Varför blir det avgassmällar?

En större hoj monterar man en Powercommander på och mappar in den i bänk.
Man mäter alltså effekt och airfuelvärdena och gör därefter en justering av bränslet.
Mig veterligen kan du inte göra denna justering i någon originl ECU utan att knäcka dem vilket man sällan gör.

Hittar inte din hoj i denna listan.

här hitta jag lite snabbt : http://www.powercommander.com/powercommander/powercommander_v.aspx?mk=15&mdl=322&yr=2009

fasiken vad dyrt :( men är det sånt jag behöver sen mappa den?
 
men den kan fan likaväl antändas

och jag pratar inte om 2 cylindrig jag pratar inte om 4 cylindrig utan jag pratar om 1 cylindrig

Spelar ingen roll hur många cylindrar du menar...
Du pratar inte, du skriver på en sajt!

Den KAN antändas men gör det absolut inte så det uppfattas som avgassmällar...
All bensin kan antändas, det vet vi alla...

Men du kan fylla ditt rör med ca 25% med bensin.
Titta in genom hålet och blås lite för att vädra runt där inne.
Lys sedan upp med en tändsticka och se om bensinen ligger kvar från hålet där bak
Ser du då bensinen?
Kommer det bli avgassmällar eller vad blir det?

här hitta jag lite snabbt : http://www.powercommander.com/powercommander/powercommander_v.aspx?mk=15&mdl=322&yr=2009

fasiken vad dyrt :( men är det sånt jag behöver sen mappa den?

Dyrt??? :D


Då har du grunden för att justera den i bänk.
Sen tillkommer arbete i bänk.
 
Last edited:
Spelar ingen roll hur många cylindrar du menar...
Du pratar inte, du skriver på en sajt!

Den KAN antändas men gör det absolut inte så det uppfattas som avgassmällar...
All bensin kan antändas, det vet vi alla...

Men du kan fylla ditt rör med ca 25% med bensin.
Titta in genom hålet och blås lite för att vädra runt där inne.
Lys sedan upp med en tändsticka och se om bensinen ligger kvar från hålet där bak
Ser du då bensinen?
Kommer det bli avgassmällar eller vad blir det?

grammatik fel spelar ingen roll i detta,

Jag snackar inte om att hälla i 2 dl bensin och sen vista med gasolbrännare och hoppas ångorna antänder och skiten smäller,

vad snackar du om?
att jag har bensin i avgasröret antänder de från stingern så de for ut ur headern?

Jag menar bara att de kan antändas och låta som en avgassmäll, och de vet du själv att de kan, och jag menar fortfarande inte att bensinen rinner igeom och samlas i röret sen antänds utan luft/bensinångorna antänds
 
okej så det som behövs göras är att mappa om den egentligen?

kan man mappa själv? :gnissla


så ser det inte ut på min :(

kan du inget om mappning så låt nogon som kan detta göra detta,

Lämna den till --> Kamikaze kid ;) o lite bullar :tummenupp

Sen din garanti du ändrar i utrörandet men men vissa säger det täker din garantin (verkstaden som sälgertrimmet) men dom står inte för din garanit för det gör ju yamaha, ring jörgen på yamaha i sthlm har talat med denna ang garantier mm, skippa detta lite över kurs men så e det :rolleyes:

Fråga nogon mek där du köpte denna hur du justerar co .

Sätt in db killern o kör det e mitt råd kolla stift :)

//Robin
 
Last edited:
Dyrt??? :D


Då har du grunden för att justera den i bänk.
Sen tillkommer arbete i bänk.

haha usch och ve, vad kostar sånt?

är det den här "Power Commander V Under Development!" jag behöver eller "AutoTune (Non-Harley) och LCD Unit " också?
 
grammatik fel spelar ingen roll i detta,

Jag snackar inte om att hälla i 2 dl bensin och sen vista med gasolbrännare och hoppas ångorna antänder och skiten smäller,

vad snackar du om?
att jag har bensin i avgasröret antänder de från stingern så de for ut ur headern?

Jag menar bara att de kan antändas och låta som en avgassmäll, och de vet du själv att de kan

En avgassmäll var ordet!

Trådskaparen har AVGASSMÄLLAR!

Det är skillnad det.

Forska nu ordentligt vad det är för skillnad och varför det blir som det blir!
Jag tänker inte lägga tiden och reda ut det åt dig för du vill ju ändå inte begripa.

haha usch och ve, vad kostar sånt?

är det den här "Power Commander V Under Development!" jag behöver eller "AutoTune (Non-Harley) och LCD Unit " också?

Jag får tyvärr inte göra reklam och lämna sådana uppgifter.
Men kolla gärna på min banhoj som är till salu.


Det räcker med PCV, den mappar man manuellt i datorn.
 
Last edited:
Jag får tyvärr inte göra reklam och lämna sådana uppgifter.
Men kolla gärna på min banhoj som är till salu.


Det räcker med PCV, den mappar man manuellt i datorn.

okej men då får jag nog ta och köpa en PCV så fort den kommer ut och jag fått lite pengar :gnissla

är det farligt för motorn att köra med avgassmällar?

kan du inget om mappning så låt nogon som kan detta göra detta,

Lämna den till --> Kamikaze kid ;) o lite bullar :tummenupp

Sen din garanti du ändrar i utrörandet men men vissa säger det täker din garantin (verkstaden som sälgertrimmet) men dom står inte för din garanit för det gör ju yamaha, ring jörgen på yamaha i sthlm har talat med denna ang garantier mm, skippa detta lite över kurs men så e det :rolleyes:

Fråga nogon mek där du köpte denna hur du justerar co .

Sätt in db killern o kör det e mitt råd kolla stift :)

//Robin

okej db killern komemr nog åka in :tummenner:tummenner:tummenner:tummenner:tummenner
 
Last edited:
okej men då får jag nog ta och köpa en PCV så fort den kommer ut och jag fått lite pengar :gnissla

är det farligt för motorn att köra med avgassmällar?



okej db killern komemr nog åka in :tummenner:tummenner:tummenner:tummenner:tummenner

Motorn går snålt och avgasventilerna KAN ta skada av den högre värmeutvecklingen som blir.
Det motverkar du med Db killern som i samma stund motverkar den effkt du ville ha när du monterade röret.

Tråkigt men att renovera ventiler för att man snålkört är inte heller kul.

När du väl samlat stålar och köper PCv så köper du ett öppet luftfilter samt moddar luftburken för bästa flöde så du får ut allt som går med enkla medel.
OBS! Kapa nu inte i luftburken eller montera öppnare filter innan PCv köpts.
Då förvärrar du det hela ännumera.
Eller för bästa resultat så överlåter du moddandet till den som bänkar.
 
Motorn går snålt och avgasventilerna KAN ta skada av den högre värmeutvecklingen som blir.
Det motverkar du med Db killern som i samma stund motverkar den effkt du ville ha när du monterade röret.

Tråkigt men att renovera ventiler för att man snålkört är inte heller kul.

När du väl samlat stålar och köper PCv så köper du ett öppet luftfilter samt moddar luftburken för bästa flöde så du får ut allt som går med enkla medel.
OBS! Kapa nu inte i luftburken eller montera öppnare filter innan PCv köpts.
Då förvärrar du det hela ännumera.
Eller för bästa resultat så överlåter du moddandet till den som bänkar.

Okej, tack för hjälp :) lite tråkigt men vafan bättre att de är helt än trasigt och låter bra, får fjäska lite för pappsen, vad köstar en bänkning ca?
 
F**************n :( det blir ju 7k som billigast för allt då.... jaja ska man ha så ska man ha!
 
Kan inte sluta fundera på varför det blir avgassmällar p.g.a. mager bränsleblandning :D:D Hur fungerar det, rent tekniskt??

Har sökt runt på google och här på forumet men hittar inget, kan kanske ha något med 2 kannor kaffe och 2 red bull att göra :D :duracellkanin
 
Kan inte sluta fundera på varför det blir avgassmällar p.g.a. mager bränsleblandning :D:D Hur fungerar det, rent tekniskt??

Har sökt runt på google och här på forumet men hittar inget, kan kanske ha något med 2 kannor kaffe och 2 red bull att göra :D :duracellkanin

Nej, det har inget med kaffe och redbull att göra kan jag säga dig :hihi

Man tycker ju att det är logiskt att det blir avgassmällar när det går för fett, inte för snålt. Aja, dags att kalla hit Jörgen :hojraket
 
Men för h.e sätt tillbaka orginal bara och kör. Det är en jäkla 125a som du max har i 1,5-2 år. Vad spelar det för roll om du har 15 eller 15,5hk
 
Nej, det har inget med kaffe och redbull att göra kan jag säga dig :hihi

Man tycker ju att det är logiskt att det blir avgassmällar när det går för fett, inte för snålt. Aja, dags att kalla hit Jörgen :hojraket

Det är som föera redan har skrivit, avgassmällar på motorbroms beror oftast på för mager blandning. På förgasarhojar så är det lågfartsmunstycket som "bottnar" kapacitetsmässigt. Som redan skrivits så kan även luftläckage vid kröken leda till motorbromssmällar.
Med väldigt öppna system är svårt att inte få lite avgassmällar vid motorbroms, motorn ventilerar bakvägen sas.

Lite bludder är ju ok, men riktiga skott sliter ju på avgassystemet/ljuddämpare.
 
ska ut och köra lite nu och undersöka hur mycket det egentligen är!

var ute och körde med en 525a och en 450 och fan dom hade ju avgassmällar hela tiden :O
 
Nyheter
Customhoj Bike Show 2026

Den 23 till 25 januari körs...

Racing på Kjula Dragway till helgen

Den kommande helgen (23-24 ...

Harley-Davidson och MotoGP lanserar Harley-Davidson Bagger World Cup

Harley-Davidson och MotoGP ...

BMW Motorrad International GS Trophy 2026 körs i Rumänien

Platsen för BMW Motorrad In...

Strängnäs Bike Show den 30/8

Sista lördagen i augusti är...

Mälaren Runt – Tillbaka till rötterna

Under lördagen kördes Mälar...

Fat Boy Gray Ghost – 35 år efter Terminator 2

2025-års Fat Boy Gray Ghost...

European Bike Week: 2-7 september 2025

Under veckan den 2 – ...

Michael Schumachers Honda Fireblade såld på auktion

Michael Schumachers Honda F...

Dags för Mälaren runt 2025 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti 202...

Back
Top