.

Hade en gammal Dominator som sköt som en tok vid avslag. Riktiga smällar ;-) Hade ett icke originalrör på den. Satte i ett större lågfart/tomgångs munstycke och smällarna försvann. Kommer inte ihåg bara hur mycket större det var nu.. En cylinder där med.

En större hoj monterar man en Powercommander på och mappar in den i bänk.
Man mäter alltså effekt och airfuelvärdena och gör därefter en justering av bränslet.
Mig veterligen kan du inte göra denna justering i någon originl ECU utan att knäcka dem vilket man sällan gör.

Hittar inte din hoj i denna listan.

På åtm. min hoj kan suzuki-verkstaden ställa in tändningen. När jag bytte slipon så ökade verkstaden bränsleinflödet med 2% vid 0-6000rpm. Det fick iaf. mina puffar att försvinna/minska.

Vet att på att endel Yamaha skall det också gå.

Skillnaden mellan detta och PCIII eller V +bänk är att du inte får det optimalt. Med PC kan du styra hela effektkurvan. Men nu snackar vi 125cc, alltså skillnaden är att om du vill ha ut dendär halva hästkraften eller int...

Så jag rekommenderar att du börjar med att höra av dig till några Yamaha-verkstäder i närheten och hör om möjligheterna till detta. Åt min kompis gjordes det gratis, men kan kosta någon hundring, om det går.

Hepp, återupplivar tråden lite. Min KLR600 -89 avgassmäller en del vid motorbroms. Original rätt igenom, såvida ingen ombestyckning är gjord som jag inte känner till. Är det för det första normalt för typen, d v s kanske inte något problem alls? Fyrtakts enstånkor är väl lite mer benägna än de andra motorer vi har i våra hojar att skjuta har jag fått för mig?

Att den går mager vid motorbroms kan vi väl anse fastställt. Frågorna är alltså varför, och om den även går mager vid normal körning?

På varför tar jag gärna mot alla tänkbara goda råd. De tänkbara syndabockar jag kan komma på är:

1. Igensatt bränslefilter

2. Tveksamt fungerande bränslekran (dock inte vakuumkran)

3. Luftläcka mellan förgasare och cylinder - kan det hända?

4. Flottörinställning

5. Skit i förgasaren (igensatt lågfart)

Braigasen-sidan fick det däremot att låta som att det bara är avgassystemets täthet och lågfartsmunstycket jag bör fokusera på?

Tips på hur man lättast utesluter tänkbara syndabockar tar jag också gärna mot.

Hur ser jag om den går mager vid normal körning? Kolla om stiftet är allt för ljust, i enlighet med den här sidan?

Slår mig att jag inte vet när den fick nytt tändstift senast. Skall nog byta det också i vilket fall - kan det hjälpa?

Nyheter
Bike kör Stark Varg EX!

Under hösten kommer Bike gö...

Customhoj Bike Show 2026

Den 23 till 25 januari körs...

Racing på Kjula Dragway till helgen

Den kommande helgen (23-24 ...

Harley-Davidson och MotoGP lanserar Harley-Davidson Bagger World Cup

Harley-Davidson och MotoGP ...

BMW Motorrad International GS Trophy 2026 körs i Rumänien

Platsen för BMW Motorrad In...

Strängnäs Bike Show den 30/8