Varför beter sig hojen såhär?

  • Thread starter Thread starter and
  • Start date Start date

and

Ny medlem
Gick med
2 Nov 2011
Ort
Stockholm
Hoj
2017, Yamaha MT-09
I dag när jag startade hojen så var det inga som helst problem.
Jag körde ungefär 5 mil och parkerade i en timme och sedan körde iväg igen.
När jag skulle dra iväg på nytt så var hojen svårstartad. Jag fick ge flera försök innan jag fick igång den.

Här är ett klipp som jag precis tog när jag försökte starta hojen (kall). Det ser inte ut som att den går igång med choken nere och om jag drar ner choken efter att hojen har startat så dör den.
[video]https://www.dropbox.com/s/qfjos8a7zim7rrt/20140406_201031.mp4[/video]
Några teorier om vad som kan fela? :confused:
 
Det skulle kunna vara så att den går lite fett på tomgång. Då blir det lite som att starta med choke, vilket funkar bra med kall motor men kan vara sämre vid varm. Jag skulle testa med blandskruvarna på förgasarna till att börja med. Det är lite olika om det ska skruvas ut eller in för att få magrare bladning, så kolla upp det först.
 
Jag har ingen teori (än), men jag undrar vad som händer om du gasar upp i ex 2000 rpm innan du försiktigt minskar på choken. Jag tycker tomgången verkar låg med choken ute. Jag körde efterföljaren CBR 600 F4 där insprutningen höll varvtalet kring 2500-3000 rpm första minuterna vid kallstart. Vad har du för tomgång med varm motor?
 
Det skulle kunna vara så att den går lite fett på tomgång. Då blir det lite som att starta med choke, vilket funkar bra med kall motor men kan vara sämre vid varm. Jag skulle testa med blandskruvarna på förgasarna till att börja med. Det är lite olika om det ska skruvas ut eller in för att få magrare bladning, så kolla upp det först.

Innebär det här ett stort ingrepp (misstänker att jag måste ta bort tanken och ha mig)?
Jag har aldrig hållt på med förgasare tidigare så jag är inte alls insatt.


Jag har ingen teori (än), men jag undrar vad som händer om du gasar upp i ex 2000 rpm innan du försiktigt minskar på choken. Jag tycker tomgången verkar låg med choken ute. Jag körde efterföljaren CBR 600 F4 där insprutningen höll varvtalet kring 2500-3000 rpm första minuterna vid kallstart. Vad har du för tomgång med varm motor?

Uhm det som syns där är tomgång utan choke. Den ligger på 1000 rpm men jag justerade den till 1300 rpm som det stod i instruktionsboken. När jag startade hojen för några dagar sen på morgonen så gick det bra att dra ner choken och då låg den på runt 3000 rpm, efter 30-45 sek så tog jag bort choken och då låg den på runt 1000.

Jag passar även på att ladda batteriet nu..
 
Innebär det här ett stort ingrepp (misstänker att jag måste ta bort tanken och ha mig)?
Jag har aldrig hållt på med förgasare tidigare så jag är inte alls insatt.

Då ska du nog googla lite på förgasarjustering, men det är inte så jobbigt att komma åt skruvarna. Kanske svårare att få det riktigt bra, man får prova sig fram vid själva justeringen.
 
Det här såg ju inte så fint ut heller (ursäkta skärpan).. Märkte det nu när jag startade hojen. :gråta
lack.jpg
 
Min hoj startar jag på full choke när motorn är kall.
Sen blippar jag försiktigt på gasen i ca 30 sek och efter det går den som den ska utan choke.
Jag har min tomgång på ca 1500.



Den lilla kondensen/oljan vid avgasröret är inget att bry sig om
 
Min hoj startar jag på full choke när motorn är kall.
Sen blippar jag försiktigt på gasen i ca 30 sek och efter det går den som den ska utan choke.
Jag har min tomgång på ca 1500.



Den lilla kondensen/oljan vid avgasröret är inget att bry sig om

Okok! Får testa att göra så.

Nehe, ok. När ska man börja oroa sig då?
Det droppade på rätt fint och bildade nästan en liten pöl under hojen.
 
en pöl Bensin ?
isåfall är problemet nålventiler ,därav alla startproblem varm som kall.(mest varm)
byt ,gör rent förgasarna,sedan kan du börja med justeringar
 
en pöl Bensin ?
isåfall är problemet nålventiler ,därav alla startproblem varm som kall.(mest varm)
byt ,gör rent förgasarna,sedan kan du börja med justeringar

Ytterst tveksam men det kanske är det. Fått mer tips om att det kan vara kondens men det lutar nästan åt att tvätta/justera förgasarna.

Är dessa ingrepp speciellt svåra för en lekman?
Jag pratade med lokala mc-firman och de sa runt 4-4kkr för rengöring och justering av förgasare.

Hur billigt kommer jag undan tro om jag gör det själv och behöver jag något mer än verktyg för att ordna allt förutom förgasarrengöring och vakummklockor?
 
Ytterst tveksam men det kanske är det. Fått mer tips om att det kan vara kondens men det lutar nästan åt att tvätta/justera förgasarna.

Är dessa ingrepp speciellt svåra för en lekman?
Jag pratade med lokala mc-firman och de sa runt 4-4kkr för rengöring och justering av förgasare.

Hur billigt kommer jag undan tro om jag gör det själv och behöver jag något mer än verktyg för att ordna allt förutom förgasarrengöring och vakummklockor?
Det är pilligt, lite känsligt, men inte särskilt svårt egentligen. Vacuumklockor? Det behövs ju om man misstänker oskynkronisering, men det verkar inte vara problemet? Annars, ett par skruvmejslar är väl på sin höjd vad som behövs för verktyg. Förutom hur man tänker sig genomföra själva rengöringen, men där finns det ju olika sätt. Tryckluft är mycket bra att ha för att blåsa igenom alla kanaler.
 
Hur är den servad?

För litet ventilspel gör tex hojen svårstartad varm liksom igensatt luftfilter och skit i förgasarna/felaktiga inställningar kan göra det. Även tändspolar kan ibland fela när dom blir varma men det brukar märkas även under körning.

Helt enkelt inte nog med info för att komma med en bra gissning men det är aldrig fel att göra en normal service som att byta stift, ställa ventiler, byta olja+filter och göra ren och synka förgasare som första steg om det börjar bli dags.
 
När bytte du luftfilter senast?

Enligt serviceboken så är luftfiltret bytt 120315.

Hur är den servad?

För litet ventilspel gör tex hojen svårstartad varm liksom igensatt luftfilter och skit i förgasarna/felaktiga inställningar kan göra det. Även tändspolar kan ibland fela när dom blir varma men det brukar märkas även under körning.

Helt enkelt inte nog med info för att komma med en bra gissning men det är aldrig fel att göra en normal service som att byta stift, ställa ventiler, byta olja+filter och göra ren och synka förgasare som första steg om det börjar bli dags.

Den hade gått 1780 mil när jag köpte den och då hade en service gjorts (olja, filter, bränslepump m.m) bytts ut och detta var 140220. Jag tycker att serviceintervallen ser bra ut i serviceboken. Jag kan inte hitta något om förgasarrengöring/justering så jag misstänker att det aldrig har gjorts..

Jag ska ta och beställa hem nya stift, det kanske är dags för det.
Jag tänkte plocka ut förgasaren och rengöra den i helgen.
 
Enligt serviceboken så är luftfiltret bytt 120315.



Den hade gått 1780 mil när jag köpte den och då hade en service gjorts (olja, filter, bränslepump m.m) bytts ut och detta var 140220. Jag tycker att serviceintervallen ser bra ut i serviceboken. Jag kan inte hitta något om förgasarrengöring/justering så jag misstänker att det aldrig har gjorts..

Jag ska ta och beställa hem nya stift, det kanske är dags för det.
Jag tänkte plocka ut förgasaren och rengöra den i helgen.

Börja med att byta luftfilter, det borde ändå vara dags efter två år. Du skriver visserligen inte miltal, men den borde ju ha snurrat en bit på två år och när du bytt det så vet du dessutom att du justerar förgasaren mot rätt luftflöde.
 
Enligt serviceboken så är luftfiltret bytt 120315.



Den hade gått 1780 mil när jag köpte den och då hade en service gjorts (olja, filter, bränslepump m.m) bytts ut och detta var 140220.

Kontroll/justering ventiler?
Osäker på om det brukar behövas på den modellen eller om den går mot större eller mindre spel med tiden men för litet ventilspel gör hojen svårstartad varm.
 
Kontroll/justering ventiler?
Osäker på om det brukar behövas på den modellen eller om den går mot större eller mindre spel med tiden men för litet ventilspel gör hojen svårstartad varm.

Risken att ventilspelet är fel efter 1800 mil på en hyfsat modern honda känns rätt obefintlig dock...
 
Börja med att byta luftfilter, det borde ändå vara dags efter två år. Du skriver visserligen inte miltal, men den borde ju ha snurrat en bit på två år och när du bytt det så vet du dessutom att du justerar förgasaren mot rätt luftflöde.

Luftfiltret har gått 400 mil.
 
Nyheter
Sandvikens franskaste Triumph

I Norrtälje kunde vi se hur...

Hydet Dirt Drag #2 – Helt enkelt skitkul

Den 2 augusti körde Hydet M...

A ride for our child, Tyra

MC-kortegen ”A ride for our...

Mälaren Runt #40 – 16 augusti

Lördagen den 16 augusti kör...

Specialbyggd Yamaha XSR900 GP

För att fira den trefaldige...

Dragracing-EM på Tierp Arena 7-10 augusti

Den 7–10 augusti 2025 förva...

Tierp Arena värd för EM i Dragracing

Den 7–10 augusti 2025 förva...

120 unga motocrosstalanger från hela världen möts i Uddevalla

Screenshot Den 16–17 aug...

En vecka kvar!

Nu är det exakt en vecka kv...

Farligt vilseledande alkomätare på marknaden

Ett stort oberoende test ut...

Back
Top