Varför blir det avgassmällar?

Brynad

Steechk
Gick med
14 May 2010
Hoj
KTM 690 SMC -10, KTM 525 EXC -07, Yamaha WR 125 R -09
Hej!

Jag har en Yamaha Wr 125 r, kanske inte så svårt att gissa. Men iaf, jag har bytt rör och dämpare på den till ett Arrow helsystem. Grejen är att det blir rätt ordentliga avgasknallar när man släpper på rullen vid ganska låga varv och ibland vid växling. Det låter ju jäkligt fränt men undrar varför det blir och om det skulle vara skadligt för motorn? det blev inga smällar med dB killer i eller orginal röret.

Tack för hjälp! :Bugar

Låter den är lite snålt bestyckad, gå upp ett par storlekar både på lågfart och huvudmunstycke.

Eller så läcker röre och suger i sig luft på avslag.
Men troligen så går den snålt, bestycka upp.
Sliter på avgasventiler med då den går varmare än normalt.

Låter den är lite snålt bestyckad, gå upp ett par storlekar både på lågfart och huvudmunstycke.

om de skuller varapågrund av munstycket så måste de ju vara av för fet blandning?

fick avgassmällar med min mito när den gick fett

Från Yamahas sida: "Bränslesystem: Bränsleinsprutning"

jo det är insrput på den. vart ska jag kolla om det läcker luft, är det där det delar sig på mitten eller ?

okej det ända av dom tre jag rört är avgasrör/cylinder. ska jag bara ta och dra åt skruvarna eller?

(är inte så haj på det här med mek)

Last edited:
Last edited:
Sätter du i Db killern så får du ju högre motstånd och problemet försvann.
Då kan man ju lista ut att den får för lite bränsle eftersom avgaserna rör sig lättare ut och gör aå att det fylls på mera luft i förbränningslrummet men bränslet är detsamma.

I med Db killern och kör tills du hittat ett sätt att mappa den om det nu sitter sprut på den.
Gissar att du inte kommer göra det då du är körkåt och vill att den ska låta.

MEN den går sämre än vad den gjorde med originalröret.
Du har MINDRE effekt i mellanregistret och en effektpuckel som du uppfattar som "jävlar vad den går"

Skit i skarvarna på röret!
Ja låt dom vara som dom är, smeta inte skit i dem...

så fett blandning ger garanterat inga avgassmällar menar du?
den överblivna blandningen antänds ju så de blir en avgassmäll?

Gör den?
Överbliven soppa kan mycket väl rinna ur röret uten att antändas.

Går en motor på 3 cylindrar (fyrcylibdrig motor då) med ett trasigt stift så exploderar ju inte den bensin som kommer ut ur den döda cylindern.
Eller hur!

Den ligger ju kvar och rinner sedemera ut ur röret.

Men du verkar ju ha koll på detta och redogöra 100%igt hur ottomotorn funkar. :tummenupp

Last edited:
Då kan man ju lista ut att den får för lite bränsle eftersom avgaserna rör sig lättare ut och gör aå att det fylls på mera luft i förbränningslrummet men bränslet är detsamma.

I med Db killern och kör tills du hittat ett sätt att mappa den om det nu sitter sprut på den.

Du har MINDRE effekt i mellanregistret och en effektpuckel som du uppfattar som "jävlar vad den går"

okej så det som behövs göras är att mappa om den egentligen?

kan man mappa själv? :gnissla

kolla
Ställa upp co i displayen om denna ser ut som in (xt660) mod det e så man gör detta

så ser det ut på xt660 ---> http://www.sporthoj.com/forum/showpost.php?p=2300585

//Robin

så ser det inte ut på min :(

Någon som kan förklara varför det smäller när den går för snålt? Vad händer?

Gör den?
Överbliven soppa kan mycket väl rinna ur röret uten att antändas.

Går en motor på 3 cylindrar (fyrcylibdrig motor då) med ett trasigt stift så exploderar ju inte den bensin som kommer ut ur den döda cylindern.
Eller hur!

Den ligger ju kvar och rinner sedemera ut ur röret.

Men du verkar ju ha koll på detta och redogöra 100%igt hur ottomotorn funkar. :tummenupp
men den kan fan likaväl antändas

och jag pratar inte om 2 cylindrig jag pratar inte om 4 cylindrig utan jag pratar om 1 cylindrig

hur gör jag för att få fetare blandning? antar att det är elektroniskt då det är insprut? ska lämna in den på service den 29e kanske ska be dom fixa men vet inte riktigt vad jag ska be dom göra?

En större hoj monterar man en Powercommander på och mappar in den i bänk.
Man mäter alltså effekt och airfuelvärdena och gör därefter en justering av bränslet.
Mig veterligen kan du inte göra denna justering i någon originl ECU utan att knäcka dem vilket man sällan gör.

Hittar inte din hoj i denna listan.

Nyheter
Bike kör Stark Varg EX!

Under hösten kommer Bike gö...

Customhoj Bike Show 2026

Den 23 till 25 januari körs...

Racing på Kjula Dragway till helgen

Den kommande helgen (23-24 ...

Harley-Davidson och MotoGP lanserar Harley-Davidson Bagger World Cup

Harley-Davidson och MotoGP ...

BMW Motorrad International GS Trophy 2026 körs i Rumänien

Platsen för BMW Motorrad In...