Varför bitterhet över att 125JR får köra SM?

Inte riktigt det det handlade om. Alla vet hur viktig 125 juniorklassen är.

Inte :va Jag siktade in mig på de tre första inläggen :)

Och om nu alla vet hur viktig den klassen är varför "gnälls" det på att de får köra när det körs SM? Det är väl inte så att det gödslas med tävlingstillfällen på Sveriges banor. Träning är en sak, men tävling med flera olika klasser måste vara snäppet bättre

2932588 Inte :va Jag siktade in mig på de tre första inläggen :)

Och om nu alla vet hur viktig den klassen är varför "gnälls" det på att de får köra när det körs SM? Det är väl inte så att det gödslas med tävlingstillfällen på Sveriges banor. Träning är en sak, men tävling med flera olika klasser måste vara snäppet bättre
Det gäller en helg på LMS där det sas det endast skulle vara A-förare. Det är det MIN fråga / inlägg gäller.

Gustav O tog dock upp lite fel kanske att folk ifrågasätter 125 juniors existens i hela SM-serien.

Kan du nu svara på varför du inte ifrågasätter SBK Challenge ihop med SM? Har du någon konsekvens i kroppen/knoppen så ska väl de bara få köra B-racet också (vi kör BoTT med A-förare där)?
Det var helt klart en miss från min sida att skriva övriga SM-klasser då jag inte tänkte på att SBC inte har någon SM-status i år. Dock är jag övertygad om att många vill se en Superbike-klass (tänker inte utveckla varför eftersom de bara blir en massa tjafs då).

Om jag tolkar Håkan rätt så behövdes det en klass för att fylla ut tidsschemat och valet föll på 125 Jr delvis pga RR-fabrikens samarbete med LMS.
Hur fungerar det rent ekonomiskt, får LMS in lika mycket pengar på tex 40 st anmälda 125 Jr förare som 40 st Rookie-förare?

Det gäller en helg på LMS där det sas det endast skulle vara A-förare. Det är det MIN fråga / inlägg gäller.

Gustav O tog dock upp lite fel kanske att folk ifrågasätter 125 juniors existens i hela SM-serien.

Det är för UTFYLLNAD av den tillgängliga tiden som både Superbike Challenge och 125Junior är med och kör.

Alltså, Superbike och 125Junior är med på samma villkor egentligen...

Det finns inte fler A-klasser än de som är med (minus 125J), så vilka klass tycker DU hade varit mer lämplig att ha med som utfyllnad på tävlingen än SuperbikeChallenge och 125Junior?
(för att vara med och påverka sånna här beslut så finns det månadsmöten, denna diskussion började i höstas så det är ingen nyhet direkt för den som är intresserad och läst protokollen)
Sånna här diskussioner är ~2 veckor innan tävling bara onödiga och tar onödig energi från arrangören.

Eftersom A förare verkar vara motståndare till att köra MYCKET så är väl diskussionen om KÖRTID ganska onödig?

Jag menar, idag är det 2 kval på 1 race både lördag och söndag. Hur mycket mer vill man köra egentligen?
Det är ganska enkelt (för den som har råd) att låna/köpa 600STK hoj också så har man 8:a kval + 4 race på 2 dagar om det är körtid man är ute efter...

Alla är välkomna att ge önskemål på månadsmöten hur de skulle önska att en tävlingshelg såg ut, ta den här diskussionen efter tävlingen så kanske det blir annorlunda till nästa år.

Beslutet är taget på de grunder som har varit under månadsmötena, undrar man sen som utomstående som skiter i mötena hur besluten blev tagna så är det bara erat eget fel och har inte mycket mer val än att acceptera besluten ELLER bli mer engagerade i er klubb.

Så, är det nog tydligt? annars är ni välkomna att ringa mig så kan jag förklara över telefon (eller så sök upp mig på nästa träning)

//Håkan - LMS RR

Det var helt klart en miss från min sida att skriva övriga SM-klasser då jag inte tänkte på att SBC inte har någon SM-status i år. Dock är jag övertygad om att många vill se en Superbike-klass (tänker inte utveckla varför eftersom de bara blir en massa tjafs då).

Om jag tolkar Håkan rätt så behövdes det en klass för att fylla ut tidsschemat och valet föll på 125 Jr delvis pga RR-fabrikens samarbete med LMS.
Hur fungerar det rent ekonomiskt, får LMS in lika mycket pengar på tex 40 st anmälda 125 Jr förare som 40 st Rookie-förare?

både SBC och 125Junior är utfyllnad i tidschemat...

Du är varmt välkommen på månadsmöten i din klubb och ställa sånna här frågor :)
jag tror ingen klubb tänker redovisa ekonomi på ett sånt här forum... man kan väl kanske klura lite själv genom att läsa TR och se hur många anmälda det är i 125J tex ;)

Mvh Håkan

EDIT: en dåres försvarstal känns det här som. egentligen borde jag inte skriv nåt alls... men de som läst mina inlägg förr förstår att jag har lite problem med att inte lägga mig i ;)

Besluten tas med hjälp av de LMS RR medlemmar som behagar mötas uppp 1 gång i månaden (lite oftare är det nu för några få som är i "tvälingsarrangemansgruppen")
Vill man påverka eller få ett vettigt svar på sina frågor är det bara att stanna kvar efter tisdagsträningen 1 gång i månaden och va med på mötet.
Har man inte den tiden att lägga en gång i månaden, behöver man inte bekymra sig om de beslut som tagits utan bara snällt acceptera dom.

varför just dittan eller dattan? varför görs det inte si eller så? återigen, kom på mötena så ska "vi" förska svara på Dina frågor.
mötestillfällen, telefonummer, mailadresser finns på www.lms.se

Själv är jag avundsjuk på R1000/600 som får köra tillsammans med EM i Karlskoga, varför ska de få köra när det finns så många A klasser som vill köra istället?
vem svarar mig på den frågan? inte skulle jag tro att det är nån här egentligen som kan ge svaret utan jag får väl ta o ringa Mike Luff om jag vill ha svar på det ;)

Mvh Håkan - LMS RR

Last edited:
håkan, den där förklaringen kan du skippa citera på mig då jag i flera inlägg skrivit att det inte handlar om körtid på LMS tävlingshelg. Det har sagts flera gånger av mig.

Men skitsamma nu. Jag skriver inte mer i ämnet då det är det alldeles för hett ämne som inte kommer någonvart.

håkan, den där förklaringen kan du skippa citera på mig då jag i flera inlägg skrivit att det inte handlar om körtid på LMS tävlingshelg. Det har sagts flera gånger av mig.

Men skitsamma nu. Jag skriver inte mer i ämnet då det är det alldeles för hett ämne som inte kommer någonvart.

läs ovan om en dåres försvarstal :huvet

Själv är jag avundsjuk på R1000/600 som får köra tillsammans med EM i Karlskoga, varför ska de få köra när det finns så många A klasser som vill köra istället? vem svarar mig på den frågan? inte skulle jag tro att det är nån här egentligen som kan ge svaret utan jag får väl ta o ringa Mike Luff om jag vill ha svar på det ;)
Det går bra att maila Tony, det har jag gjort i vinter och man får alltid bra svar.

Om du kollar schemat för EM är det väl bara en A-klass som inte är med och det är din :blah
http://www.karlskogamotorstadion.com/roadracing/Scandinavianopen2007.pdf

Du är varmt välkommen på månadsmöten i din klubb och ställa sånna här frågor :) jag tror ingen klubb tänker redovisa ekonomi på ett sånt här forum... man kan väl kanske klura lite själv genom att läsa TR och se hur många anmälda det är i 125J tex ;)
Vad jag kan se betalar 125 Jr 1100:- mindre än övriga förare och det jag fiskade lite efter men inte fick något svar på var om kanske förbundet skjuter till dessa 1100:- till LMS?

Last edited:
Det går bra att maila Tony, det har jag gjort i vinter och man får alltid bra svar.

Om du kollar schemat för EM är det väl bara en A-klass som inte är med och det är din :blah
http://www.karlskogamotorstadion.com/roadracing/Scandinavianopen2007.pdf

Vad jag kan se betalar 125 Jr 1100:- mindre än övriga förare och det jag fiskade lite efter men inte fick något svar på var om kanske förbundet skjuter till dessa 1100:- till LMS?

Mmm... man kanske skulle låna den där 600:an jag provkörde härom helgen och köra!
köra 600 EM hade ju inte vart dumt... nu gav du mig grillor i :huvet

Den ekonomiska biten i LMS har jag ingen koll på faktiskt, men det finns folk på mötena som har så jag kan tyvärr inte svara nåt alls på det :(

Mvh Håkan

EDIT: eller vänta nu... superstock 1000 ?

Last edited:

Svemo skjuter inte till pengar på startavgifterna för juniorerna mig veterligen.
För ett företag kanske det är viktigare att få in 1500kr från en rookie1000 förare än 700kr från en junior. För en ideell förening som finns till för att främja roadracing och dess utövare spelar kanske startavgiften mindre roll så länge arrangemanget går runt..

..
EDIT: eller vänta nu... superstock 1000 ?

Njaä. Stocksport 1000 Cup är det man kör ihop med EM. Så det är inget Europa Mästerskaps klass utan en supportklass till denne. Är FIM Superstock regler visst. :)

Stocksport 600 ser däremot ut som den fått EM status nu enligt UEM's sida?

Last edited:
-Finns idag ingen i LMS styrelse som 2007 har någon junior som tävlar
(men förra året fanns det, dom växer:) både i storlek och kost)
-125 Jnr och SBP är som nämnts utfyllnad som vi aktivt valde, dels p.g.a.
uppskattad mängd av förare samt givetvis för att vi vill pusha för fjunisarna.
- Svemo bidrar med 300 kr (i alla fall 2006) för 125 Jnr start avgift, resten
subventionerar vi.

Tack för svaren Christer! :tummenupp

Det jag ville veta, mest för egen del, var om arrangemanget går runt och kanske med lite plus (ombyggnader mm kostar ju en del) vilket jag antar att det gör. Annars hade det kanske varit bättre att ta in en rookie-klass för att få in mer pengar.

Som jag ser det så är det inget problem när det gäller SM-deltävlingen i Linköping. IoM att man delat på A- och B-förare så får alla tillräckligt med körtid ändå, och ingen behöver känna sig undanskuffad på nåt sätt...
Jag var till en början lite kritisk till att dela upp tävlingarna, men har nu börjat tänka om lite...
Bra initiativ LMS!!! :tummenupp

Jag tycker (som dom flesta) att 125jnr är en väldigt viktig instegsklass inom svensk RR, och självklart ska vi se till att dom nya juniorerna får bästa möjliga förutsättnigarna för att utvecklas till bra RR förare.

Det som jag vänder mig emot lite är den attityden att den enda framtiden vi har inom svensk RR är just 125jnr, och att R600 och R1000 bara är för gamla tjockisar som aldrig kommer bli något....

Kolla igenom startfälten i dagens SM klasser och räkna hur många som kommer upp genom 125jnr, och hur många som börjat sin karriär på större 4 taktare (750 CUP, R600, R1000, stor debutand, och allt vad det hetat genom tiderna) så är det inte alldeles självklart att den stora plantskolan är 125jnr.
Dom andra "Rookieklasserna" föder upp väldigt många bra förare. Och för en sån liten sport som RR trots allt är, så är det livsviktigt att se till att även dom förarna utvecklas och blir kvar inom sporten.

Kort sagt så är ALLA nybörjaklasser viktiga, vare sig det är 125jnr, 250SP, Rookie600, eller Rookie1000....

Tack för svaren Christer! :tummenupp

Det jag ville veta, mest för egen del, var om arrangemanget går runt och kanske med lite plus (ombyggnader mm kostar ju en del) vilket jag antar att det gör. Annars hade det kanske varit bättre att ta in en rookie-klass för att få in mer pengar.

Det kommer ju LMS ta in på sitt b-arrangemang senare ändå. Pengar är inte allt.

Det som jag vänder mig emot lite är den attityden att den enda framtiden vi har inom svensk RR är just 125jnr, och att R600 och R1000 bara är för gamla tjockisar som aldrig kommer bli något....

Kolla igenom startfälten i dagens SM klasser och räkna hur många som kommer upp genom 125jnr, och hur många som börjat sin karriär på större 4 taktare (750 CUP, R600, R1000, stor debutand, och allt vad det hetat genom tiderna) så är det inte alldeles självklart att den stora plantskolan är 125jnr.
Dom andra "Rookieklasserna" föder upp väldigt många bra förare. Och för en sån liten sport som RR trots allt är, så är det livsviktigt att se till att även dom förarna utvecklas och blir kvar inom sporten.

Kort sagt så är ALLA nybörjaklasser viktiga, vare sig det är 125jnr, 250SP, Rookie600, eller Rookie1000....

Det är inte den enda framtiden, dock den bästa svensk rr sett på många år.
Backlund(arna),Gull, Niko, Cajback m.fl.
Visst poppar det in någon yngre förmåga även i 600 och 1000, men oftast är det tråkigt nog folk ~30 som även om de kommer bli snabba i SM, förmodligen aldrig ta sig längre än till SM eller möjligtvis veidec.
Nu är jag ingen åldersfascist, jag tycker det är kul att det är en sådan blandning på åldrar, allt från talangfulla kids till snabba 40-åringar. Vilket ger en bra mix för utbildning. Så alla bör få plats, och alla bör få köra.
Men i satsningarna på att få fram nya "stjärnor" måste jag nog ändå säga att det är störst chans att hitta dem bland juniorerna.

Last edited:

Det är inte den enda framtiden, dock den bästa svensk rr sett på många år.
Backlund(arna),Gull, Niko, Cajback m.fl.
Visst poppar det in någon yngre förmåga även i 600 och 1000, men oftast är det tråkigt nog folk ~30 som även om de kommer bli snabba i SM, förmodligen aldrig ta sig längre än till SM eller möjligtvis veidec.

Men målet för svensk RR är väl ändå inte bara att kanske få fram nån eller några förare som håller internationella mått (Just nu ser jag bara en).
Att odla fram förare som "bara" tar sig till toppen av SM och "Veidec" (PRO Superbike antar jag att du menar ;) ) måste väl ändå vara en väldigt stoor del (om inte större) i sportens framtid och utveckling, eller?

Därför anser jag att alla instegsklasser är lika viktiga...

Edit: Jag vill återigen framhäva att jag inte på något sätt är bitter över 125jnr klassens subventionerade startavgifter eller deltagande på SM helgerna. Jag tycker att klassen är grymt viktig för sportens framtid!!!!!!

Last edited:
Målet är ju att göra sporten så stor som möjligt, med både bredd och topp.
Jag tror dock att "stjärnor" lyfter hela sporten, både för att de skapar större intresse kring sporten både från allmänheten och kapitalet.
Så topp bygger bredd, och bredd bygger ännu bättre topp.

Vad är problemet? Att kidzen med deras 125or tar för mycket plats i depån? Att det kommer ytterliggare några "närmast sörjande" som publik? De stjäl bantid?

Att någon eller några blir stjärnor utomlands är självklart en trevlig bonus men det är knappast det mål man bör ha för någon ungdomsverksamhet.
Tror knappast att fotbollen eller hockeyn syr sina ungdomsprogram för att få fram Serie-A och NHL-spelare utan istället spelare till den egna eliten.
Det kommer ju LMS ta in på sitt b-arrangemang senare ändå. Pengar är inte allt.
Nej, det är inte allt men mycket. Det kanske är så som du säger att om man slår ihop båda helgerna så blir det plus i kassan och då finns det inte mycket att orda om angående det ekonomiska.

Får rätta mig om Stocksport 1000. Det är en Cup men man kör med FIM's Superstock regler. Lite tvärtom som man hade när man körde Stocksport reglementet i VEIDEC 2005 men valde det kalla det för Superstock. :)

" In 2007 the UEM introduce the UEM Stocksport 1000 for the UEM Cup, applying the FIM Technical Rules for Superstock 1000."

Så färre saker att skruva bort å lägga till då för dom som kör 1000cc i Sverige och som vill köra den Europeiska Cupen :tummenupp

Nyheter
En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP hyllar Rainey

För att fira den trefaldige...

Vi provkör Indian Sport Chief RT

I Allt om MC nummer 8 som k...

Ducati 996 SPS – fabriksny 99:a – såld för rekordsumma

När en hojfirma i Tombolo i...

Äldre än en gentleman